راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اولین گزارش پژوهش کاربردی گروه تحول دیجیتال منتشر شد

عصر کنونی، عصر دیجیتال است. در این عصر، به سبب ظهور فناوری‌های تحول‌آفرین، باورهای سنتی کسب‌وکار به نحوی اساسی دگرگون شده است. تحول در هر زمان و هر بخش به وقوع می‌پیوندد و تأثیر آن بر سازمان‌های سنتی بسیار بنیادین خواهد بود. سازمان‌ها ناگزیرند به بررسی تبعات تغییرات دیجیتال بر کسب‌وکار خود بپردازند و جنبه‌های متفاوت کسب‌وکار خود را با این تغییرات تطبیق دهند، در غیر این صورت، شکست خواهند خورد. امروزه، دیجیتالی شدن، به‌عنوان بخش مهم روش زندگی، کار و نیز کسب‌وکار تبدیل شده است. فرایندها، کار، محصولات و خدمات و مدل‌های کسب‌وکار، هدف دیجیتالی شدن است. دیجیتالی شدن همچنین به معنی اتصال افراد و اشیا، شامل دارایی‌ها و مواد است. برای دهه‌ها هدف دیجیتالی شدن، فرایندها و کار بوده است؛ اما امروزه سازمان‌ها پا را فراتر از اتوماسیون فرایندهای موجود گذاشته‌اند و برای تحقق انتظارات مشتریان داخلی و خارجی، کل فرایندهای کسب‌وکار را تغییر داده‌اند، همچنین محصولات و خدمات نیز در این راستا مورد توجه قرار گرفته شده است.

یکی از منابع کلیدی طراحی و اجرای استراتژی تحول دیجیتال، مهارت و تخصص دیجیتال رهبران سازمان و کارکنان است. با توجه به طیف گسترده فناوری‌های دیجیتال، درک آن که کدام مهارت برای موفقیت تحول دیجیتال اهمیت دارد، موضوعی قابل تأمل است. یکی از مشکلات بسیاری از سازمان‌ها در این گذار توسعه مهارت‌های دیجیتال است. کمبود مهارت‌های دیجیتال، در فضای کنونی کسب‌وکار بی‌سابقه است. شناسایی دلیل این کمبود مهارتی، دشوار نیست. استفاده از موبایل، ابزارهای اجتماعی و تحلیلی، در حال نفوذ در تمامی کارکردهای سازمان است. برخلاف گذشته، این ابزارها و فناوری‌های دیجیتال، تنها بخش فناوری اطلاعات سازمان را تحت تأثیر قرار نمی‌دهند، بلکه مهارت‌های دیجیتال در تمامی حوزه‌های کسب‌وکار، با تقاضایی وسیع مواجه‌اند.

امروزه، انطباق کارکنان با محیط به‌سرعت در حال تغییر دیجیتال، مستلزم آن است که به‌طور پیوسته مهارت‌های خود را به‌روز نمایند. بر این اساس، نیاز به کسب مهارت‌های جدید و میزان آموزش لازم، بسیار گسترده است. کمبود مهارت‌های دیجیتال، باعث شکل‌گیری جنگ مهارتی شده و سازمان‌ها برای جذب بهترین استعدادها در حال رقابت با یکدیگرند. برخلاف گذشته، جذب بهترین‌ها، محدود به استعدادهای موجود در بخش‌های مشخص نخواهد شد بلکه جنگ استعداد، در سراسر سازمان آشکار است.

این گزارش توسط گروه تحول دیجیتال و با هدف بررسی وضعیت مهارت‌های دیجیتال در صنعت بانکداری ایران طراحی و با تکیه بر نظرات ۶۳ تن از مدیران و کارشناسان فعال در بانک‌ها یا سازمان‌های ارائه‌دهنده خدمات بانکی که در قالب پرسشنامه گردآوری و اجرا شده است. این مطالعه در گام نخست، سطح بلوغ هر یک از سازمان‌های مشارکت‌کننده مشخص نموده و سپس ضرورت وجودی و میزان برخورداری از مهارت‌های دیجیتال و همچنین مهارت‌های عمومی را برحسب این سطح مشخص نموده و از سوی دیگر راهکارهای منتخب سازمان‌های مشارکت‌کننده را برای پوشش شکاف مهارتی احتمالی، مورد بررسی قرار داده است.

فایل PDF اولین گزارش پژوهش کاربردی گروه تحول دیجیتال در دسترس علاقه‌مندان است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.