راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

«عصر تراکنش» به پله هفتم رسید / شماره دی‌ماه ماهنامه عصر تراکنش منتشر شد

شماره دی‌ماه ماهنامه عصر تراکنش منتشر شد. عصر تراکنش ماهنامه‌ای است تحلیلی و آموزشی که در زمینه فین‌تک منتشر می‌شود. فین‌تک یعنی کاربرد نوآورانه فناوری در ارائه خدمات مالی. بانکداری، پرداخت، بورس و بیمه بخشی از خدمات مالی‌اند و مانند زیرساختی برای انجام تجارت و کسب‌وکارها عمل می‌کنند. اساس کسب‌وکارهای مالی هم بر تراکنش قرار دارد.

عصر تراکنش در هر شماره به‌سراغ یکی از چهره‌های فین‌تک ایران می‌رود. محمدعلی ترابیان، مدیرعامل شرکت به‌پرداخت ملت سوژه گزارش یک این ماهنامه را به خود اختصاص داده و روایتی از زندگی او در ماهنامه ارائه ‌شده است. ترابیان از چهره‌های شناخته‌شده و قدیمی فناوری‌های بانکداری و پرداخت در ایران است.

ماهی‌ها پرواز می‌کنند، فیل‌ها هم می‌رقصند (گزارشی در مورد دانش‌بنیان شدن استارت‌آپ‌ها)؛ چند روایت معتبر (گزارشی از استارت‌آپ فین‌تکی زرین‌پال)؛ از خوب به عالی (کدام‌یک از شرکت‌های PSP ایرانی عملکرد بهتری در اپلیکیشن‌های خود داشته‌اند؟)؛ لطفاً سیلیکون‌ولی را با پارک‌های علم‌وفناوری خودمان مقایسه نکنید؟ (گفت‌وگو با ناصر غانم‌زاده، مدیر شرکت سرمایه‌گذاری جسورانه اُپاتان)؛ یک آمریکایی در ایران (سرگذشت مورگان شوستر در کشاکش سهم‌خواهی روسیه و انگلستان از ایران)؛ ماه‌عسل فین‌تکی (در حوزه فین‌تک چه رویدادهایی برگزار می‌شود؟)؛ آغازی نو (چرا دفتر کل توزیع‌شده فعلا کاربردی ندارد؟)؛ اژدها وارد می‌شود (چطور وی‌چت‌پی به لطف میلیون‌ها توریست چینی جهانی شد)؛ رمیتنس‌ها چه تغییراتی در تبادلات مالی به وجود آورده‌اند؟ (نیروی نهفته در اقتصاد جهانی؛ ارسال پول به خانه)؛ بیت‌کوین و دوستان (معرفی 10 ارز رمزنگاری‌شده که از بین بیش از 1300 ارز، باید بیشتر به آن‌ها توجه کرد)؛ سهامداران عمده بانک‌های ایرانی چه کسانی هستند؟ (نگاهی به اشخاص حقیقی و حقوقی که اصلی‌ترین نقش‌آفرینان بازار پولی و مالی ایران هستند) و نگاهی به اکوسیستم فین‌تک ایران عنوان‌های بخشی از مطالب این شماره هستند.

گزارش اصلی این شماره با عنوان «پرواز بر فراز آشیانه فاخته» است که در آن محمدعلی ترابیان از سال‌های گذشته فضای فناوری اطلاعات بانکی و پرداخت ایران می‌گوید.

نگاهی به درون این شماره عصر تراکنش:

ماهنامه عصر تراکنش دارای سه بخش کلی «ایران»، «جهان» و «راهنما» است. در بخش ایران و جهان گزارش‌هایی درباره کسب‌وکارهای فین‌تک ایرانی و غیرایرانی منتشر می‌شود. مخاطبان عصر تراکنش در بخش راهنما هم مطالب آموزشی و دانشنامه‌ای درباره فین‌تک ایران و جهان را مطالعه می‌کنند.

مینا والی، مدیرمسئول این ماهنامه در یادداشت خود با عنوان «راه دشوار استارت‌آپ‌های فین‌تک برای جلب اعتماد مردم» گفته است که نتایج حاصل از نظرسنجی مردمی درباره فین‌تک ایران نگران‌کننده است. این نظرسنجی توسط راه پرداخت و نظربازار انجام شده و نتایج آن به‌زودی منتشر و در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. بخشی از نتایج این نظرسنجی در یادداشت اول عصر تراکنش منتشر شده است.

