راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شاه گشتاسبی: آماده تعامل با همه بانک‌های کشور هستیم

به‌پرداخت ملت 12 سال است فعالیت می‌کند. این PSP از شرکت‌های زیرمجموعه بانک ملت است. این شرکت با هدف توسعه ابزارهای پرداخت الکترونیکی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۴ به‌عنوان ارائه‌دهنده خدمات پرداخت الکترونیکی (PSP (Payment Service Provider با اخذ مجوز رسمی از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران آغاز کرده است، همچنین پس از تشکیل شرکت شاپرک در سال ۱۳۹۱ مجوزهای لازم جهت ادامه فعالیت از شرکت مذکور اخذ شد. در این راستا شرکت به پرداخت ملت مسئولیت ایجاد و پشتیبانی شبکه پایانه‌های فروش و سایر ابزارهای پرداخت با هدف گسترش نظام پرداخت الکترونیک به شبکه بانکی و بازارهای مالی کشور را برعهده‌گرفته است. شرکت به پرداخت ملت با شماره ثبت ۱۱۴۸۳ در 13 بهمن‌ماه سال 1395 در بورس اوراق بهادار تهران پذیرش شد.

این PSP که 12 سال است در صنعت پرداخت الکترونیکی ایران فعالیت می‌کند 25 درصد از سهم بازار تراکنش‌های الکترونیکی ایران را در اختیار دارد و با اختلاف از بقیه جلوتر است. ازنظر مبلغی هم سهم به‌پرداخت 34 درصد است. به‌پرداختی‌ها به پایداری سوئیچ‌شان در زمان‌های پرترافیک و پر تراکنش افتخار می‌کنند. این شرکت با پردازش بیش از 2 میلیارد تراکنش در سال 2015 رتبه اول شرکت‌های پرداخت ایران و خاورمیانه را به دست آورد و در جهان هم در جایگاه 23 ام قرار گرفته است. در روزهای گذشته این شرکت وارد بورس شد و اکنون چهارمین شرکت پرداخت الکترونیکی ایران است که به بورس راه‌یافته است. الکامپ و حضور این شرکت در این نمایشگاه بهانه‌ای شد که گفتگوی کوتاهی با رستم شاه گشتاسبی مدیرعامل این شرکت داشته باشیم.

 

جناب شاه‌گشتاسبی لطفاً درباره به‌پرداخت ملت بگویید و این‌که چگونه و با چه هدفی تأسیس شد.

به پرداخت ملت از شرکت‌های زیرمجموعه بانک ملت است. شرکت به پرداخت ملت با هدف توسعه ابزارهای پرداخت الکترونیکی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۴ به‌عنوان ارائه‌دهنده خدمات پرداخت الکترونیکی با اخذ مجوز رسمی از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران آغاز کرده است، همچنین پس از تشکیل شرکت شاپرک در سال ۱۳۹۱ مجوزهای لازم جهت ادامه فعالیت از شرکت مذکور اخذشده است. در این راستا شرکت به پرداخت ملت مسئولیت ایجاد و پشتیبانی شبکه پایانه‌های فروش و سایر ابزارهای پرداخت با هدف گسترش نظام پرداخت الکترونیک به شبکه بانکی و بازارهای مالی کشور را برعهده‌گرفته است. شرکت به پرداخت ملت با شماره ثبت ۱۱۴۸۳ در بورس اوراق بهادار تهران پذیرش شد.

 

شما درزمینهٔ خدمات پرداخت الکترونیکی یا همان PSP گری فعالیت می‌کنید. به نظر می‌رسد شرکتی هستید که با برخورداری از دانش و تخصص روز دنیا، به‌عنوان یک گروه توانمند در ارائه خدمات الکترونیکی به‌صورت تخصصی در زمینه‌های پرداخت فعالیت می‌کنید. می‌شود کمی خدماتی که ارائه می‌کنید را بیشتر بازکنید.

ما به‌طورکلی درزمینهٔ ارائه خدمات پرداخت و بانکی کار می‌کنیم. اگر بخواهم شاخه‌هایی که در آن فعال هستیم را بگوییم می‌توانم به این موارد اشاره‌کنیم: ارائه خدمات پرداخت از طریق پایانه‌های فروشگاهی (EFT-POS)؛ ارائه خدمات پرداخت از طریق شبکه پرداخت اینترنت (IPG)؛ ارائه خدمات پرداخت از طریق سامانه پاسخ صوتی محاوره‌ای (IVR)؛ ارائه خدمات پرداخت از طریق کد دستوری (#۷۴۱*)؛ ارائه خدمات پرداخت از طریق برنامه موبایلی (Mobile App)؛ ارائه خدمات پرداخت و بانکی از طریق دستگاه خودپرداز (ATM)؛ ارائه خدمات پرداخت و بانکی از طریق پایانه غیر نقدی (Kiosk)؛ ارائه خدمات پرداخت و بانکی از طریق کارت‌خوان شعبه (PINPAD) و ارائه خدمات پرداخت الکترونیکی بهای سوخت.

