راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ترنسفورمیشن در صنعت بانکی چگونه است؟

وحید صیامی؛ کارشناس ارشد پرداخت الکترونیک / در گذشته، فعالیت‌های یک شرکت در دو قالب ساماندهی می‌شد:

1. عملیات جاری (Ongoing Operation) که دربردارنده آن دسته از فعالیت‌های شرکت است که به‌طور مستمر و با تکرار بالا انجام می‌شود. مدیریت پرسنلی، پرداخت حقوق و دستمزد و … از آن جمله‌اند.

2. عملیات دفعه‌ای (Project) که دربردارنده یک سری اقدامات مشخص و هدفمند است. زمان مشخص، منابع (هزینه) مشخص و هدف مشخص سه ضلع یک مثلث پروژه را تشکیل می‌دهند؛ پروژه‌ها دربرگیرنده فعالیت‌هایی هستند که باید در زمانی معین و با هزینه و کیفیتی معین اجرا بشوند. پروژه‌ها اغلب یک بار انجام می‌شوند و به پایان می‌رسند. ولی گاهی نیز پروژه به دسته فعالیت‌هایی گفته می-شود که بایستی در فاصله‌های تاریخی ویژه تکرار شوند، همچون بازسازی‌های بنیادی یک پالایشگاه هر دو سال یکبار. بررسی و بازبینی مرتب روند اجرای پروژه که بدان کنترل پروژه یا مدیریت پروژه می‌گویند از دیگر ویژگی‌های مهم پروژه است.

امروزه و ناشی از تأثیر فناوری اطلاعات در کسب‌وکارها، یک روال مستمر با نام Digital Transformation در حال تحقق است. ماهیت Transformation، شق سومی از نحوه انجام کارها در کنار Ongoing Operation و Project به‌وجود آورده است.

نوع سوم یا Transformation را از جهت شباهت با پروژه مقایسه می‌کنیم:

ترنسفورمیشن همانند پروژه دارای منابع مشخص است. در بعد زمان، ترنسفورمیشن یک مجموعه نامتناهی از زمان‌های مشخص است. دقت شود که در پروژه‌های بزرگ ما یک مجموعه متناهی از زمان‌های مشخص داریم که هر یک از اعضای این مجموعه بیانگر زمان اجرای یکی از زیر پروژه‌هاست ولی در ترنسفورمیشن این مجموعه نامتناهی است.

در بعد هدف، پروژه که دارای یک هدف اساسی و مجموعه‌ای از اهداف عملیاتی مشخص است؛ هم‌چنین برخی از اهداف پیش‌بینی نشده یا Side Effect ها ممکن است به‌وجود بیایند. در مورد ترنسفورمیشن نیز یک هدف اصلی و مشخص به همراه یک آرایه از اهداف وجود دارد، منتهی در طول زمان و با پیشرفت کار، اعضای این آرایه تشخیص داده شده و در دستور کار قرار می‌گیرند. ترنسفورمیشن همانند پروژه به‌طور متوالی مورد بازبینی و تحت مدیریت قرار دارد.

در میان عوامل فوق، آنچه بیش از همه اهمیت دارد و سایر موارد تغییرات نیز نشات گرفته از آن است، نامتناهی بودن زمان است؛ به‌عنوان مثال در پروژه CORE Banking ترنسفورمیشن، اساساً مفهومی با نام «زمان خاتمه» غلط است چرا که از یک تاریخی به بعد، بانک مثلاً با به‌کارگیری یک محصول جدید، تصمیم گرفته است که تغییر (ترنسفورمیشن) را به طور همیشگی در دستور کار قرار دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.