راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آیا بیت‌کوین اعتبارش را به‌عنوان یک گزینه پرداختی از دست می‌دهد؟

حدود شش ماه پیش، خبرها پر بود از شرکت‌هایی که به دنبال اقدام با بیت‌کوین به‌عنوان یک روش پرداختی بودند، با این حال در اکوسیستم پر سرعت ارزهای رمزنگاری‌شده، همه‌چیز به طرز چشمگیری تغییر کرده است. در حال حاضر شاهد شرکت‌هایی هستیم که از بیت‌کوین دوری می‌کنند و کاملا در برابر این ارز تغییر رویه دادند.

برای مثال، مایکروسافت به‌تازگی اعلام کرد که بعد از گذشت سه سال، دیگر بیت‌کوین پذیرش نمی‌کنند. اوایل ماه دسامبر بود که پلتفرم بازی استیم (Steam) هم اعلام کرد که دیگر از بیت‌کوین به‌عنوان یک روش پرداختی استفاده نمی‌کند.

دلایلی هم که اکثر این شرکت‌ها به‌خاطرش این تصمیم را می‌گرفتند، بیشتر به دلیل کارمزدهای بالای تراکنش‌های بیت‌کوین و ناپایداری آن است. جدای از شرکت‌هایی که کلا فعالیت اصلی‌شان خارج از حوزه ارزهای رمزنگاری‌شده است، حتی کنفرانس بیت‌کوینی هم که هفته بعد در میامی برگزار می‌شود، هیچ گزینه پرداخت با بیت‌کوینی را برای تهیه بلیت‌های لحظه آخرش قرار نداده است.

ببینید: کنفرانسی درباره ارزهای رمزنگاری‌شده که برای پرداخت بلیت، بیت‌کوین پذیرش نمی‌کند

کند و گران

حتی زمانی هم که هزینه انجام تراکنش‌های بیت‌کوین فقط دو دلار بود، باز هم مخالفت‌ها و نارضایتی‌هایی وجود داشت و حالا که به بیش از 20 دلار رسیده است، مردم دیگر به بیت‌کوین به چشم یک ارز دیجیتالی نگاه نمی‌کنند.

در همین کنفرانس بیت‌کوین میامی هم گفته شده که تراکم شبکه و پردازش دستی ازجمله عواملی بوده که در عدم پذیرش بیت‌کوین به‌عنوان یک روش پرداختی تأثیرگذار بوده است.

وب‌سایت این کنفرانس نوشته است: «ما تا چهارده روز پیش از همایش هم برای تهیه بلیت بیت‌کوین پذیرش می‌کردیم اما به دلیل وارد کردن دستی داده‌ها در پلتفرممان، زمانی که پرداخت‌ها به‌صورت ارزهای رمزنگاری‌شده باشد، تصمیم گرفتیم تا پرداخت با بیت‌کوین را برای فروش بلیت‌های لحظه آخری کنسل کنیم.»

.

دائمی نیست

ذات و ماهیت ناپایدار تکامل بیت‌کوین به این معنی است که اگر جامعه تصمیم بگیرد، این پتانسیل را دارد که به یک ارز بسیار مفید و ماندنی بدل شود. شبکه لایتنینگ (Lightning Network) جزو آخرین اتفاقاتی است که می‌تواند در مورد موضوع مقیاس‌گذاری بیت‌کوین مؤثر واقع شود.

شبکه لایتنینگ یک اسکریپت قرارداد هوشمند را در شبکه بیت‌کوین اجرا می‌کند که یک کانال پرداخت خصوصی را میان یک فرد با دیگر افرادی که با آنها تراکنش انجام می‌دهد، باز می‌کند. علاوه بر تمام کانال‌های پرداخت خصوصی که این افراد جزوی از آن هستند، هرکدام از این افراد یک کانال برای زنجیره بلوک بیت‌کوین در اختیار خواهند داشت.

منبع: Cointelegraph

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.