پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
رئیس جمهور از محصولات و راهکارهای پرداختی بانک مرکزی بازدید کرد
همزمان با برگزاری پنجاه و ششمین نشست سالیانه مجمع عمومی بانک مرکزی، از دستاوردهای این بانک در حوزه فناوری اطلاعات ازجمله سامانههای نوین نظارت بر سیستم بانکی و پولی کشور و سامانههای تسهیلکننده پرداخت همراه، با حضور رئیسجمهوری رونمایی شد.
به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، در این نمایشگاه که صبح روز دوشنبه 9 اسفندماه 1395، در حاشیه نشست مجمع عمومی این بانک برگزار شد، پیشرفتهای فناوری حوزه پرداخت و نظارت بانکی ازجمله «مرکز کنترل و نظارت اعتبارات»، «پرداخت همراه»، «سامانه نسیم»، «سامانه رفع تعهد»، «سامانه بازار بین بانکی ریالی»، «سامانه بازار بین بانکی ارزی»، «سامانه نظارت الکترونیکی بانکها»، «سامانه مجوزهای بانکی»، «سامانه ارتباط الکترونیکی با قوه قضائیه» و «سامانه پیگیری شکایات» رونمایی شدند.
.
سامانههایی که در این نمایشگاه معرفی شدند عبارتاند از:
.
مرکز کنترل و نظارت اعتبارات
صدور کارت اعتباری، یکی از سیاستهای تشویقی است که باعث افزایش استفاده عمومی از کارتهای پرداخت خواهد شد. در این نوع از کارتهای بانکی، دارنده کارت برای انجام خرید، نیازی به داشتن سپرده در بانک ندارد و با توجه به اعتبار خود نزد بانک، تا سقف معینی میتواند اقدام به خرید کرده و پس از مدت معینی بازپرداخت کند. بر همین اساس صدور کارت اعتباری، نیاز به شناسایی مشتریان بانک و ریسک اعتباری آنها دارد که به این منظور شرکتهایی تأسیس میشوند و ریسک مشتریان را بهصورت عام میسنجند و مؤسسات ارائهکننده کارت اعتباری با استناد به گزارش اعتباری دریافتی از این شرکتها به اشخاص مختلف، اعتبار تخصیص میدهند.
با صدور آییننامهای با عنوان «دستورالعمل اجرایی صدور و راهبری کارت خرید اعتباری»، وجود نهادی با عنوان «مرکز کنترل و نظارت اعتبارات –مکنا» پیشبینی شده است و تمام بانکها و مؤسسات اعتباری موظف هستند قبل از صدور کارت اعتباری، با ارسال موارد درخواستی، اطلاعات را از این مرکز استعلام کنند. به تعبیری دیگر، مرکز کنترل و نظارت اعتبارات، تمام اطلاعات مربوط به کارتهای اعتباری صادر شده اعم از اعتبار اعطایی، اعتبار مصرفی و وضعیت بازپرداخت بدهیهای آن را مدیریت کرده و از دادههای آن برای بخش پایه اعتبارسنجی کارتهای اعتباری استفاده میشود.
.
پرداخت همراه
از طریق سامانه «پیوند» این امکان فراهم میشود که با مجازیسازی کارتهای بانکی موجود و همچنین تطبیق شناسههای شبکهای با شماره کارت، علاوه بر ارتقای امنیت، بهرهگیری از سایر شناسهها را در کنار کارتها میسر میکند. درنتیجه با ایجاد بانک اطلاعاتی متشکل از شمارههای موبایل و شماره کارت مشتریان، امنیت پرداختهای بر روی بستر USSD ارتقا یافته و همچنین بستر لازم برای پیادهسازی روش توکنیزیشن (Tokenization) ایجاد میشود.
همچنین فناوری دیگری که امروز معرفی شد، امضای همراه است. امضای همراه، امضا دیجیتالی تهیه شده از طریق دستگاه تلفن همراه کاربران است که کاربردهای متنوعی ازجمله تسهیل احراز هویت و یا تأیید تراکنشها با قابلیت انکارناپذیری بالا دارد.
.
سامانه نسیم
انتقال حسابهای دولتی به بانک مرکزی با ایجاد سامانه نسیم محقق شد. با استفاده از امکانات این سامانه، امکان تمرکز و مدیریت یکپارچه حسابهای دولتی فراهم شده و از امکانات تمام بانکهای کشور برای دریافت و پرداختهای دولتی در قالب تمام ابزارهای کاغذی و الکترونیکی استفاده میشود.
.
سامانه رفع تعهد
بهمنظور حصول اطمینان از برگشت ارز به چرخه تجاری کشور و همچنین کنترل ارز تخصیصی از لحظه ثبت سفارش تا ترخیص کالا، سامانه رفع تعهد راهاندازی شده است. در این سامانه عملکرد تکتک واردکنندگان بر مبنای ارز تخصیصی و ارزش کالای وارداتی رصد میشود.
.
سامانه بازار بین بانکی ارزی
در این سامانه امکان مذاکره، ثبت عرضه و تقاضا و همچنین معامله ارزهای بانکهای داخل کشور مطابق روالهای استاندارد بینالمللی صورت میپذیرد.
.
سامانه بازار بین بانکی ریالی
با توجه به راهاندازی بازار بین بانکی ریالی، این سامانه زیرساختی را برای ثبت و مدیریت ریز مذاکرات، ثبت عرضه و تقاضا و تحقق معاملات بازار پول داخلی بین بانکهای کشور را ایجاد کرده و امکان رصد و پایش لحظهای را برای بانک مرکزی فراهم میکند.
.
سامانه نظارت الکترونیکی بانکها
تغییر از نظام نظارت سنتی به نظارت داده محور از طریق این سامانه صورت میگیرد. بهگونهای که با اخذ دادههای جزئی از حساب بانکها و عرضه آن در قالب شاخصهای نظارتی، امکان نظارت استاندارد و همهجانبه بانک مرکزی بر عملکرد بانکها را مطابق با دفاتر اصلی آنها محقق میکند.
.
سامانه مجوزهای بانکی
در این سامانه درخواست و پیگیری انواع مجوزهای بانکی صادر شده توسط بانک مرکزی در قالب نظامی واحد پیادهسازی شده است.
.
سامانه پیگیری شکایات
یکی از مهمترین وجوه مسئولیت اجتماعی، فراهم آوردن امکان ثبت و پیگیری شکایات مردم و مشتریان از نظام بانکی است که با این سامانه تحقق یافته است. در این سامانه تمام فرایند مربوط به ثبت شکایت تا ارجاع آن به واحد یا بانک مربوطه و پیگیری نتیجه آن از طریق وبسایت بانک مرکزی اجرا میشود.
.
سامانه ارتباط الکترونیکی با قوه قضائیه
با توجه به حجم انبوه شکایات مالی و آرای محاکم در خصوص محکومیتهای مالی و بهمنظور کاستن از زمان صدور حکم قضایی تا اجرای آن در نظام بانکی، این سامانه با برقراری ارتباط سیستمی بین بانک مرکزی، بانکها و قوه قضائیه ایجاد شده است.