راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نجفی: بانک‌ها تحت فشار فین‌تک‌ها هستند / سخنرانی مدیرعامل خدمات انفورماتیک در هفتمین همایش بانکداری الکترونیک

سید ابوطالب نجفی مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک در هفتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت گفت: «امروزه فشار تحول بر بانک‌ها از سوی بازیگران مختلف مشاهده می‌شود. این تهدیدها وضعیت بازار بانکی را با چالش‌هایی روبه‌رو ساخته است.»

مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک این سوال را مطرح کرد که آیا می‌توان بانکداری بدون بانک داشته باشیم؟ و پاسخ داد: «این تحول موضوعی است که امکان دارد سالها درباره آن بحث کنیم. اما بنا بر گفته بیل گیتس، بانکداری را لازم دارید اما بانک را نه.»

نجفی به فشار بی‌سابقه تحول بر بانک‌ها اشاره کرد و گفت: «۳۳ درصد متولدین سال‌های ۱۹۸۰ به بعد اظهار می‌کنند اصلا به بانک احتیاجی ندارند. ۶۸ درصد مردم جهان نیز تراکنش‌های مالی خود را از طریق شبکه‌های اجتماعی انجام می‌دهند، ضمن اینکه ۵۲ درصد از مدیران ارشد صنعت بانکی رقبای خود را خارج از صنعت بانکی می‌دانند.»

او ادامه داد: «بانک‌ها باید محصولات خود را با محصولات غیربانکی ترکیب کنند. متاسفانه این امر در صنعت بانکی ما اتفاق نمی‌افتد. از سوی دیگر در دوره‌ای هستیم که تحلیل داده و مدیریت ریسک هم وجود دارد و  بانک‌ها باید این موارد را در نظر بگیرند؛ بانک‌ها تحت‌فشار فین‌تک‌ها هستند.»

مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک گفت: «مشتریان جدید بانکی نسلی هستند که در فضای دیجیتال به دنیا آمده‌اند و از طرفی دنیای دیجیتال نیز دستمایه تغییر و تحول است. همین مسئله باعث شده تا به موسسات مالی فشار وارد شود. از این رو آنها باید خود را با این تغییر و تحولات تطبیق دهند و سرویس‌های خاص را برای مشتریان خود آماده کنند.»

نجفی با بیان اینکه بانک‌های دنیا از طریق ایمیل یا پیامک برای مشتری‌های خود پکیج‌های خاصی را در نظر می‌گیرند، ایران را مقایسه کرد و گفت: «در ایران پیامک‌هایی که به مشتریان بانک‌ها ارسال می‌شود تنها می‌گوید ۱۰ هزار تومان بابت پیامک‌های بانکی از حساب شما کسر شده است.»

به گفته او، در اروپا بانک‌ها در زمینه مشتری‌مداری براساس سوابق و داده‌هایی که از مشتری خود دارند، به نحوه خرید و تراکنش‌های بانکی مشتریان توجه می‌کنند و بر همین اساس تخفیف‌هایی به آنها ارائه می‌کنند، زیرا دنبال ارائه سرویس‌های جدید و درآمد بیشتر و نهایتا کاهش هزینه‌های خود هستند.

مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک در خصوص تبلیغات بانک‌ها نیز خاطرنشان کرد: «کلیه تبلیغاتی که از بانک‌های ایران وجود دارد مربوط به همراه بانک، موبایل بانک و سایر موارد این چنینی است، اما سرویس‌های این چنینی در بین بانک‌های مختلف چقدر با هم تفاوت دارند که تبلیغات همه بانک‌ها در این خصوص است؟ بنابراین تبلیغات داخلی ما نیز با دنیا فرق می‌کند.»

نجفی ادامه داد: «فین‌تک‌ها به مجموعه‌های بانکی فشار می‌آورند تا سرویس‌های جدیدی را به مشتریان ارائه کنند. در حال حاضر فین‌تک‌ها  در ارائه سرویس‌های جدید به مشتریان وارد عمل شده‌اند و در این زمینه بانک‌ها می‌توانند مورد تهدید قرار بگیرند.»

او در خصوص چالش‌ها و وضعیت دنیا در زمینه ارائه سرویس‌های جدید به مشتریان تصریح کرد: «آقای دیواندری نیز اشاره کردند درآمد بانک‌ها از روش‌های سنتی به بن‌بست رسیده و باید به دنبال طراحی سرویس‌های ارزش افزوده باشد. همچنین  در دنیا، بانک‌ها بر اساس مشتری‌های خود اقدام به بازگشایی شعب می‌کنند اما در ایران در این خصوص جلساتی داشتیم که سازمان‌های نظارتی معتقد بودند باید سرویس‌های متنوعی به بانک‌های بزرگ ارائه شود.»

مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک ادامه داد: «مشکل اینجاست که تعریف مشخصی از اینکه به چه بانکی، بانک بزرگ گفته می‌شود، وجود ندارد. اما در دنیا برای داشتن بانک‌های بزرگ تعاریف و مفاهیم خاصی وجود دارد.»

نجفی با بیان اینکه در شبکه بانکی معضلات زیادی داریم، خاطرنشان کرد: «تعداد زیادی از بانک‌ها  از ما انتظار دارند عدم کنترل‌ها، فرایندهای سنتی، ساختار سنتی و  نهایتا سوءمدیریت‌های خود را از این  طریق حل کنند.»

او با تاکید بر اینکه ما با تکامل فناوری مواجه نیستیم، بلکه با انقلاب فناوری روبرو مواجهیم، گفت: «اگر مراقبت‌های لازم انجام نشود با انقراض بانک‌ها روبه‌رو خواهیم شد.»

مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک با اشاره به اینکه در رفتن به سمت بانکداری هوشمند یا دیجیتال باید به دنبال تحلیل داده‌ها باشیم، ادامه داد: «در بسیاری از موارد اعضای ناظر در بخش فناوری اطلاعات بانک‌ها، افراد غیرمتخصص هستند. این مساله موجب می‌شود در ارائه و تفهیم برخی از مسائل با مشکل روبه‌رو شود. منابع انسانی متخصص در این حوزه کم است و سیاست‌های خاصی نیز در این زمینه وجود دارد.»

نجفی در پایان با بیان اینکه متاسفانه ایجاد تغییر در این زمینه نیز با مقاومت روبه‌رو می شود، گفت: «با گذشت ۲ سال از برجام انتظار داشتیم وضعیت بانکی ایران با دنیا حل شود که البته در بخش سوئیفت این مشکلات تا حدی برطرف شد. اما با انتخاب رئیس‌جمهور جدید آمریکا روند ادامه کار با سختی‌هایی روبه‌رو است که امیدواریم بهبود یابد. بانک مرکزی نقشه راهی را در این زمینه طراحی کرده و امیدواریم در این راستا به بانکداری نوین و دیجیتال دست پیدا کنیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.