راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

زود دیر می‌شود / صنعت مالی خودش را باید برای پنجاه سال آینده آماده کند نه پنج سال دیگر

ندیم شیخ، مترجم: محدثه دهباشی؛ ماهنامه عصر تراکنش / علی‌رغم سرعت زیاد نوآوری‌ها در فرایند پردازش داده‌ها و همین‌طور یادگیری ماشینی، خیلی از کسب‌وکارها باید خودشان را از عصر صنعتی به سمت عصر اطلاعات سوق دهند. شکافی که میان پیشرفت‌های فنی و سازمانی وجود دارد، درحال‌توسعه و گسترش بیشتر است و برای از بین بردن این شکاف، تنها اقدامات کوتاه‌مدت مانند استفاده از تکنولوژی‌های جدید پاسخ‌گو نیست؛ بلکه کسب‌وکارها باید به فکر استراتژی‌های بلندمدت برای رشد بیشتر و مشارکت‌های پایدار باشند؛ و باید هشدار داد که عواقب عدم انجام این کار می‌تواند بسیار شدید باشد.

کمپانی کداک نمونه خوبی برای عدم اولویت‌بندی دستور کار نوآوری است. در مدارس کسب‌وکار در سراسر جهان می‌خوانند که چطور تصمیم‌گیری‌های بد و نادرست این شرکت در خصوص عدم توجه به بازار عکاسی دیجیتال، تأثیرات مخربی بر روی کسب‌وکار این شرکت داشت.

[mks_pullquote align=”left” width=”600″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

ندیم شیخ

ندیم شیخ مدیرعامل آنتمیس (anthemis) است؛ شرکت مشاوره و سرمایه‌گذاری خطرپذیر عصر دیجیتال. این شرکت در سال ۲۰۱۰ راه افتاده و تمرکزش بر فضای مالی است.

[/mks_pullquote]

 

البته کداک تنها یک نمونه از این عدم پذیرش رویکردهای دیجیتالی در بین کسب‌وکارها است؛ تغییرات بزرگ‌تر و اساسی دیجیتال، درحال‌توسعه تغییر عملکرد و ساختار هر صنعت است. برخی از این صنایع مانند صنعت عکاسی و رسانه زودتر از دیگر صنایع تحت تأثیر قرار می‌گیرند. دیگر بخش‌ها مانند خدمات و سرویس‌های مالی، این تغییرات را با شدت بیشتری تجربه می‌کنند. موضوع مشترک در هر دو مورد این است که عدم شناخت نشانه‌ها و سیگنال‌ها و همین‌طور عدم اولویت دادن به نوآوری نسبت به سودهای کوتاه‌مدت، می‌تواند موجب ایجاد پیامدهای منفی در بازارهای سرمایه شود.

 

چه آینده‌ای در انتظار سرویس‌های مالی است

صنعت سرویس‌های مالی که لاک‌پشت‌وار در حوزه تکنولوژی پیش‌روی می‌کند، به‌تازگی وارد مرحله دیجیتال شده است. این ورود به دنبالش نشانه‌های زیادی هم دارد، مانند اینکه شرکت‌های فین‌تک با سرعت بی‌سابقه‌ای راه‌اندازی می‌شوند و تجارب کاربری بهتر و شیوه‌های شفاف‌تری دارند. از طرف دیگر بانک‌ها احساس له‌شدگی می‌کنند؛ گزارشی از مک‌کنزی نشان می‌دهد که مؤسسات مالی اگر به سمت تحول و تکامل دیجیتالی نروند، سودشان تا سال 2025 بین 20 تا 60 درصد کاهش خواهد داشت. استارت‌آپ‌ها به‌تنهایی نمی‌توانند این خلأ را پر کنند و مسلماً افراد دیگری هم باید به جمع آن‌ها اضافه شوند.

مدل نوآوری فعلی در بخش مالی به‌نوعی طراحی‌شده که برای ایجاد حداکثر بازده کوتاه‌مدت مناسب باشد؛ اما سرمایه‌گذاران و کارآفرینان در این بخش اگر می‌خواهند موفقیت‌هایشان همچنان ادامه‌دار باشد، باید فکری به حال مدل‌های موجود کنند.

درواقع تنها راه پیش رو برای کسب‌وکارهای سرویس‌های مالی این است که به‌جای فکر کردن به این موضوع که در سه‌ماهه بعدی سال چه مقدار سود باید به دست آورند، به فکر برنامه‌ریزی‌های بلندمدت برای خودشان باشند که مسلماً کار زمان‌بری خواهد بود.

