راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تجارت الکترونیک پارسیان به‌دنبال تغییر نگرش در بازار است / گفتگو با عبدالعظیم قنبریان مدیرعامل شرکت تاپ

ماهنامه عصر تراکنش / یکی از مهم‌ترین برنامه‌های شرکت تجارت الکترونیک پارسیان برای افزایش سهم بازار بر دو محور ایجاد و حضور در بازارهای جدید پرداخت الکترونیکی از طریق حمایت از استارت‌آپ‌های فعال در زمینه تجارت الکترونیکی و سرمایه‌گذاری به‌منظور شناخت زوایای مغفول‌مانده در این حوزه است. برگزاری رویدادهای استارت‌آپی در حوزه‌هایی که به آنها ورود نداشته نیز جزء سرفصل‌های کاری این شرکت است. در ادامه مصاحبه‌ای با عبدالعظیم قنبریان، مدیرعامل شرکت تجارت الکترونیک پارسیان انجام دادیم تا در خصوص استراتژی این شرکت و به‌ویژه رویکرد وی در حوزه استارت‌آپ‌های فین‌تکی بیشتر آشنا شویم.

.

برنامه‌های اصلی و کلیدی شرکت تجارت الکترونیک پارسیان برای یک سال آینده چیست؟

رشد روزافزون ابزارهای هوشمند و الکترونیکی در کشور، افزایش سطح سواد الکترونیکی شهروندان و پیچیدگی‌های بیش از پیش زندگی‌های شهری و روستایی، به‌خصوص در کلانشهرها، به پیدایش سطح جدیدی از خدمات و نیازمندی‌ها در کشور منجر شده است. شرکت تجارت الکترونیک پارسیان به‌عنوان یک شرکت فناورانه که در صف اول ارائه خدمات پولی و مالی در کشور فعالیت می‌کند، رسالت اصلی خود را پاسخ به این نیاز دانسته و همواره به‌دنبال جلب رضایت مشتریان خود و آحاد مردم جامعه از طریق ارائه سرویس‌های ارزان، جامع و کارآمد به آنها بوده است. در همین راستا به تغییر نگرش خود از ارائه سرویس پرداخت به ارائه راهکار پرداخت و ایجاد یک زنجیره ارزش برای مشتری اقدام کرده‌ایم؛ به‌گونه‌ای که چه دارنده و چه پذیرنده با قرار گرفتن در اکوسیستم پرداخت این شرکت قادر خواهند بود اغلب نیازهای پرداخت الکترونیکی خود را مرتفع سازند. اهم فعالیت‌های ما طی سال جاری و آینده از این قرار هستند.

مورد اول تکمیل اکوسیستم پرداخت از طریق شناخت نیازهای اصلی شهروندان، دولت و دیگر بخش‌های ارائه‌دهنده خدمت و بهره‌بردار از آن. در این خصوص، از طریق مطالعه روند فناوری‌های مالی در دنیا، بررسی نیازهای فناورانه مالی و پرداخت الکترونیکی در داخل و همچنین شناخت و بعضا مشارکت در سیاست‌گذاری‌های انجام‌شده در بخش خدمات، توسط نهادهای دولتی و حکومتی، اقدام به شناسایی خوشه‌های اصلی ارائه خدمات فناورانه و مالی در کشور کردیم و کوشیدیم خدمات خود در این خوشه‌ها را از طریق فرصت‌آفرینی برای کسب‌وکارهای نوپا و کمک به رشد و تعالی آنها از طریق در اختیار گذاشتن ظرفیت‌های موجود تکمیل کنیم.

مورد دوم ارائه خدمات به ایرانیان یا اتباع خارجی در داخل و خارج از کشور، در چارچوب قوانین و ضوابط بانک مرکزی همواره دغدغه اصلی این شرکت بوده و هست. از این رو «تاپ» گسترش خدمات فرامرزی از طریق تعامل با حوزه‌های مختلف پولی و بانکی را در خارج از کشور برای سال‌های آتی همچون سال گذشته در دستور کار خود قرار داده است.

