راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

۵ نکته مهم درخصوص بستن حساب‌های راکد در بانک‌ها از اول آذر

حساب راکد به حساب سپرده‌ای گفته می‌شود که نزد یکی از بانک‌ها یا مؤسسات حدود دو سال بدون گردش باقی مانده و مبلغ آن دو میلیون تومان یا کمتر است.

حساب‌های سپرده قرض‌الحسنه بدون گردش مالی برای حداقل سه سال، حساب‌های سپرده قرض‌الحسنه جاری بدون گردش مالی از طریق ارائه آخرین برگه چک برای حداقل یک سال، حساب سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت عادی بدون گردش مالی برای حداقل دو سال، مشمول این قانون می‌شود.

ابتدا بانک‌ها موظف‌اند با صاحبان حساب تماس بگیرند و از آنها بخواهند برای تعیین تکلیف حساب خود اقدام کنند و اگر صاحب حساب را پیدا نکنند یا بعد از اطلاع رسانی، خود شخص اقدامی نکرد بعد از یک مدتی بانک می‌تواند آن حساب را به حساب‌های بلاتکلیف منتقل کند.

هر فرد حقیقی فقط می‌تواند یک حساب قرض‌الحسنه پس‌انداز، یک حساب قرض‌الحسنه جاری، یک حساب سرمایه‌گذاری مدت دار و یک حساب مشترک داشته باشد.

طبق این دستورالعمل هر شعبه باید هر شش ماه یک‌بار حساب‌های سپرده راکد را گزارش دهد که شامل حساب سپرده قرض‌الحسنه پس‌انداز راکد با موجودی ۱۰ هزار تومان، حساب قرض‌الحسنه جاری راکد با موجودی ۴۰ هزار تومان و حساب سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت راکد با موجودی ۲۰ هزار تومان است و بر اساس ضوابط در این دستورالعمل بانک‌ها موظف‌اند بعد از شناسایی این حساب‌های راکد به صاحب حساب از طریق تلفن، پیامک یا هر وسیله دیگر اطلاع دهند تا حساب‌های خود را تعیین تکلیف کند.

4 دیدگاه
  1. ناشناس می‌گوید

    چرا عده ای که حسابهای جاری یا کوتاه مدت در بانکها دارند و اصلا کار نمی کنند را جمع آوری اصلا نمی کنید؟ چون باز کردن حسابهای بانکی و کار نکردن با حساب نوعی توهین به بانک افتتاح کننده حساب است و لطفا حساب آنهایی که کار نمی کنند با حسابهای خود در هر بانکی را بطور کامل ببندید و مسدود کنید.

  2. ناشناس می‌گوید

    لطفا برای حساب بازکردن چه جاری چه کوتاه مدت شرایط بگذارین و خیلی راحت حساب باز نشود به توسط بانکها.تا خیلی راحت آنهایی که حساب را در بانکها باز می کنند نتونند که جمعش کنند و حتی با حساب شون اصلا کار نکنند و حساب های بی گردش را از افرادی که همینطوری در بانکها حساب دارند و کارکرد ندارند و حساب در بانکها باز می کنند حتما بگیرین. و چرا بانکها خیلی راحت و بدون کارکرد برای حسابها برای بعضی ها که با حسابها کار نمی کنند حساب باز می کنند؟ و حتی جمع آوری هم نمی کنند این حسابهای بدون گردش و راکد مشتریان را و باید بانکها با شرایط گردش حسابی هر حسابی را برای مشتریان باز کنند.

  3. محمد می‌گوید

    چرا قانون یا یا ابلاغیه رو به طور کامل اجرا نمی کنن الان یکی از حساب های خانواده رو چون 4 ماه ازش(متن بالا گفته 2 سال) استفاده نکرده بدون اطلاع رسانی به صاحب حساب اومدن بستن و کارمند بانک هم گفت پول ها رو به عنوان کارمزد برداشت کردن حالا من نمی دونم ای چه قوانین هست برن اون حسابهایی که روزانه مبالغ هنگفتی جابجا میشه رو چک کنن که شک شبهه ای نداشته باشه

  4. Mohsen می‌گوید

    سلام اساتید ببخشید من راجع ب قوانین بانک خیلی کم تجربه ام یو حساب دارم مال خدمت سربازی بوده و تمام شده و راکد مانده میخواهم حساب را ببندم چکار کنم که اصلا خوم هم دیگه مثلا اومدم گفتم حساب ها همرو پرینتر بدیو اون کلا پرینتشم ندن لغو بشه دنیهانگار هیچزماننبوده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.