مدیرعامل‌ها برای اینکه به سرنوشتی مشابه شرکت کداک دچار نشوند، باید همین حالا ذهنیت و طرز فکرشان را تغییر دهند. دستیابی به نوآوری، نیازمند تخصیص سرمایه‌های غیرمتعارف است که همیشه هم منجر به سودهای کوتاه‌مدت نمی‌شود اما رشد چشمگیر در بلندمدت را در پی خواهد داشت.

[mks_pullquote align=”left” width=”600″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

درباره گلدمن ساکس

گلدمن ساکس یا گولدمن سَکس، (Goldman Sachs) شرکت چندملیتی خدمات مالی و بانکداری آمریکایی است که بخش عمده فعالیت‌های آن، درزمینهٔ ارائه خدمات بانکداری سرمایه‌گذاری، مدیریت سرمایه‌گذاری، بانکداری تجاری، همچنین مبادله کالاهای اقتصادی، اوراق بهادار، سهام اختصاصی و مدیریت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، متمرکز است. شرکت گلدمن ساکس در سال ۱۸۶۹ توسط بانکدار آمریکایی آلمانی‌تبار، مارکوس گلدمن، در شهر نیویورک تأسیس شد. در سال ۱۸۸۲ داماد گلدمن یعنی ساموئل ساکس هم شریک کسب‌وکار او شد. در طول دهه بعد در بازار بانکداری ایالات‌متحده آن‌چنان موفق ظاهر شد که در سال ۱۸۹۶ به بازار بورس نیویورک دعوت گردید. در حال حاضر شعبه مرکزی این بانک، در ساختمان ۲۰۰ وست‌استریت، در منهتن جنوبی، نیویورک قرار دارد. مجموع دارایی‌های گلدمن ساکس در سال مالی ۲۰۱۲ معادل ۹۳۸٫۵ میلیارد دلار برآورد شد. بخشی از سهام شرکت گلدمن ساکس در بازار بورس نیویورک معامله می‌شود، همچنین جزئی از میانگین صنعتی داوجونز به‌شمار می‌آید

[/mks_pullquote]

 

اقدامات انجام‌شده توسط شرکت‌های فعال در حوزه خدمات مالی، مانند «گلدمن ساکز» می‌تواند امیدبخش و نویددهنده باشد. علاوه بر راه‌اندازی آزمایشگاه نوآوری، سرمایه‌گذاری‌های هنگفت روی استارت‌آپ‌های تأسیس‌شده، نشان‌دهنده آن است که جایی مانند گلدمن ساکز توانسته دستور کار نوآوری را بر رشد کوتاه‌مدت ارجحیت دهد.

همچنین راه‌اندازی بانک خرده‌فروشی آنلاین این شرکت به اسم «مارکوس» یک اقدام و نشانه بسیار امیدوارکننده است.

 

تکنولوژی با نوآوری برابر نیست

به خاطر داشته باشید که فناوری مالی یک کالا است. هرکسی می‌تواند تکنولوژی‌های جدید را به دست آورد. تمایز واقعی در بخش سرویس‌های مالی، از آینده‌نگری و توانایی شرکت‌ها در اجرای تغییرات در چشم‌انداز جدید سرچشمه می‌گیرد. مؤسسات مالی برای اینکه بتوانند این تغییر و تحول به سمت عصر دیجیتال را با موفقیت پشت سر بگذارند، به استعدادها و نیروهای متخصص بیشتری نیاز خواهند داشت و باید ریسک‌هایی که برای به‌دست آوردن موفقیت‌های بلندمدت لازم است را پذیرا باشند.

اما به‌جای جذب استعدادهای جدید، بسیاری از این مؤسسات، نیروهای خودشان را در جدال با صنعت فناوری از دست می‌دهند.

بر اساس نظرسنجی که شرکت «وایت‌اند کیس» انجام داده است، 95 درصد بانک‌هایی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند، گفتند که در 18 ماه آینده قصد خرید شرکت‌های تکنولوژی و یا سرمایه‌گذاری بر روی آن‌ها را دارند؛ نکته‌ای که وجود دارد این است که خیلی از این بانک‌ها هدفشان از انجام این کار، هدف اشتباهی است؛ چون زمانی که باید تمرکزشان را بر روی نوآوری واقعی قرار دهند، به دنبال خرید تکنولوژی هستند.

