راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اگر استارت‌آپی شبیه ونمو در یکی از دانشگاه‌های ایران شکل بگیرد، چه اتفاقی برایش می‌افتاد؟

محمد جلالیان؛ معاون توسعه محصول شرکت اتیک / سال 2009 استارت‌آپی توسط دو نفر از دانشجویان دانشگاه پنسیلوانیا شکل گرفت تا بتوانند پرداخت‌های همکلاسی‌های خود را به ساده‌ترین روش انجام دهند.

ایده بسیار ساده بود؛ تنها یک کیف پول لازم بود تا هر کاربر مقداری پول را در حساب خود داشته باشد و بتواند نقل‌وانتقال انجام دهد. اسم این کیف پول «ونمو» شد. چند ماه گذشت و کاربران ونمو بیشتر شدند؛ رشد خیره‌کننده ونمو باعث شد چهار سال بعد پی‌پال (PayPal) تصمیم بگیرد ونمو را به قیمت 800 میلیون دلار بخرد. اکنون ونمو تحت مالکیت پی‌پال سالانه بیش از هفت میلیارد تراکنش را بین کاربرانش جابه‌جا می‌کند.

حالا به این فکر کنیم که اگر قرار بود استارت‌آپی شبیه ونمو در یکی از دانشگاه‌های ایران شکل بگیرد، چه اتفاقی برایش می‌افتاد! ایده مشابه به ونمو پیاده‌سازی می‌شود؛ برای این‌که این سرویس به یک درگاه پرداخت اینترنتی نیاز دارد، چند ماهی را برای گرفتن نماد و مجوزهای دیگر درگاه پرداخت اینترنتی از یکی از شرکت‌های پرداخت منتظر می‌ماند. می‌توانیم امیدوار باشیم این مرحله را پشت سر می‌گذارد و در نهایت موفق به دریافت IPG می‌شود.

بعدازآن، این سرویس به‌صورت عمومی عرضه می‌شود و برای شروع کار مورد استقبال قرار می‌گیرد. تیم این داستان کمپینی را برای رشد تعداد کاربران اجرا می‌کند، اما هرچه تلاش می‌کند آن‌قدر که بایدوشاید رشد نمی‌کند؛ چراکه برخلاف محیط ونمو، اینجا انتقال وجه کارمزد ندارد و خیلی‌ها علاقه‌ای ندارند روش سنتی و بدون هزینه خود را برای انتقال وجه تغییر دهند. به‌هرحال تلاش تیم پس از صرف هزینه‌های تبلیغاتی به نقطه قابل قبولی برای یک استارت‌آپ ایرانی می‌رسد. در قدم بعدی افراد تیم قصد دارند سرویس‌های جدیدی را روی این برنامک ارائه کنند که متوجه می‌شوند اپلیکیشن آن‌ها از روی بازارهای داخلی برداشته شده است.

پس از پیگیری متوجه می‌شوند به دلیل این‌که سرویس ارائه شده خلاف قوانین بانک مرکزی بوده، بسته شده است. هرچه فکر می‌کنند خلاف کدام قانون بانک مرکزی است به جوابی نمی‌رسند! برای همین سراغ بانک مرکزی می‌روند تا راه‌حلی به آن‌ها بدهد. راه‌حل بانک مرکزی در چند کلمه خلاصه شده: «فقط باید سرویس انتقال وجه را ببندید! چراکه انتقال وجه به‌صورت الکترونیک حتماً باید از درگاه‌های بانک مرکزی عبور کند! حالا این تیم به این فکر می‌کند که قوانین ما بهتر است یا آن‌ها؟ چطور باید فهمید چه کاری را می‌شود انجام داد و چه کاری را نمی‌شود؟ با این شرایط اصلاً چرا این کار را شروع کردیم؟

این سؤالات را مرور و به این فکر می‌کنیم انتهای داستان ما چه خواهد شد!

منبع: نشریات جام‎‌جم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.