شما چه محصولات کلیدی و به‌طورکلی چه محصولات و راهکارهایی ارائه می‌کنید؟

از بین محصولات کلیدی می‌توانم به دستگاه کارت‌خوان (POS)، درگاه پرداخت اینترنتی (IPG)، اپلیکیشن سکه (سامانه کیف همراه)، پایانه پرداخت بهای سوخت، کیوسک (پایانه غیر نقدی)، سامانه پاسخ صوتی (IVR)، رمز کارگشا (#۷۴۱*) و پایانه‌های خودپرداز اشاره‌کنم. در بین محصولات و راهکارها هم می‌توانم به این موارد اشاره‌کنم: سرویس‌دهی به بیش از ۸۵۰ هزار دستگاه پایانه فروشگاهی در سراسر کشور، ارائه خدمات پشتیبانی به‌صورت استانی از طریق ۳۵ مرکز امداد مشتریان، پاسخگویی محاوره‌ای ۲۴×۷ به مشتریان از طریق مرکز پاسخگویی ۲۷۳۱۲۷۳۱-۰۲۱، سرویس‌دهی به بیش از ۱۵ هزار درگاه پرداخت اینترنتی، ارائه خدمات پشتیبانی آنلاین به درگاه‌های اینترنتی از طریق سامانه پشتیبانی آنلاین، تولید نرم‌افزار موبایلی سکه، کارت‌خوان موبایلی (نسل جدید دستگاه‌های کارت‌خوان فروشگاهی)، پرداخت از طریق NFC روی پایانه‌های فروشگاهی به‌وسیله اپلیکیشن موبایلی سکه، استرداد مکانیزه وجوه، تسویه چند حسابی وجوه، کیوسک اصناف خاص، راه‌اندازی سرویس Tokenazation و TPS یا Token Service Provider و بهره‌برداری از ۲۰۰۰ پایانه USSD.

 

شما در فضای روبه گسترش موبایل با اپلیکیشن سکه ورود کرده‌اید. در مورد این اپلیکیشن بیشتر توضیح می‌دهید؟

طبق پیش‌بینی BI Intelligence حجم پرداخت‌های موبایلی در آمریکا تا سال 2020 سالانه هشتاد درصد رشد می‌کند. ایران هم از این روند دور نیست. با توجه به توسعه و گسترش کاربران استفاده‌کننده از دستگاه‌های هوشمند حضور نرم‌افزارهای کاربردی برای تسهیل و برطرف کردن نیازهای مشتریان حائز اهمیت است. نرم‌افزار سکه نیز با همین رویکرد در تلاش است با طرح‌های توسعه‌ای پیاپی، نیازهای افراد را درک و برای برطرف کردن آن‌ها، راه‌حل‌های کاربردی ارائه کند. ما در به‌پرداخت سکه را طراحی و تولید کردیم که نرم‌افزاری باقابلیت پرداخت از طریق NFC است. این نرم‌افزار در راستای گسترش ابزارهای نوین پرداخت الکترونیکی و امکان دسترسی آسان و سریع به خدمات پرداخت غیرحضوری طراحی و در اختیار مشتریان محترم قرار داده‌شده است که امکان دریافت خدمات پرداخت الکترونیکی در تمامی لحظات فراهم گردد. پرداخت، انتقال وجه، پرداخت قبض خدماتی، خرید شارژ، شارژ اینترنت، پرداخت قبض موبایل و حضور در فعالیت‌های نیکوکاری ازجمله خدمات این اپلیکیشن است.

در سال جدید هم برنامه‌های مختلفی برای توسعه و به‌روزرسانی این اپلیکیشن داریم. در مورد قابلیت پرداخت از طریق فناوری NFC این اپلیکیشن هم باید بگویم که دارندگان کارت‌های بانک ملت می‌توانند پس از نصب و فعال‌سازی اپلیکیشن سکه بر روی گوشی موبایل اندرویدی و مجهز به NFC خود، شماره کارت بانکیشان و همچنین رمز دوم کارتشان را در این سامانه به‌صورت امن ذخیره‌سازی نموده و ازاین‌پس هنگام خرید از پایانه‌های فروشگاهی به پرداخت ملت به‌جای کشیدن کارت بروی پایانه، موبایل خود را به پایانه فروشگاهی نزدیک کرده و رمز اول آن را وارد نموده و سپس تراکنش خرید را انجام دهند.

ازجمله مزایای استفاده از سکه هم به چند مورداشاره می‌کنم: کیف کارت‌های بانکی (امکان ذخیره‌سازی امن شماره کارت‌های بانکی)، اسکن سریع بارکد (امکان اسکن بارکد روی قبوض برای پرداخت سریع‌تر)، امتیازدهی و قرعه‌کشی (امکان دریافت امتیاز با انجام تراکنش و یا معرفی دوستان)، رایگان بودن تراکنش‌های انجام‌شده، دارا بودن حداکثر امنیت، سرعت‌بالا، عدم نیاز به همراه داشتن کارت‌بانکی و عدم نیاز به همراه داشتن وجه نقد.

