راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در همایش ایده‌پردازی شرکت خدمات مطرح شد: ۵ طرح از ۱۱ طرح این بانک ۲ اجرایی می‌شوند

 

شرکت خدمات انفورماتیک بزرگ‌ترین شرکت دولتی و حاکمیتی در زمینه تامین زیرساخت‌ها و ابزارهای فناوری اطلاعات بانکی در کشور است. این شرکت در سال‌های گذشته سعی کرده است از تغییر استقبال کند. در سال گذشته خدمات انفورماتیک با برگزاری این بانک ۲ به استقبال فضای جدید فناوری‌های بانکی رفت. خدماتی‌ها این هفته هم با برگزاری همایشی تلاش کردند به استقبال ایده‌پردازی در درون شرکت خود بروند.

شرکت خدمات انفورماتیک در اولین همایش ایده پردازی از ایده پردازان خود تجلیل کرد؛ این رویداد باهدف بسط و گسترش خلاقیت و نوآوری در این شرکت و به همت کمیته توسعه کسب‌وکار و روابط عمومی برگزار شد.

در ابتدای همایش ایده پردازی مهندس سید ابوطالب نجفی مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک برگزاری چنین همایشی در آستانه 24 سالگی شرکت را به فال نیک گرفت و افزود:

شرکت خدمات انفورماتیک در طی سال‌های گذشته منشأ تحولات بزرگی در حوزه بانکداری ایران بوده است. فعالیت‌های جدیدی را آغاز کرده و به سرانجام رسانده و در آینده نیز این روند را ادامه خواهد داد. ازجمله این نوآوری‌های اثرگذار می‌توان به سامانه چکاوک و …اشاره کرد.

وی در ادامه عصر پیش رو را متعلق به ایده پردازان توصیف کرد و یادآور شد:

بعد از عصر کشاورزی و صنعتی، عصر ارتباطات آغاز شد؛ اما امروزه بشر از این دوران عبور کرده و به عصر مفهوم‌پردازی رسیده است. به‌عبارت‌دیگر دنیایی که برمبنای صفر و یک و تفکرات مهندسی اداره می‌شد؛ امروز به سمت طراحی و معماری حرکت می‌کند.

هزاران هزار خلاقیت به یک محصول ختم می‌شود

مهندس نجفی ادامه داد:

وقتی شرکت اپل موبایل‌های لمسی را به بازار ارائه کرد؛ صدها طرح و ایده نصیب زباله‌دانی شد؛ بنابراین نباید انتظار داشت که با ارائه هر ایده‌ای، انقلابی به وجود آوریم. واقعیت این است که 10 هزار ایده باید مطرح شوند تا درنهایت شاهد خلق محصولی نوین، فراگیر و در دسترس بود.

وی با اشاره به‌ضرورت‌ها و بسترهای لازم برای بسط و گسترش خلاقیت در سازمان‌ها ازجمله شرکت خدمات انفورماتیک گفت:

برای نیل به چنین هدفی ما نیاز به مدیران خلاق داریم که از خلاقیت حمایت کنند. در سطوح پایین‌تر، کارکنان هم باید واجد چنین خصلتی باشند تا در کنار هم مجموعه‌ای خلاق را به وجود بیاورند. اما آیا ما این‌طور هستیم؟ در پاسخ باید گفت دست‌کم تلاش می‌کنیم که این‌گونه باشیم. من به‌عنوان یک مدیرعامل تلاش می‌کنم که از طرح‌های خلاقانه حمایت کنم و شرکت را هم در این مسیر به حرکت درآورم.

مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک ایجاد ساختاری متناسب با توسعه خلاقیت را یک ضرورت دانست. مهندس نجفی افزود:

استراتژی شرکت درزمینهٔ فرهنگ‌سازی در این خصوص، آشنا کردن مدیران با مفهوم دسترسی آسان است. در حال حاضر سطوح مختلفی برای دسترسی به مدیران وجود دارد که البته اگر به‌طور کامل هم حذف شود؛ رسیدگی به همه امور را برای مدیران ناممکن می‌شود؛ اما درنهایت باید این سلسله مراتب در سازمان تغییر یابد و همکاران به دنبال ایجاد چنین تغییراتی هستند.