موضوع آخر اصلی‌ترین چالش در حوزه ارائه خدمات پرداخت در کشور، وجود رقابت ناسالم و عدم همراهی شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت در کشور با یکدیگر است. این مساله باعث خلق شبکه‌هایی مشابه از خدمات با ساختاری جزیره‌ای و متنوع در کشور شده است که بعضا تحمیل هزینه به مشتری و اتلاف سرمایه‌های کشور را به‌همراه خواهد داشت. تاپ در نظر دارد با هدف ایجاد هم‌افزایی میان شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت و بهره‌مندی این شرکت‌ها از ظرفیت مشترک یکدیگر، برای اولین بار ادبیات تعامل و مشارکت میان شرکت‌های پرداخت را مطرح کرده و به‌دنبال ایجاد سازوکار تعاملی با رقبای خود در حوزه پرداخت و تغییر نگرش از رقابت ناصحیح و پرهزینه در جذب بازار به سمت تعامل و هم‌افزایی در راستای توسعه و گسترش بازار است.

[mks_pullquote align=”left” width=”600″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

مهمترین برنامه‌های تجارت الکترونیک پارسیان

تکمیل اکوسیستم پرداخت از طریق شناخت نیازهای اصلی شهروندان، دولت و دیگر بخش‌های ارائه‌دهنده خدمت و بهره‌بردار از آن، ارائه خدمات به ایرانیان یا اتباع خارجی در داخل و خارج از کشور، در چارچوب قوانین و ضوابط بانک مرکزی و تهیه یک سبد پورتفوی سرمایه‌گذاری بر اساس آینده فین‌تک و نیازهای شناسایی‌شده از برنامه‌های آتی شرکت است.

[/mks_pullquote]

 

شرکت شما از سال پیش، شروع به پیاده‌سازی پروژه تاپ کرد که با استقبال و رشد بسیار خوبی مواجه بود. آیا برنامه ویژه‌ای برای توسعه اپلیکیشن تاپ طی سال پیش رو دارید؟

بله، خوشبختانه اپلیکیشن پرداخت تاپ در مدت‌زمان یک سال از فعالیت جدی با استقبال بسیار خوب کاربران مواجه شد و به همین سبب توسعه این محصول در دستور کار قرار دارد.

.

به نظر شما چه عواملی در جذابیت و محبوبیت تاپ بین شبکه بانکی کشور دخیل بود؟

تاپ یک نرم‌افزار پرداخت امن و کاملا کاربردی است که به‌دلیل سهولت در استفاده، امنیت، سرعت و پشتیبانی مناسب مورد توجه کاربران قرار گرفته و با فعال شدن سرویس کارت‌به‌کارت موجب شده تا مورد استقبال بانک‌ها نیز قرار گیرد.

.

سهم بازار شرکت تجارت الکترونیک پارسیان به‌صورت مشخص در سه بخش دستگاه‌های کارتخوان، اینترنت و تلفن همراه در حال حاضر چقدر است؟

مطابق آخرین اطلاعات منتشرشده از سوی شاپرک در آبان‌ماه امسال، در مجموع 13.3 درصد تراکنش‌ها از کانال‌های پذیرش (دستگاه‌های کارتخوان، اینترنت و تلفن همراه) شرکت تجارت الکترونیک پارسیان می‌گذرد که 9.1 درصد مبلغ کل تراکنش‌ها را شامل می‌شود. از این رقم، 13.6 درصد از تراکنش‌های کارتخوانی که معادل 9 درصد مبلغ تراکنش‌ها را شامل می‌شود، از کارتخوان‌های تجارت الکترونیک پارسیان عبور کرده است. سهم این شرکت از تعداد تراکنش‌های اینترنتی نیز طی آبان‌ماه گذشته 18.5 درصد است که 10.2 درصد مبلغ تراکنش‌های این کانال را دربر می‌گیرد. همچنین 9 درصد تراکنش‌های موبایلی به مبلغ 11.2 درصد از طریق تاپ پذیرش شده‌اند.

[mks_pullquote align=”left” width=”600″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

اصلی‌ترین چالش در ارائه سرویس‌های پرداخت

رقابت ناسالم و عدم همراهی شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت از اصلی‌ترین چالش‌ها در حوزه ارائه خدمات پرداخت در کشور است که باعث خلق شبکه‌هایی مشابه از خدمات با ساختاری جزیره‌ای و متنوع در کشور می‌شود. تاپ هم قصد دارد با هدف ایجاد هم‌افزایی میان شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت و بهره‌مندی این شرکت‌ها از ظرفیت مشترک یکدیگر، برای اولین بار ادبیات تعامل و مشارکت میان شرکت‌های پرداخت را مطرح کند.

