پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
تلفنهای همگانی از زلزله تا زندگی
محمد فؤاد رحمان سرشت؛ روزنامهنگار و کارشناس ICT / بهترین راه پیشبینی آینده ساختن آینده است؛ آری اگر دست روی دست بگذاریم و به موقع بستر لازم را ایجاد نکنیم، در رخدادهای هولناکی همچون زلزله، غافلگیر خواهیم شد.
همانطور که میدانید توسعه ابزارهای فناوری کمک شایانی به پیشگیری از فجایع در رخدادهایی اینچنین میکند.
یکی از این ابزارهای فناوری در حوزه ارتباطات، تلفنهای همگانی است. تلفنهایی که روزگاری نه چندان دور و پیش از فراگیر شدن تلفنهای همراه، به عنوان وسیله مهم ارتباطی خصوصاً در ارتباطات جادهای به شمار میرفت.
این تلفنها که دسترسی به آن برای همگان به راحتی ممکن بود در عین برقراری تماسهای فوری، استفاده از آن به رفع دغدغههای مسافران و در راه ماندگان میانجامید.
در واقع تلفنهای همگانی خدمتی از سوی مخابرات بود تا ارتباطات را برای مردم در اقصی نقاط برقرار کند، اما درگذر زمان و با پیدایش و افزایش کاربری ابزارهای نوین، به این ابزار ارتباطی توجه کمتری شد تا جایی که حتی خداحافظی با کارت اعتباری تلفن همگانی مطرح شد.
کارتهایی که با استفاده از آن شهروندان میتوانستند از هر تلفن بدون استفاده از سکه یا حتی تجهیزات کارتخوان خاص، ارتباط تلفنی خود را (شهری، بین شهری، همراه و بینالمللی) برقرار کنند.
اما همانطور که اشاره شد با گسترش ارتباطات سیار، این ابزار کاربردی و دسترسپذیر، کمتر مورد توجه واقع شد و مغفول ماند به طوری که کمبود یا نبود کارتهای اعتباری در مناطق مختلف موجبات عدم امکان استفاده مردم از این ابزار ارتباطی را فراهم کرد.
اکنون در شرایط بحرانی همچون زلزله، این ابزار ارتباطی همگانی مورد توجه است تا در هنگام قطعی احتمالی یا اختلال موقتی یا دائمی شبکه همراه، راه حلی ثابت و پشتیبانی مطمئن برای مردم در تماسهای ضروری باشد.
ناگفته پیداست که توجه مسئولانه به این مهم به اندازه بهکارگیری آن ضروری است.
لیکن توجه به تلفنهای همگانی به تازگی از سوی مسئولان ذیربط در جریان حوادث اخیر در غرب کشور احساس شد؛ بهطوری که چندی پیش در جریان بازدید رسول سرائیان مدیرعامل وقت شرکت مخابرات ایران از مناطق زلزلهزده استان کرمانشاه، وی بر ضرورت بهکارگیری تلفنهای همگانی در چنین شرایطی تأکید کرد!
در همین حال وی دستور داد تا تلفنهای همگانی را در مجاورت چادرهای اسکان آسیب دیدگان زلزله نصب کنند.
این موضوع ضرورت بهکارگیری تلفنهای همگانی را از دیدگاه مسئولان عالیرتبه اپراتور اصلی مخابرات کشور به خوبی نمایان میسازد.
در همین راستا در مناطقی که بهروزرسانی تلفنهای همگانی مورد توجه قرار گرفت (مانند مناطق یاد شده)، این امر به خوبی توانسته است در مواقع مختلف از جمله زلزله تسهیلات مناسبی فراهم کند.
اما آیا این مقدار توجه کافی است؟ به نظر میآید در کنار صدور فرامین مدیریتی در سطوح عالی، زمینهسازی سریع و صریح بر بهکارگیری چنین ابزاری در کشور به خصوص پایتخت، باید انجام شود تا به قول معروف علاج واقعه قبل از وقوع شود.
با تحقق توسعه یافته این پروژه در کشور و احیای این ابزار مهم ارتباطی، حرکت مسئولانه مخابرات، در کنار توسعه و تکمیل شبکه ارتباطی و مسئولیتهای اجتماعی، مؤثر و به موقع خواهد بود.