راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سوراخ توی دیوار / نگاهی به تاریخچه دستگاه خودپرداز

ماهنامه عصر تراکنش / فردی که در تصویر می‌بینید «رگ وارنی» است؛ بازیگری معروف در انگلستان، 50 سال پیش. اینجا هم مشغول استفاده از دستگاه جدیدی است که آن زمان سوراخ توی دیوار نامیده می‌شد و الآن به آن می‌گوییم خودپرداز، عابر بانک یا ATM. بالای تصویر هم لوگوی بانک بارکلیز مشخص است. تیرماه امسال در همین‌جایی که وارنی با لبخند به دو زن کناری‌اش نگاه می‌کند و می‌خواهد برای اولین بار از دستگاه استفاده کند، دستگاه خودپرداز طلاکاری نصب شد. این طلاکاری، پلاک یادبود و انداختن فرش قرمز بخشی از برنامه «بارکلیز» برای 50 سالگی خودپرداز بود.

شش سال قبل از بارکلیز، سیتی‌بانک از یکی از اولین دستگاه‌هایی که با خودپردازهای امروزی فرق داشت، در نیویورک استفاده کرد اما از آن دستگاه استقبال نشد.

جان شفرد بارون دستگاه بیرون‌دهنده پول را اختراع کرد، اختراع وی برای اولین بار در شعبه‌ای در انفیلدتاون در شمال لندن توسط بانک بارکلیز به کار گرفته شد، اولین تراکنش تاریخ خودپرداز هم در 27 ژوئن 1967 توسط رگ وارنی، کمدین انگلیسی معروف آن زمان صورت پذیرفت ولی باز هم این دستگاه اسکناس تحویل نمی‌داد، تحویلی این دستگاه یک چک کاغذی بود که قابلیت خوانده شدن توسط ماشین را داشت.

بارون درباره ایده خودپرداز می‌گوید: «من شش یا هفت‌ساله بودم و یادم می‌آید که ظهر شنبه پدرم با در بسته بانک مواجه شده بود. بانک تا صبح روز دوشنبه باز نمی‌شد و او پول نقد نداشت. این مسئله برای من خیلی مهم بود چون پول توجیبی من خرج و آن روز جیب‌هایم خالی شد.»

به دلیل عدم دسترسی به پول نقد خارج از ساعت کاری شعبه، جان شفرد بارون به فکر طراحی دستگاهی افتاد که به کمک آن بتوان در هر زمانی از شبانه‌روز به اسکناس دسترسی داشت. بعد از پنج دهه که خودپردازها در آستانه جشن گرفتن پنجاهمین سال تأسیسشان هستند، آینده این دستگاه‌های خودپرداز در معرض توجه قرار گرفته است.

برگه‌های مورداستفاده محصول کمپانی دلارو بود که متخصص تولید اوراق بهادار بانکی بود. این دستگاه داکس نامیده می‌شد که همچنین با نام ماشین دلارو نیز نامیده می‌شد. تنها 9 روز بعد در سوئد، کمپانی متیور ماشین به سفارش بانک سوئدی سیوینگ دستگاهی با نام بانکوماترا ارائه کردند. این دستگاه به‌صورت آنلاین در روز 6 می 1968 مورداستفاده قرار گرفت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.