[/mks_pullquote]

 

چه برنامه‌ای برای تعامل با فین‌تک‌ها دارید؟

ما یک سبد پورتفوی سرمایه‌گذاری بر اساس آینده فین‌تک و نیازهای شناسایی‌شده تهیه کردیم که دارای چندین بخش است. در بسیاری از بخش‌ها طبق موارد اشاره‌شده و وضعیت موجود ورود کرده‌ایم و همچنین برنامه‌ای برای ورود به سایر بخش‌های مدنظر تهیه شده است. در این برنامه، علاوه بر اینکه بخش‌های سرمایه‌گذاری مشخص شده است، با توجه به استراتژی و رویکرد شرکت، مرحله کسب‌وکار فین‌تکی که در آن ورود می‌کنیم، حائز اهمیت است.

علاوه بر ایجاد تعامل میان این شرکت و فین‌تک‌ها، راهکاری برای ایجاد تعامل میان واحدهای کسب‌وکاری ایجادشده، ارائه شده که بر این اساس تمام واحدهای تجاری که از جذب استارت‌آپ‌ها تشکیل شده، به تعامل و همکاری با یکدیگر پرداخته، نیازهای همدیگر را مرتفع کرده و خدمات خود را در اختیار سایر واحدها قرار می‌دهند. به‌دنبال این هم‌افزایی، بسته‌ها و باندل‌های سرویس به‌صورت یکپارچه و با توجه به نیاز جامعه ارائه می‌شود.

.

آیا در حال حاضر با استارت‌آپ‌های فین‌تکی همکاری می‌کنید؟

در حال حاضر با حدود 10 استارت‌آپ فین‌تکی در حوزه‌های مختلف؛ از جمله پرداخت مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی، پرداخت موبایل، پرداخت خرد و کیف پول الکترونیکی، پرداخت P2P، راهکارهای پرداخت مربوط به خودرو (پارک، عوارض، جریمه، کارواش، سوخت‌رسانی و…)، صدور کارت بین‌المللی، پاساژ الکترونیکی، بیمه هوشمند، سلامت هوشمند و… همکاری داریم.

.

نحوه تعامل‌تان با آنها چگونه است؟

پس از شروع مذاکرات با استارت‌آپ‌ها و بررسی طرح‌هایشان از نظر فنی و اقتصادی و امکان‌سنجی آن، مذاکرات مربوط به نوع همکاری در قالب واحد تجاری (Business Unit) یا شرکت زیرمجموعه با ترکیب سهامداری مشترک بین این شرکت و استارت‌آپ مربوطه صورت گرفته و سرمایه و زیرساخت پرداخت مورد نیاز توسط این شرکت تامین می‌شود.

.

چه تعداد نمایندگی در سراسر کشور دارید؟

شرکت تاپ در حال حاضر 50 نمایندگی در سراسر کشور دارد.

[mks_pullquote align=”left” width=”600″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

تعامل تاپ با فین‌تک‌ها

شرکت تاپ رویکرد بسیار خوبی در ارائه سرویس‌های نوآورانه و تعامل با فین‌تک‌ها دارد، اما مشکلات فراوانی در این مسیر وجود دارد که یکی از این مشکلات قوانین و محدودیت‌های رگولاتوری است که با توجه به توسعه فناوری و ظهور سرویس‌های جدید نیاز به به‌روزرسانی دارد.

[/mks_pullquote]

 

کدام بانک‌ها از تاپ سرویس می‌گیرند؟

در حال حاضر بانک‌های پارسیان، ملی، ملت، سپه، تجارت، ایران‌زمین، سرمایه، آینده، صنعت و معدن، سامان، پست‌بانک، حکمت ایرانیان، سینا، انصار، بانک شهر، دی، توسعه تعاون، رسالت و قوامین از اپلیکیشن تاپ سرویس می‌گیرند. این بانک‌ها در زمینه نصب، راه‌اندازی و پشتیبانی کارتخوان و همچنین روی اپلیکیشن تاپ در زمینه کارت‌به‌کارت سرویس می‌گیرند.

.

طریقه جذب استارت‌آپ‌ها به چه صورت است؟

این شرکت از طرق مختلف اقدام به جذب استارت‌آپ‌ها می‌کند؛ به‌طور مثال، برای نمایشگاه‌های مختلف حوزه پرداخت، بانکداری و فناوری، فرمی طراحی شده که توسط استارت‌آپ‌ها تکمیل شده و پس از بررسی توسط تیم تحقیق و توسعه، از آنها برای ادامه مذاکرات دعوت می‌شود. همچنین در رویدادهای استارت‌آپی مختلف حضور دارد و با دانشگاه‌ها و مراکز مطالعاتی و دانش‌بنیان نیز همکاری دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.