راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گزارشی از کارگاه «نوآوری در صنعت پرداخت» در ستاک

ششمین استارت‌آپ تریگر شریف با موضوع کاربرد هوش مصنوعی در حوزه مالی و حمل‌ونقل، 15 تا 20 اسفندماه در دانشگاه شریف برگزار می‌شود و برخی کارگاه‌های این رویداد، این روزها در حال برگزاری است.

یکی از این کارگاه، کارگاه «نوآوری در صنعت پرداخت» 20 بهمن‌ماه در دانشگاه شریف برگزار شد که در ادامه گزارش آن را می‌خوانید.

مدرس این کارگاه پیمان اکبری بود. اکبری تجربه کار در بانک سرمایه به‌عنوان عضو ارشد تیم طراحی کارت چندمنظوره بانک و نیز فعالیت در شرکت ایران ارقام تحت عنوان کارشناس ارشد زیرساخت و شبکه را در سابقه کاری خود دارد.

در ابتدای جلسه اکبری در رابطه با تعریف نوآوری صحبت کرد که منظور از نوآوری، فرآوردهٔ جدید یا محصول خلاقانه‌ای است که توسط یک سازمان ارائه می‌شود.

setak sharif-1000-way2pay-95-12-01

در ادامه اکبری مطرح کرد که نوآوری در ایران با ایجاد فناوری‌های زیر به‌مرور توسعه پیدا کرده است که نمونه‌ای از این فناوری‌ها، شبکهٔ توسعهٔ نانو فناوری با محوریت پژوهشگاه مواد و انرژی، ایجاد شبکهٔ آموزش مجازی با محوریت دانشگاه پیام نور، شبکهٔ آزمایشگاهی میان کشورهای اسلامی، شبکهٔ فن بازار کشورهای اسلامی، ایجاد شبکهٔ سرمایه‌گذاری خطرپذیر، مرکز توسعهٔ پارک‌ها و مراکز رشد تحت نظارت یونسکو است.

یکی از مهم‌ترین موارد اشاره شده در این کارگاه، خود صنعت پرداخت بود. صنعت پرداخت تعامل بین مشتریان، نهادهای قانون‌گذاری و بانک‌ها است که با استفاده از سازوکارهای مختلف موجب گردش مالی، سرمایه‌گذاری و با بهره‌گیری از ابزارهای مختلف موجب تسهیل خرید و جابه‌جایی مالی می‌شود.

واحدهای درگیر با صنعت پرداخت نیز بانک‌ها، پی‌اس‌پی‌ها (PSP)، پذیرندگان و مشتریان هستند.

به گفته اکبری، در صنعت پرداخت، در لایهٔ نخست، بانک‌ها و شرکت‌های مرکزی، انجمن‌ها نظیر شتاب و شاپرک وجود دارند.

در لایهٔ دوم، شرکت‌های ارائه‌دهندهٔ خدمات پرداخت الکترونیکی PSP هستند که البته در بسیاری از کشورها به دلیل رویکرد حداکثری برون‌سپاری در این لایه، شاهد تبدیل شرکت‌ها به شرکت‌های ارائه‌دهندهٔ خدمات پردازش تراکنش‌های الکترونیکی پردازنده پرداخت (Payment Processor) بوده‌ایم.

واقعیت این است که صنایع و شرکت‌ها در هر زمان تحت دو فشار قرار دارند: فشار نوآوری و فشار تغییر خواسته‌های مشتریان.

در پاسخ به این فشارها، شرکت‌ها ناچار به تمرکز روی دو مقولهٔ نوآوری و بهبود عملکرد هستند. همچنین وضعیت به‌گونه‌ای است که این فشارها به‌تمامی شرکت‌های فعال در یک صنعت وارد می‌شوند و تنها بر اساس سهم بازار و برند هر یک از شرکت‌ها، میزان فشار وارده و لزوم تغییر، متفاوت خواهد بود.

هم‌چنین در این کارگاه اشاره شد که در دههٔ گذشته، بهبود عملکرد در لایهٔ دوم صنعت پرداخت منجر به تمرکز بیش‌ازپیش شرکت‌ها بر مزیت بنیادی خود یعنی پردازش تراکنش شده و دیگر بخش‌های زنجیرهٔ ارزش و خدمات پرداخت الکترونیکی برون‌سپاری شده‌اند که در نتیجهٔ این برون‌سپاری در لایهٔ سوم شاهد تولد شرکت‌هایی هستیم که برگرفته از اصطلاح Master Card آن‌ها را ISO /MSP می‌نامیم.

setak 2-1000-way2pay-95-12-01

در ادامه در رابطه با بانکداری نوین صحبت شد. اکبری عنوان کرد که در این حوزه باید تلاش شود تا طرح‌های جدیدی جهت ایجاد علاقه برای سرمایه‌گذاری به وجود آید تا به‌جای سودهای خیلی زیاد، تسهیلات فراوان با سودهای کم داده شود.

در ادامه، موضوعی مطرح شد که در کشور اهمیت بسیار کمی به آن می‌دهند این‌که پول‌های خرد بسیار گران‌بها هستند.

همچنین به گفته اکبری، باید تلاش شود از فناوری‌های مبتنی بر پول خرد استفاده شود و چالش‌ها و موانعی که پیش ‌روی این حوزه هستند عبارت‌اند از: شفافیت مالی، یکپارچگی نهادهای تصمیم‌گیری، تصویب قانون‌های مالی و مالیاتی، بازنگری در ارائهٔ سرویس، تغییر زیرساخت‌های موجود، ورود به بازار جهانی بر مبنای تغییر نگرش به بازار، هدفمندی سرمایه‌گذاری، آشتی با فین‌تک‌ها و ارائهٔ زمینه‌های رشد و توسعهٔ غیردولتی، بانکداری تخصصی و ایجاد منابع جدید ارزی- سرمایه‌ای.

در پایان تأکید بسیار زیادی بر ایده پردازی و پرهیز از کپی کردن نمونه‌های خارجی شد.

منبع: ستاک

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.