راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نجفی بر تقویت استارت‌آپ‌ها برای تحول اقتصاد شهر تاکید کرد

همشهری / شهردار تهران دیروز در مراسم تکریم و معارفه رئیس مرکز مطالعات شهرداری تهران بر اهمیت توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها در شهر تهران تاکید کرد.

محمدعلی نجفی در این باره گفت: «اگر می‌خواهیم حرکت و تحولی جدی در اقتصاد شهری به‌وجود بیاوریم باید موضوع فعالیت‌های دانش‌بنیان، کمک به استارت‌آپ‌ها و مسئله فناوری‌های نو را در جهات مختلف جدی بگیریم. هم‌اکنون همه کلان‌شهرها در اقتصاد شهری خود به این سمت رفته‌اند و ما هم چاره‌ای جز این نداریم.»

او گفت: «در این زمینه 2 جلسه با معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری روی این موضوع بحث کردیم تا بخش‌هایی را در تهران به واحدهای فناوری اختصاص دهیم. در این موضوع کمیته مشترکی نیز با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری تشکیل دادیم و مرکز مطالعات می‌تواند به پیشبرد این هدف کمک کند.»

شهردار تهران همچنین در این مراسم بر ضرورت تغییر در فرهنگ‌سازمانی و نحوه برخورد با مردم به‌منظور اصلاح تصورات غلط نسبت به شهرداری تهران، گفت: «من مدیر خیابانی و اینکه شهرداری یک کار صرفاً اجرایی و عملیاتی است را قبول ندارم؛ چنان‌که در شهرهای بزرگ دنیا نیز به‌گونه‌ای نیست که مدیران نیروهای عملیاتی و صرفاً اجرایی باشند.»

نجفی با اشاره به قدمت حدود 50 ساله مرکز مطالعات گفت: «این مرکز از گذشته تاکنون فرازوفرودها و بسط و قبض‌های زیادی داشته است؛ در زمان حضور بنده در شورای شهر نیز مدتی حوزه کاری مرکز مطالعات گسترده شد و گاهی اوقات فعالیت مرکز کاهش پیدا کرد. به‌صورت کلی نگاه شهرداران به مرکز متفاوت بود به‌نحوی‌که گاهی برای این مرکز اهمیت قائل بودند و گاهی کمتر به مرکز اهمیت داده می‌شد.»

او با اشاره به مشکل «تقاضامحور بودن و مسئله محور بودن پژوهش‌ها در بخش‌های مختلف اداری و اجرایی کشور» تصریح کرد: «در حوزه پژوهش‌ها در کشور بیشتر می‌خواستیم از طریق عرضه مسئله را حل کنیم؛ از این‌رو در قوانین برنامه و بودجه درصدی برای مسائل پژوهشی پیش‌بینی شده است یا تأکید شده است که در پایان برنامه باید تا میزان مشخصی از تولید ناخالص داخلی در پژوهش هزینه شود اما این سیاست جواب نداده است، چراکه نه درصدهای پیش‌بینی شده تحقق پیدا کرد و نه اثربخشی و کارایی لازم را داشته است.»

شهردارتهران با تأکید بر ضرورت تحریک تقاضا برای پژوهش در کشور گفت: «شرکت‌های بزرگ در بخش‌های مختلف، تقاضایی برای پژوهش ندارند که براساس آن پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها به فعالیت وا داشته شوند؛ از این‌رو امیدواریم مسئله تقاضامحور بودن و مسئله محور بودن پژوهش‌ها به‌عنوان یک‌محور اصلی و راهبردی درباره برنامه‌های مرکز مطالعات مدنظر قرار گیرد.»

نجفی در ادامه بر ضرورت رصد کردن کاربست پژوهش‌ها نیز تأکید کرد و گفت: «باید بررسی شود که اگر پژوهش‌ها براساس تقاضایی انجام شده، آیا واقعاً مورد استفاده قرار گرفته و یا شیوه استفاده از آن به چه صورت بوده است؟ چراکه عمدتاً این عادت ایجاد شده است که پژوهشی را انجام می‌دهیم اما در نهایت مدیر و برنامه‌ریز براساس نظر خودشان تصمیم می‌گیرند.»

او بر ضرورت ساماندهی پژوهش‌ها نیز تأکید کرد و گفت: «به‌طور کلی به یک ساماندهی اساسی در شهرداری تهران نیاز داریم، البته این به‌معنای انتقاد از گذشته نیست بلکه حتی اگر این سیستم و تشکیلات درست هم بوده است، به‌ نظر من دیگر جوابگو نیست و باید روش‌های جدیدی درباره اداره و مدیریت شهری ابداع کنیم.»

