پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
همنشینی VTM و ATM میتواند راهی برای نجات از شعب زیانده باشد
شهره میر صانع مدیر تحقیق و توسعه شرکت پویا در «جایگاه سرویس نیمهخودکار در بانکها (VTM)» در ششمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک گفت که اگر درصد بالایی از سرویسهای بانکی موردنیاز مشتریان که بهصورت اتوماتیک قابلارائه نیستند بهصورت نیمه اتوماتیک ارائه شوند راهحل بسیار مناسبی برای جایگزینی شعب زیانده بانکها است
به گزارش پژوهشکده پولی و بانکی، در روز دوم ششمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت، کارگاه آموزشی با موضوع «جایگاه سرویس نیمهخودکار در بانکها (VTM)» توسط شهره میر صانع مدیر تحقیق و توسعه شرکت پویا برگزار شد.
در ابتدای این کارگاه آموزشی میر صانع گفت: «این کارگاه آموزشی با هدف ارتقای سطح دانش عمومی در خصوص بانکداری مجازی نیمه اتوماتیک، دانستن تفاوتها و مشترکات آن با دیگر شکلهای بانکداری الکترونیک برگزار شده است.»
در ادامه میر صانع خدمات نیمهخودکار بانکها، کاربردها و انواع سرویسهای آن را معرفی نموده و افزود: «ارائه خدمات بانکی غیرحضوری با احراز هویت از طریق رمز و کارت سالهاست که در کشور راهاندازی شده است؛ اما خدماتی که نیازمند احراز هویت دقیقتری از مشتری است تاکنون مستلزم مراجعه مشتریان در ساعات اداری به شعب بانکها بوده است. دستگاه VTM یا بانکداری مجازی امکان ارائه آن دسته از خدمات بانکی که به احراز هویت دقیقتری از مشتری نیاز دارد را بهصورت ۲۴ ساعته فراهم میکند.»
مدیر تحقیق و توسعه شرکت پویا گفت: «راهاندازی VTM در نقاط دورافتاده یا در اماکن خاص مانند پادگانها، سازمانها و ادارات بسیار مقرون بهصرفهتر از تأسیس شعب در این نقاط است. بهعلاوه دستگاه VTM متناسب با نیاز بانک و خدمات موردنظر قابل شخصیسازی است و برای ارائه خدماتی مانند عملیات چک، افتتاح حساب، درخواست دستهچک و درخواست ضمانتنامه قابلیت دریافت کارت ملی، شناسنامه، پاسپورت، اثرانگشت و امضای دیجیتال مشتری را دارد.»
او افزود: «جلوگیری از استفاده غیرقانونی و جعل هویت افراد با استفاده از ابزار بیومتریک و رؤیت همزمان، کاهـش بهکارگیری نیـروی انسـانی در شـعب، کاهش هزینـههـای اولیـه آمـادهسـازی و راهانـدازی شـعب، امکان ارائه مشاورههای کارشناسی در سطوح مختلف به مشتریان و در دسترس بودن تمام سرویسها در صورت بروز حوادث غیرمترقبه از دیگر مزایای استفاده از بانکداری مجازی نیمه اتوماتیک بوده و اگر درصد بالایی از سرویسهای بانکی موردنیاز مشتریان که بهصورت اتوماتیک قابلارائه نیستند بهصورت نیمه اتوماتیک ارائه شوند راهحل بسیار مناسبی برای جایگزینی شعب زیانده بانکها است.»
در پایان مدیر تحقیق و توسعه شرکت پویا تفاوتهای بانکداری مجازی نیمه اتوماتیک با بانکداری الکترونیک خودکار، عملکرد اجزای سختافزار و نرمافزاری آن، بررسی مباحث امنیت مورداستفاده VTM و زیرساخت و نحوه پیادهسازی آن را ارائه نمود.