مینا والی در بخشی از این یادداشت نوشته است: «ما در بخشی از کار تحقیقاتی خود درباره فین‌تک که نامش را گذاشته‌ایم «گزارش فین‌تک ایران»، به‌سراغ مردم رفتیم تا ببینیم بخشی از مشتریان فین‌تک درباره آن چگونه می‌اندیشند و رفتار می‌کنند. برای جمع‌آوری داده‌ها از کمک دوستان‌ خوبمان در استارت‌آپ نظربازار استفاده کردیم. نظربازار یک بستر تحقیقات بازار آنلاین است. نظرسنجی را با الهام از دسته‌بندی جیمز هی‌کاک از فین‌تک با ۱۲ سؤال آماده کردیم. نمونه‌گیری ما شامل یک‌هزار نفر از مردم ایران بود که این نمونه تا حد خوبی معرف جامعه ایرانی است. اگر بخواهیم نتایج نظرسنجی را در یک کلمه خلاصه کنیم، واژه‌ای جز «نگران‌کننده» نمی‌تواند دیدگاه و رفتار مردم درباره فین‌تک را در ایران به تصویر بکشد. بگذارید از اعداد کمک بگیریم تا اوضاع برای ‌ما روشن‌تر شود.»

 

ایران، جهان و راهنما

چهره‌ها یکی از زیربخش‌های قسمت ایران است که در هر شماره به معرفی چهره‌های مهم ماه می‌پردازد. زهرا میرحسینی، معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک پاسارگاد؛ مازیار نوربخش و احسان پورمند، رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل رمیس؛ احسان جهانی، مدیرعامل کارپینو و سید محمد فاطمی اردکانی، مدیرعامل شرکت تک‌وست انتخاب‌های این شماره عصر تراکنش هستند.

در بخش فوکوس هم تک‌عکس‌هایی درباره مهم‌ترین رویدادهای ماه انتخاب می‌شود که در این شماره تصاویری از رویداد بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، رویداد فینوکمپ، رویداد تحول پرداخت فروشگاهی توسن‌تکنو و عابربانکی رها‌شده در خیابان انقلاب تهران منتشر شده است.

در بخش جهان علاوه بر معرفی چهره‌های مطرح فین‌تک، یادداشتی از کریس اسکینر درباره آینده زنجیره بلوک و دفتر کل توزیع‌شده به چشم می‌خورد. تحریریه عصر تراکنش دلایل موفقیت وی‌چت‌پی در چین و استارت‌آپ‌های ریپل و کوین‌بیس را در این شماره بررسی کرده‌اند.

در این شماره یادداشتی از شارون تیروچیلوام با عنوان «ارزهای رمزنگاری‌شده چقدر جدی هستند» منتشر شده است. او در این یادداشت به این موضوع پرداخته که آیا ارزهای رمزنگاری‌شده می‌توانند به جریان اصلی اقتصاد وارد شوند. در هر شماره از عصر تراکنش متن یک سخنرانی جذاب پیاده و منتشر می‌شود که در این شماره سخنرانی دیلیپ رانا درباره نیروی‌های نهفته در اقتصاد جهانی؛ یعنی رمیتنس‌ها به چشم می‌خورد. او در این سخنرانی به این موضوع پرداخته است که رمیتنس‌ها چه تغییراتی در تبادلات مالی به وجود آورده‌اند. در بخش فوکوس هم تصاویری از رویدادهای تراستک، مسترکارت و رشد پرداخت الکترونیکی در افغانستان منتشر شده است.

در بخش راهنمای این شماره، ۱۰ ارز رمزنگاری‌شده مهم دنیا معرفی شده است. همین‌طور مالکان بانک‌های ایرانی در مطلبی مفصل معرفی شده‌اند. در این بخش، اکوسیستم استارت‌آپی فین‌تک ایران هم برای علاقه‌مندان به‌صورت جمع‌وجور توضیح داده شده است.

ماهنامه عصر تراکنش در ۱۱۶ صفحه رنگی با کاغذ گلاسه به قیمت 20 هزار تومان ابتدای هر ماه منتشر می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت اشتراک این ماهنامه در سراسر کشور، می‌توانید با شماره 46010539 تماس بگیرید. همچنین دریافت اشتراک از طریق وب‌سایت راه پرداخت هم ممکن است؛ نسخه الکترونیکی نشریه عصر تراکنش در اپلیکیشن‌های جار و طاقچه نیز ارائه می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.