راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فین‌تک چیست و چگونه عمل می‌کند؟

فین‌تک (Fintech) که ترکیب عبارت «تکنولوژی امور مالی» (financial technology) است، به شرکت‌ها یا استارت‌آپ‌هایی گفته می‌شود که در قرن 21، بخش خدمات مالی را قبضه کرده‌اند. این شرکت‌ها در ارائه خدمات مالی به مشتری، از به‌روزترین تکنولوژی‌ها استفاده می‌کنند و با توجه به کم‌هزینه‌تر بودنشان، سرعت بالا در ارائه خدمات و راحتی استفاده، دست مؤسسات مالی سنتی مثل بانک‌ها را ازاین‌گونه فعالیت‌ها قطع کرده‌اند. عبارت «تکنولوژی امور مالی» از اوایل قرن جدید، در مورد خلاقیت‌های تکنولوژیک که درزمینهٔ ادبیات مالی، بانکداری خرد، سرمایه‌گذاری و حتی پول‌های رمزی مثل بیت‌کوین‌ها (bitcoin) صورت می‌گیرند، مورد استفاده قرار گرفته است. از زمان انقلاب اینترنت و انقلاب اینترنت موبایل، فین‌تک‌ها به‌سرعت رشد کرده‌اند. این استارت‌آپ‌ها هزینه‌ها را کاهش داده و به جایگزینی برای خدمات مؤسسات مالی سنتی تبدیل شده‌اند.

 

ببینید: فین‌تک چیست؟

 

نرم‌افزار موبایلی که فین‌تک رابین‌هود (Robinhood) برای مبادلات سهام در اختیار مشتریان قرار می‌دهد، رایگان است. سایت‌های فین‌تک‌های پراسپر (Prosper) و لندینگ کلاب (Lending Club) که امکان قرض‌دهی نظیر به نظیر یا P2P را فراهم کرده‌اند، از طریق ایجاد رقابت میان قرض‌دهندگان و قرض‌گیرندگان، نرخ‌های بهره را کاهش داده‌اند؛ بنابراین به نظر می‌رسد رشد روزافزون فین‌تک‌ها، آشنایی با چگونگی عملکرد آن‌ها را برای به‌روز ماندن الزامی کرده است. احتمالاً بسیاری از مردم کشور، حتی نام فین‌تک را نیز تاکنون نشنیده‌اند. نامی که تا سال‌های آینده مرزهای ارائه خدمات مالی را جابه‌جا خواهد کرد و تا به امروز نیز، در این کار موفق بوده است؛ بنابراین بر آن شدیم که در گزارشی چند صفحه‌ای، هر آنچه برای آشنایی با این استارت‌آپ لازم است بدانید را به‌طور خلاصه و منسجم بیان کنیم.

 

ببینید: یادداشت رضا قربانی در هفته‌نامه شنبه با عنوان «فین‌تک چیست؟»

 

در این پرونده فین‌تک‌ها را زیر و رو خواهیم کرد. تقریباً هرچه را که باید برای یافتن دیدی وسیع درباره فین‌تک‌ها دانست، در اینجا جمع‌آوری کرده‌ایم. این گزارش چندصفحه‌ای خلاصه‌ای از مهم‌ترین و معتبرترین گزارش‌های سال‌های اخیر در مورد فین‌تک‌هاست که هر سال در چندصد صفحه جمع‌آوری و منتشر می‌شوند. ما در اینجا سعی کرده‌ایم مهم‌ترین نتایج این گزارش‌ها را به همراه نمودارهایی که توجه به آن‌ها، قدرت تجزیه‌وتجلیل در مورد فین‌تک‌ها را برای خواننده فراهم می‌آورد، ارائه کنیم. در این پرونده به ویژگی‌های فین‌تک‌ها پرداخته‌ایم. اینکه چه چیزی باعث می‌شود فین‌تک‌ها در ترکیب تکنولوژی و امور مالی موفق شوند. همچنین حوزه فعالیت‌های این استارت‌آپ‌ها نیز بررسی شده‌اند.

 

ببینید: معرفی همه استارت‌آپ‌های فین‌تک ایران

 

به علاوه، فین‌تک‌هایی را که در هر حوزه از بهترین‌ها هستند معرفی کرده‌ایم. نمودارهایی شامل اطلاعاتی در مورد گردش مالی فین‌تک‌ها، سهم آن‌ها از درآمد خدمات بانکی و سهم آن‌ها در هر بخش از خدمات‌رسانی مالی نیز آورده شده‌اند. همچنین به تعدادی از کشورهایی که فین‌تک‌ها در آن‌ها رشد یافته‌اند نیز پرداخته شده است. به علاوه آینده فین‌تک‌ها در کشورهای مختلف جهان نیز با ارائه آمار معتبر گزارش‌های جهانی، مورد بررسی قرار می‌گیرد. فرصت‌ها و چالش‌های پیش‌روی فین‌تک‌ها و همچنین مسئله امکان همکاری آن‌ها با مؤسسات مالی سنتی و بانک‌ها نیز مورد بحث واقع شده‌اند.

منبع: هفته‌نامه تجارت فردا

1 دیدگاه
  1. اسد آقائی می‌گوید

    جالب بود متشکرم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.