 

شما گواهینامه‌ها، افتخارات و استانداردهای ملی و بین‌المللی مختلفی هم به دست آورده‌اید. لطفاً برخی از آن‌ها را برای مخاطبان ما بیان کنید.

کسب رتبه نخست کشوری در بین شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت الکترونیک؛ کسب رتبه نخست خاورمیانه در بین شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت الکترونیک؛ کسب رتبه ۲۳ در عرصه بین‌الملل در بین شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت الکترونیک بر اساس آخرین آمار منتشرشده نشریه نیلسون ریپورت؛ کسب گواهی رتبه‌بندی و احراز صلاحیت شرکت‌های انفورماتیکی؛ کسب پروانه بهره‌برداری وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ کسب گواهی عضویت انجمن انفورماتیک ایران و کسب گواهی عضویت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران.

 

شما چه تمایزی نسبت به بقیه رقبا دارید؟

امنیت، دقت و سرعت سه مزیت اصلی به‌پرداخت نسبت به سایر بازیگران صنعت پرداخت است. ما تنها شرکتی هستیم که عرضه‌کننده سرویس پرداخت الکترونیکی بهای سوختیم. همچنین اولین شرکتی هستیم که سرویس خرید از طریق NFC را ارائه کرد.

می‌شود به تعدادی از مشتریان بزرگ به‌پرداخت اشاره‌کنید؟

بانک ملت، شرکت ملی نفت ایران، بیمه ایران، شاتل، مبین نت، های وب، ایران ایر، قطر ایرلاین، هواپیمایی قشم، ماهان ایرلاین، سایپا، ایران خودرو، هتل پارسیان، شهرداری تهران، هایپر استار، گلدیران، ایرانسل، رایتل، همراه اول، شرکت مخابرات ایران، دیجی کالا و کافه بازار برخی از مشتریان بزرگ ما هستند.

 

شما اکنون وارد بورس شده‌اید. در ادامه این مسیر چه فعالیت‌های توسعه‌ای را در نظر دارید در شرکت پیاده کنید.

اگر بخواهم به مهم‌ترین فعالیت‌های توسعه‌ای شرکت اشاره‌کنم؛ امکان فروش سوئیچ به بانک‌ها و سایر شرکت‌های پرداخت و مؤسسات مالی، راه‌اندازی بزرگ‌ترین شبکه تخفیف در کشور، افزایش تعداد پایانه فروش در بازار باهدف افزایش ۲۰ درصدی سهم بازار، توسعه سرویس‌های ارزش‌افزوده و پایانه فروش، توسعه ابزارهای جدید پرداخت در بازار (پایانه اختصاصی صنوف، MPOS، NFC و…)، توسعه به حوزه پرداخت آفلاین (کیف پول الکترونیکی) و ورود به حوزه پرداخت الکترونیک خدمات حمل‌ونقل شهری (تاکسیرانی، اتوبوس‌رانی و…) از مهم‌ترین برنامه‌های توسعه به پرداخت ملت خواهد بود.

از دیگر برنامه‌های توسعه‌ای ارائه خدمات به‌تمامی بانک‌های کشور، همکاری در توسعه ارائه خدمات پرداخت الکترونیک به کشورهای همسایه، اتصال سوئیچ کارتی به پرداخت ملت به سوئیچ‌های بین‌المللی جهت پذیرش کارت‌های بین‌الملل، تمرکز بر حوزه فروش شارژ باهدف ارتقاء حداکثری درآمد از این کانال و نوسازی ناوگان پایانه‌های فروش است.

 

اگر در پایان موضوعی بود که در مورد آن صحبت نکردیم و می‌خواهید بیان کنید در خدمت شما هستیم.

یکی از عوامل مؤثر بر کارآفرینی در اقتصادهای بزرگ دنیا وجود زیرساخت‌ها در عرصه فناوری و وجود زیرساخت‌های پرداخت است. وجود یک شبکه وسیع پرداخت در کشور و همچنین شبکه پشتیبانی باعث ایجاد اشتغال برای جمع کثیری از هم‌وطنان به‌صورت مستقیم شده است. اکثر شرکت‌ها درزمینهٔ خرید لایسنس نرم‌افزارها و همچنین خرید سخت‌افزارهای موردنیاز و تجهیزات مربوط به مراکز داده ازجمله سرورها با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستند. پس از توافق برجام امیدهای زیادی به ایجاد رابطه با شرکت‌های خارجی به وجود آمده و امید است زمینه‌های همکاری با همتایان جهانی باعث رونق صنعت پرداخت کشور و به‌تبع آن شکوفایی اقتصاد ایران شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.