راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نقش محوری در کسب‌وکارهای آینده را «بلاک‌چین» ایفا خواهد کرد

نام «بیت‌کوین» را شنیده‌اید و حتی نکاتی را در موردش می‌دانید؛ بیت‌کوین موفق‌ترین نمونه از میان صدها ارز رمزنگاری شده است که در اصطلاح و در زبان عامیانه به آن‌ها ارزهای مجازی یا حتی پول مجازی هم گفته می‌شود؛ اما تکنولوژی بلاک‌چین (Blockchain) بیشتر از خود بیت‌کوین مورد توجه قرار گرفته و درهای جدیدی را به روی صنایع مختلف باز کرده است و در زبان فارسی به تکنولوژی «زنجیره بلوک» ترجمه شده است. تکنولوژی بلاک‌چین برای اولین بار به‌طور گسترده در «بیت‌کوین» مورد استفاده قرار گرفت. بلاک‌چین، فناوری جدیدی است که در تراکنش‌های مالی آنلاین به کار گرفته شده است. جذابیت‌های چنین فناوری‌هایی در زمینه‌های مختلف تجاری، تراکنش مالی و انتقالات اطلاعات که روی یک شبکهٔ ناامن انجام می‌شود، کاملاً مشهود است.

این در حالی است که بسیاری از کارشناسان اقتصادی مطرح دنیا بر این باورند که بیت‌کوین در آینده‌ای نه‌چندان دور اقتصاد دنیا را متحول خواهد کرد. بلاک‌چین، یک تکنولوژی عمومی است که امکان تراکنش‌های بیت‌کوین بدون نظارت زیرساخت‌های مرکزی را فراهم می‌کند و آیندهٔ خدمات پولی سراسر دنیا را به دست خواهد گرفت.

بیت‌کوین، ارزی است که در سال 2009 میلادی ابداع شد؛ اما در سال‌های اخیر، ارزش این ارز دیجیتال روند رو به رشدی را به خود گرفته که برای کارشناسان اقتصادی قابل توجه بوده است.

در اواسط سال 2015 میلادی، ارزش هر بیت‌کوین کاهش یافت اما با مطرح شدن احتمالاتی مبنی بر کسب مجوز برای ورود به صندوق معامله در بورس آمریکا (EFT) قیمت بیت‌کوین باز هم دستخوش تغییراتی شد. با استفاده از بیت‌کوین و همین‌طور دیگر ارزهای رمزپایه (Cryptocurrency) جابه‌جایی‌های مالی با حذف نقش مؤسسات مالی انجام می‌شود و کنترل آن در دستان شهروندان است.

اما از سوی دیگر، کارشناسان کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، «SEC» (سازمان فدرال آمریکا که مسئولیت اِعمال قوانین در بازار بورس را بر عهده دارد) ایجاد صندوق بیت‌کوین در بورس را به دلیل فعالیت‌های غیرقابل‌کنترلی که با کمک این ارز انجام می‌شود، رد کرده‌اند، زیرا بیت‌کوین به‌خوبی می‌تواند جریان‌های مالی را تحت تأثیر قرار دهد.

این در حالی است که ارزهای دیجیتال روند رو به رشدی به خود گرفته‌اند و دنیای اقتصاد شاهد تولد و شکوفایی ارزهای دیجیتال است که دنیای آینده را متحول خواهند کرد.

فناوری بلاک‌چین می‌تواند نقش مهمی را در انقلاب دیجیتال بازی کند. در حال حاضر، صنعت با مشکلات مهمی دست‌وپنجه نرم می‌کند که گاهی اوقات این مشکلات به دلیل نبود شفافیت کافی در زنجیره‌های صنعتی یا اسناد و مراوداتی بروز می‌کند که هنوز به شکل کاغذی هستند. در نتیجه، نیاز روزافزون به چنین فناوری‌های هوشمندی بیش‌ازپیش قابل توجه است. فناوری هوشمندی مانند یک اسکنر دیجیتال که نه‌تنها از امنیت قابل‌توجهی برخوردار است بلکه می‌تواند امکانات جدید و به‌روزی را در اختیار مشتری‌ها و صاحبان خود قرار دهد، عمل می‌کند.