مؤسساتی که با موفقیت از تقسیم‌بندی‌های دیجیتالی عبور می‌کنند، روی رهبرانی سرمایه‌گذاری خواهند کرد که به دنبال ساخت شرکت‌هایی برای پنجاه سال آینده هستند، نه آن‌هایی که دلشان را به همین سه چهار سال بعدی خوش کرده‌اند. تمرکز روی افراد، کلید اصلی موفقیت است. برای مثال خرید «برین‌تری» توسط شرکت پی‌پل، نه‌تنها به شرکت برای به‌روز کردن پورتال پرداخت آنلاینش کمک کرد، بلکه مدیرعامل سابق برین‌تری یعنی بیل ردی نیز در حال حاضر به‌عنوان مدیر ارشد عملیات شرکت پی‌پل تغییرات لازم و موقعیت‌های شرکت را برای آینده هرچه بهتر رهبری و مدیریت می‌کند.

 

روشی که اکوسیستم برای برنده شدن در پیش‌گرفته است

نوآوری در بخش سرویس‌های مالی از طریق انتشار تکنولوژی‌ها و مدل‌های جدید درآمدی و همین‌طور ترکیب و ادغام ایده‌های کارآفرینی با تخصص و مهارت‌های عملیاتی امکان‌پذیر خواهد شد.

آنچه موردنیاز است، تلاشی هماهنگ برای سرمایه‌گذاری بر روی سیستم‌های تفکر طراحی و همین‌طور حمایت از فرهنگ‌های گوناگون و فراگیر است که ثمره‌اش دورهم جمع‌کردن افراد با چشم‌اندازهای مختلف برای به اشتراک گذاشتن ایده‌ها و رویکردهای جدید است.

صنعت خدمات مالی هنوز در حال طی کردن گام‌های اولیه در حوزه تحولات دیجیتال است. بااین‌حال، در این مراحل اولیه، سازمان‌هایی هستند که سریع‌تر از بقیه این تغییرات را پذیرفته‌اند، درحالی‌که دیگر شرکت‌ها به لحاظ ذهنی، پایبند به عصر صنعتی هستند.

در همین راستا، گلدمن ساکز را می‌توان جزو سازمان‌هایی دانست که اکنون درحال‌توسعه ارائه مدل‌های مختلف برای دیگر صنایع است. درواقع این شرکت به‌جای سرسری رد کردن نیاز به ایجاد نوآوری‌های بزرگ، شروع به انجام اقداماتی جسورانه و قاطع کرده که در میان شرکت‌های فعال در حوزه خدمات مالی، کار رایج و معمولی نیست.

ارتقای مدیر ارشد اطلاعات شرکت به سِمَت مدیر ارشد مالی، معرفی خودش به‌عنوان یک شرکت تکنولوژی به‌جای یک شرکت خدمات مالی و همین‌طور طرفداری پروپاقرص از ارزهای رمزنگاری‌شده، همگی این‌ها نشان‌دهنده این است که گلدمن ساکس به‌جای فکر کردن به دوره‌های سه‌ماهه یا سالانه، افق‌های طولانی مدت‌تری را در نظر دارد.

شرکت‌ها باید برای داشتن آینده‌ای دیجیتالی، از همین حالا برنامه‌ریزی کنند و این امر مستلزم پذیرش شکست‌ها و موانع کوتاه‌مدت و حتی قربانی کردن سودهای کوتاه‌مدت برای رسیدن به اهداف نوآورانه بزرگ‌تر است.

[mks_pullquote align=”left” width=”600″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

جف بزوس

متولد ۱۲ ژانویه ۱۹۶۴؛ کارآفرین و سرمایه‌گذار آمریکایی درزمینهٔ اینترنت و مدیرعامل و مؤسس شرکت آمازون. او با بنیان‌گذاری وب‌سایت آمازون دات کام، نقش کلیدی درزمینهٔ رشد و ارتقاء تجارت الکترونیک ایفا کرده است.

[/mks_pullquote]

 

جف بزوس درست قبل از عرضه سهام عمومی آمازون در سال 1997 در نامه‌ای به سهام‌دارانش نوشت: «ما به تصمیم‌گیری‌های سرمایه‌گذاری خود در افق بلندمدت، به‌جای سوددهی‌های کوتاه‌مدت، ادامه خواهیم داد … ما به‌جای تصمیمات سرمایه‌گذاری کم اثربخش، تصمیمات جسورانه و شجاعانه‌ای می‌گیریم، تصمیماتی که می‌تواند منجر به کسب مزایای رهبری بازار شود. برخی از این سرمایه‌گذاری‌ها ثمربخش خواهد بود و برخی دیگر نه، اما تمام این موارد، درسی ارزشمند برای ما در پی خواهد داشت.»

بااینکه این حرف‌های بزوس در آن زمان خریدار زیادی نداشت؛ اما امروزه می‌بینیم که چنین صحبت‌هایی، صحبت‌هایی برخاسته از آگاهی و دانش بوده و حتی امروزه نیز بسیار ارزشمند محسوب می‌شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.