راه پرداخت
راه پرداخت؛ رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرا به اتوبانک نیاز داریم؟

اتوبانک یا خودروپرداز (drive up ATM) نوعی از دستگاه‌های خودپرداز است که کاربر برای انجام امور بانکی از طریق دستگاه خودپرداز، نیازی به پیاده شدن از خودرو یا وسیله نقلیه ندارد.

به گزارش روابط عمومی ایران ارقام، دستگاه‌های اتوبانک، استفاده از خدمات بانکی را علاوه بر شهروندان عادی، برای معلولان، جانبازان و افراد کم توان که پیاده شدن از اتومبیل و وسیله نقلیه برای استفاده از خدمات برای آنان دشوار است، بسیار آسان می‌کند.

مزیت‌های دستگاه‌های اتوبانک

  •  جلوگیری از اتلاف زمان برای پیدا کردن محل پارک اتومبیل برای کاربر
  •  دسترس شهروندان به خدمات بانکداری الکترونیک بدون محدودیت زمانی و مکانی
  •  کاهش ترافیک در بزرگراهها و جاده‌ها و ایستگاه‌های بین راهی
  •  افزایش ضریب امنیت جابجایی وجه نقد و کاهش زمان انجام امور بانکی

امروزه دستگاه‌های خودروپرداز را می‌توان در سراسر جهان یافت. اولین دستگاه از این نوع در سال ۱۹۴۶ در بانک نشنال اکسچینج (Exchange National Bank) در شیکاگو نصب شد. اولین نمونه مدرن و امروزی دستگاه یادشده هم توسط شرکتان سی آر (NCR=National Cash Register) ساخته شد و در سال ۱۹۸۰ در باتون روژ (Baton Rouge) در ایالت لوئیزیانای آمریکا نصب شد. استفاده از این دستگاه‌ها در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ میلادی در ایالات متحده به سرعت محبوب شد و در دهه اول قرن اخیر کاربرد آنها در تمام جهان گسترش یافت، به گونه‌ای که استفاده از دستگاه‌های یادشده در آفریقا، چین و غیره متداول شد. امروزه آمریکا، کانادا، عربستان سعودی، برزیل و کلمبیا از جمله محبوب‌ترین بازارهای نصب دستگاه‌های خودروپرداز محسوب می‌شوند.

این دستگاه‌ها امنیت بالایی دارند و دیوارهٔ اتاقک آنها از فولاد و بتن ساخته می‌شوند. همچنین برروی آن‌ها سیستم‌های هشدار خطر قدرتمندی نصب می‌شود تا از دزدیده شدن و آسیب زدن به آنها جلوگیری شود.

در ایران به دلیل پهناوری و گستردگی جغرافیایی و وجود جاده‌ها و اتوبان‌های متعدد، حجم زیادی از جابجایی کالا و مسافرت‌های بین شهری با خودرو و وسایل نقلیه جاده‌ای انجام می‌شود. برهمین اساس می‌توان گفت که راه اندازی اتوبانک ها توسط بانک­های کشور می‌تواند به ارتقای رضایت شهروندان از خدمات بانکداری و تقویت سرمایه اجتماعی نظام بانکداری، تسهیل دسترسی به خدمات بانکی به صورت شبانه روزی و هوشمندسازی و تقویت امنیت برای مشتریان و کاربران ازخدمات بانکداری الکترونیک کمک فراوانی بکند.

از اتوبانک یا خودروپردازها می‌توان برای تمام خدمات نقدی و غیرنقدی همانند دریافت پول، پرداخت قبوض و صورت حساب‌ها، انتقال وجه، دریافت صورت حساب و وضعیت گردش مالی و غیره استفاده کرد.

در صورت مکان یابی دقیق و صحیح اتوبانک ها در نقاط راهبردی خاص و دوردست در داخل شهرها، جاده‌ها و اتوبان‌های بین شهری می‌توان گفت که این تأثیر بسزایی در کاهش هزینه‌های عملیات شعب (حذف شعبه نقاط دور دست) و توسعه دسترسی به خدمات بانکداری الکترونیک و دیجیتال خواهد گذاشت.

 

چند نکته امنیتی در هنگام استفاده از اتوبانک

  •  برای افزایش امنیت خود در زمان استفاده از خودروپردازها به خصوص در نقاط دورافتاده بهتر است ابتدا نگاهی به محیط اطراف بیندازید و در صورت عدم مشاهده افراد مشکوک از این دستگاه‌ها استفاده کنید.
  •  زمان استفاده از دستگاه‌های یادشده را تاحد امکان کوتاه کنید.
  •  درهای خودرو در زمان استفاده از این دستگاه قفل باشند و موتور خودرو نیز خاموش نشود.

ایران ارقام به دلیل در اختیار داشتن دانش فنی و گسترده‌ترین شبکه خدمات پشتیبانی و عملیاتی دستگاه‌های خودپرداز در سراسر کشور (۹۴ شعبه)، از آمادگی لازم برای راه اندازی و پشتیبانی «اتوبانک» برای همه بانک‌های کشور برخوردار است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.