بلاک‌چین، راه‌حلی است که اگر به‌درستی از آن استفاده شود، می‌تواند نقش به‌سزایی در شفافیت و کارآیی فعالیت‌ها داشته باشد.

بلاک‌چین در حقیقت یکی از امکانات جدیدی بود که پس از ظهور اینترنت، متولد شد. این تکنولوژی امکانات جدیدتری را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد که بی‌شباهت به داده‌های قدیمی مانند سیستم‌های بانکی نیست اما با این تفاوت که با حذف واسطه‌ها و همین‌طور افزایش امنیت، به مبادلات پرداخته است.

از بلاک‌چین با عنوان ظهور یک اقتصاد جدید نیز یاد می‌شود، انقلاب عظیمی که در عرصهٔ اقتصاد به راه خواهد افتاد. این تکنولوژی نوظهور در شرایطی جلب توجه می‌کند که هر روز بیش‌ازپیش شاهد استفاده از اینترنت، هوش مصنوعی، ابرکامپیوترها و … هستیم.

اما مزیت‌های بلاک‌چین به این ویژگی ختم نمی‌شود. بلاک‌چین حتی قادر است با اینترنت اشیا ارتباط برقرار کند و رابطی بین کاربران و اشیای مختلف باشد. اساس تولد بلاک‌چین را می‌توان در جلوگیری از کلاه‌برداری در معاملات و همین‌طور کنترل و نظارت دقیق بر تراکنش‌های مالی دانست. بلاک‌چین می‌تواند در موضوعات مختلفی از جمله مؤسسات مالی و حقوقی نیز وارد شود و کسب‌وکار آن‌ها را بهبود ببخشد. از دیگر امکانات بلاک‌چین می‌توان به ورود در حوزهٔ مهندسی عمران و تغییر دادن فرآیند ساخت‌وساز ساختمان‌ها اشاره کرد.

آگاهی از این‌که چه مواد و داده‌هایی وارد یک ساخت‌وساز شده‌اند، چه کسی آن‌ها را کنترل کرده است یا از کجا شروع می‌شوند، جزو مواردی است که می‌تواند با بهرهٔ اقتصادی قابل‌توجهی همراه باشد.

طراحان و مهندسان از نرم‌افزار ساخت مدل اطلاعاتی با عنوان «BIM» در داده‌های پیچیده خود بهره می‌برند که این نرم‌افزار می‌تواند کمک سودمندی به طراحان کند و بسیار مفید باشد. از سوی دیگر، بلاک‌چین می‌تواند نقش کلیدی و مضاعفی را نیز در کنار این نرم‌افزار بازی کند. این نقش کلیدی می‌تواند شامل قراردادهای هوشمند بین مالکان، اپراتورها یا افراد دخیل در پروژه‌ها باشد. بلاک‌چین همچنین می‌تواند به بررسی و افزودن مؤلفه‌ها به شکل دیجیتال بپردازد و سهم مؤثری را در مهندسی و ساخت‌وساز ایفا کند.

اینترنت اشیا نیازمند اتصال و برقراری ارتباط بین موارد بیشتری است تا بتواند ارتباط هر چه بهتری را برای ارائهٔ خدمات برقرار کند؛ ارتباط بین بخش‌های مربوط به حمل‌ونقل، زیرساخت‌ها، انرژی یا حتی زباله‌ها و آب‌ها. به همین دلیل نیازمند سیستمی قابل‌اطمینان با ارائهٔ خدمات مستقل هستیم که بتواند همانند یک بلاک‌چین (زنجیرهٔ بلوک) به ایفای نقش بپردازد.

امروزه اهمیت بلاک‌چین بر کسی پوشیده نیست و تمامی حوزه‌ها با ورود چنین فناوری و تکنولوژی‌ای از داده‌های کاغذی خود خداحافظی و داده‌های دیجیتالی را جایگزین آن می‌کنند.

منبع: Future of construction / همشهری اقتصاد

نویسنده: ماتیاس جیپل (Matthias Geipel)، مدیر تیم ساخت‌وساز Arup

مترجم: ندا فراهانی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.