پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
چرا بلیت الکترونیکی؟
تبديل پول کاغذي به پول الکترونيک هدفي است که بسياري از دولتها آن را دنبال ميکنند. اين در حالي است که امروزه حمل و نقل و بليت الکترونيکي از جمله صنايعي است که اجازه ميدهد پول خرد کاغذي به پول خرد الکترونيکي تبديل شود که در نهايت نتيجه آن ايجاد همگرايي بين بانکها و صنايع حمل و نقل خواهد بود.
در اين بين ارتقاي امنيت در اين نوع کارتهاي هوشمند آن چيزي است که شهرداري و مسؤولان به دنبال آن هستند؛ به دليل اينکه اين کارتها قرار است علاوه بر پرداخت کرايه اتوبوس و مترو در حوزه پرداخت بسياري ديگر از خدمات شهري در خدمت شهروندان قرار گيرد.
در اين مرحله استانداردهاي بانک مرکزي نيز در طرح پوشش داده خواهد شد که به اين طريق پيشبيني ميشود تا چندي ديگر حوزه پول خرد کاغذي به پول خرد الکترونيکي تبديل شود و به عنوان ابزاري فراگير در اختيار مردم قرار گيرد.
اين در حالي است که در همه جاي دنيا سطح امنيت استانداردهاي بانکي بالاتر از حوزه حمل و نقل است؛ اما امروزه مشاهده ميشود که حوزه حمل و نقل و حوزه بانکي در حال گره خوردن به يکديگر هستند که بليت الکترونيک اين اشتراک را در اين بين ايجاد کرده است.
بدون شک ميتوان گفت امروزه به دليل همگرايي بليت و پول خرد، سرمايهگذاري در اين حوزه بهترين بازدهي را دارد چرا که نه تنها مقوله بليت کاغذي در ناوگان حمل و نقل حذف ميشود؛ بلکه استفاده از پول کاغذي در ساير پرداختها نيز کنار گذاشته ميشود.
اين درحالي است که هم اکنون کارتهاي مغناطيسياي که در شبکه شتاب مورد استفاده قرار ميگيرند ابزار مناسبي براي پرداختهاي خرد نيستند؛ اما ميتوان گفت بليتهاي الکترونيک در کنار امنيت مناسب همانند يک کيف پول الکترونيکي و بدون تماس با دستگاه خاصي با سرعتي بالا به صورت offline در بسياري از خريدها تا چندي ديگر قابل استفاده خواهند بود.
در نتيجه پيشبيني ميشود بليت الکترويک در آينده نه چندان دور به سمتي حرکت داشته باشد که همانند يک کيف پول الکترونيکي عمل کند.
در همين حال شرکت توسن در پروژه بليت الکترونيک تهران علاوه بر سرمايهگذاري در مديريت و صدور کارتهاي بليت، چاپ، فروش شارژ آن و همچنين مسؤوليت تسويه حساب بين دارندگان کارت و سازمان مترو و اتوبوسراني را عهدهدار است.
به دليل قابليتهاي خاص اين نوع کارت در مقايسه با کارتهاي قديمي هوشمند، اين شرکت به گونهاي برنامهريزي کرده است که در آينده نه چندان دور بليت الکترونيک همچون کيف پول الکترونيکي در بسياري از خريدهاي شهروندان مورد استفاده قرار گيرد.