راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

غیبت شرکت‌ها در بازار سرمایه به‌ دلیل عدم شناخت از بورس است

علی رحمانی، نخستین مدیرعامل شرکت بورس و اوراق بهادار تهران؛ اتاق بازرگانی تهران / بازار سرمایه یکی از منابع تأمین مالی برای شرکت‌های مختلف است و در این مورد تبعیضی بین شرکت‌های بخش خصوصی و دولتی نیست. انضباط مالی، گزارشگری شفاف و حسابرس معتبر سه گزینه مهم برای حضور بنگاه‌های بخش خصوصی در بازار سرمایه و جذب منابع مالی از بورس است. تأمین مالی از بازار سرمایه مشابه تأمین مالی از بانک‌ها نیست. نرخ تسهیلات در بانک و هزینه تأمین مالی مشخص است اما بورس، یک بازار است و ممکن است هزینه تأمین مالی در آن در مقایسه با بانک‌ها برای بنگاه‌های بخش خصوصی بیشتر تمام شود. با این وجود سازوکارهای بازار سرمایه در شرایط فعلی به‌گونه‌ای پیش می‌رود که امید به حضور مؤثر بنگاه‌ها در بورس تقویت شده است.

اصلی‌ترین نکته تمایل شرکت‌ها برای حضور در بازار سرمایه است. متأسفانه مدیران مالی در بخش خصوصی با سازوکارهای بورس آشنا نیستند بنابراین ترجیح می‌دهند برای تأمین سرمایه سراغ بانک‌ها بروند چراکه دریافت تسهیلات از بانک‌ها از نظر مقرراتی کم‌دردسرتر است. نظام اعتباری درست و مدرن از الزامات ورود به بازار سرمایه است هرچند در مورد تأمین مالی از بانک‌ها، سابقه اعتباری و وثایق مشتری بیشتر اهمیت دارد.

به نظر من عدم آگاهی از شرایط بورس مهم‌ترین دلیل عدم حضور مؤثر شرکت‌های بخش خصوصی در بازار سرمایه است. اطلاعات و گزارش‌هایی که باید برای تأمین مالی از بازار سرمایه توسط شرکت‌ها تهیه شود، راحت نیست. این مشکل در مورد تأمین مالی از خارج هم وجود دارد و کمتر شرکتی است که گزارش سرمایه‌گذار پسند ارائه کند. البته این در مورد همه صادق نیست. از سوی دیگر اندازه شرکت هم در حضور در بازار سرمایه اثرگذار است. شرکت‌های کوچک و متوسط نمی‌توانند هزینه حضور در بورس را تحمل کنند و بازار سرمایه برای شرکت‌های بزرگ مناسب‌تر است.

بخش خصوصی حتی می‌تواند مثل دولت اوراق در بازار سرمایه منتشر کند و سقف این اوراق 10 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. انتشار اوراق مرابحه برای تأمین سرمایه در گردش و انتشار اوراق صکوک استصناع برای پروژه‌های در حال ساخت از دیگر سازوکارهای تأمین مالی از بازار سرمایه است و البته استفاده از این ساوزکارها به گزارشگری درست و شفافیت مرتبط است. با یک سیستم دو دفتری امکان تأمین مالی از بازار سرمایه وجود ندارد. زیان ده و سودآور بودن اهمیت دارد. گذشته از این‌ها آشنایی شرکت‌ها با ابزارهای بازار سرمایه به کمک مشاوران سرمایه‌گذاری نقشی اساسی ایفا می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.