شهردار تهران با انتقاد از گسترش بیش از حد تشکیلات شهرداری تهران، ابراز کرد: «تعداد بسیار زیادی مدیر در سطوح مختلف وجود دارد و موارد تداخل در شهرداری نیز زیاد است. در این میان یکی از مسائل مهم در 6 ماه پیش رو بازنگری در تشکیلات شهرداری است؛ در این زمینه ابلاغیه‌ای هم صادر شده است تا این موضوع را در 2 مرحله به‌صورت جدی دنبال کنیم.»

او به تداخل در فعالیت بخش‌های مختلف مدیریت شهری نیز اشاره کرد و گفت: «تداخل و موازی کاری در تشکیلات شهرداری زیاد است و در بخش پژوهش هم همین مسئله وجود دارد که ضروری است، ساماندهی شود. در این زمینه باید به الگوی روشنی برسیم و همه مدیران عالی‌رتبه روی آن توافق کنند.»

نجفی افزود: «باید مقداری در تصمیم‌گیری‌هایی از این نوع تأمل کنیم کما اینکه درباره تشکیلات شهرداری هم معمولاً افراد به‌راحتی تشکیلات را جابه‌جا می‌کنند. من هم با وجود آنکه درباره تشکیلات شهرداری نظرهایی دارم اما نمی‌خواستم نظر خودم را بدون مطالعه کافی و کار کارشناسی و علمی اعمال کنم.»

 

لزوم بهره‌گیری از پیوست منطقه‌ای و محلی

شهردار تهران با اشاره به اهمیت برنامه‌ریزی در مناطق عنوان کرد: «در برنامه سوم باید حتماً یک پیوست برنامه منطقه‌ای و در صورت امکان برنامه در سطح محلات وجود داشته باشد. با این اقدام باید مناطق را به پژوهش، برنامه‌ریزی و استفاده از اتاق‌های فکری وادار کنیم. در این زمینه لازم است مناطق را توجیه کرده و ضمن آموزش به آنها، بخشی از کارها و بودجه‌های تحقیقاتی را در اختیار مناطق گذاشت.»

شهردار تهران با اشاره به ضرورت وجود آمار پایه متقن درباره شهر تهران، گفت: «به‌صورت کلی وضعیت آمار در کشور مناسب نیست؛ تا جایی که حتی آمار ارائه‌شده از سوی یک دستگاه کاری می‌تواند 2 عدد مختلف باشد. این در حالی است که باید مجموعه‌ای از آمارهای پایه شهر تهران را تهیه کنیم که آمار مرجع باشد و هر کسی در دنیا بتواند به این پایگاه آماری مراجعه کند. نجفی افزود: در دوره گذشته مدیریت شهری عنوان می‌کردند که تعداد سفرهای شهری با مترو به بالای 3 میلیون نفر در روز رسیده است و این در حالی است که براساس آمار فعلی این رقم زیر 2 و نیم میلیون سفر است. حتی درباره آمار سفرهای حمل‌ونقل عمومی نیز عنوان می‌شد که سهم وسایل عمومی در جابه‌جایی‌ها به بالای 60 درصد رسیده و این در حالی است که هم‌اکنون این عدد 48 درصد عنوان می‌شود.»

او در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت همکاری نزدیک مرکز مطالعات و معاونت برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران تأکید کرد و گفت: «درباره تنظیم برنامه‌های یک‌ساله و پنج‌ساله شهر تهران بخش عمده‌ای از کار مشترک است؛ بنابراین ضروری است ارتباط بسیار نزدیکی وجود داشته باشد تا یک کار مشترک انجام شود.»

نجفی در ادامه با تأکید بر استفاده از توان و ظرفیت مرکز مطالعات در بررسی طرح‌ها و لوایح شورای اسلامی شهر تهران افزود: «بیشتر تصمیمات شهری در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، کالبدی، سخت‌افزاری، پروژه‌ها و… با توجه به پیچیدگی‌های کلان‌شهری مثل تهران نیاز به مطالعات عمیق دارد؛ به‌ویژه اینکه ازنظر منابع در محدودیت قرار داریم و مشخص نیست در سال‌های آینده شرایط بهتری ازنظر تأمین منابع شهرداری ایجاد شود. به‌این‌ترتیب، ضروری است برای انجام هر هزینه‌ای به‌دقت مطالعه شود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.