باید از تغییر استقبال کرد

مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک با تأکید بر این‌که مدیران باید از تغییر استقبال کنند ادامه داد:

البته این تغییرات به‌طور معمول به‌دشواری صورت می‌گیرد چون همیشه مقاومت‌هایی در برابر روند ایجاد تغییرات وجود دارد. بنابراین مقاومت در مقابل هرگونه تغییری اصولاً یکی از بزرگ‌ترین موانع در مسیر نوآوری به شمار می‌رود. البته در شرکت خدمات انفورماتیک مقاومتی در برابر تغییر وجود ندارد؛ اگر هم باشد، باید از میان برود.

وی در ادامه با اشاره به روش‌های رسیدن به فضای خلاق گفت:

یکی از این روش‌ها تخصیص زمان برای نوآوری و خلاقیت است؛ یعنی باید سیستمی برای دریافت پیشنهاد‌ها در این حوزه به وجود آید. البته فعالیت‌هایی در این خصوص صورت گرفته ازجمله این‌که از سه سال پیش مدیریتی برای ارجاع تحقیقات و ایده‌ها و نوآوری‌ها ایجاد شد؛ در مرحله بعد یعنی از حدود دو سال پیش با افزایش ایده‌ها و طرح‌ها تصمیم گرفته شد با عبور ایده‌ها از صافی اول به کمیته دیگری به نام کمیته توسعه کسب‌وکار ارجاع داده شود؛ تا امکان تبدیل به محصول و سرویسی جدید فراهم آید؛ چون تبدیل ایده به سرویس اصولاً به داده‌ها و اطلاعات بیشتری احتیاج دارد. ما این فرآیند را باید به‌عنوان بخشی از مسئولیت اجتماعی یا به‌منظور کسب سود بیشتر به انجام برسانیم.

هنوز انقلابی در صنعت بانکداری ایران رخ نداده است

مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک معتقد است به‌رغم تلاش‌های صورت گرفته در سال‌های گذشته شاهد بروز انقلابی در صنعت بانکداری کشور نبوده‌ایم؛ چون فرآیندها و سرویس‌ها کماکان به‌صورت سنتی بوده و تنها کانال انجام آن تغییریافته است؛ به‌عنوان‌مثال ما هنوز سپرده دریافت می‌کنیم و سود می‌پردازیم و دست به گشایش اعتبار می‌زنیم و در این میان تنها کانال‌هایی که سرویس‌ها را ارائه می‌دهند، تغییر کرده‌اند و این بدان معناست که هنوز انقلابی در این صنعت رخ نداده است.
مهندس نجفی با اشاره به وظیفه جدیدی که برای شرکت خدمات انفورماتیک تعریف‌شده است؛ گفت:

انتظار می‌رود شرکت خدمات انفورماتیک به سمت ایجاد زیرساخت‌ها و پلتفرم‌ها حرکت کند تا شرکت‌های کوچک‌تر از این بستر برای فعالیت بهره ببرند. به‌عبارت‌دیگر شرکت خدمات انفورماتیک، شرکت‌های کوچک‌تر را زیر بال‌وپر خود بگیرد.

 

نیازهایی که به تأسیس یک کمیته انجامید

در ادامه این همایش مهندس «علیرضا عزیزخانی» مدیر مشتریان و دبیر کمیته توسعه کسب‌وکار شرکت خدمات انفورماتیک با اشاره به گذشت سی ماه از فعالیت این کمیته گفت:

یک نیاز باعث ایجاد کمیته توسعه کسب‌وکار به دستور مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک شد. و این نیاز ضرورت و اهمیت ایده پردازی و نظام‌مند کردن فرایند جذب و ارائه این ایده‌ها بود.

به گفته وی مأموریت کمیته توسعه کسب‌وکار، ارائه مشاوره برای مدیریت شرکت بود تا درنهایت به تهیه و تدوین پیشنهادهایی در حوزه کسب‌وکار در راستای اهداف استراتژیک شرکت خدمات انفورماتیک منجر شود. مهندس عزیزخانی در ادامه با اشاره به روند شکل‌گیری کمیته توسعه کسب‌وکار تصریح کرد:

این کمیته مردادماه سال 93 تشکیل شد و در مهرماه همین سال مراحل تدوین آئین‌نامه به‌پایان رسید؛ در گام اول هم به دستور مدیرعامل شرکت هدف کمیته، فعالیت در حوزه کارت و موبایل بود؛ اما در فاز دوم، مقرر شد در تمام حوزه‌های کسب‌وکاری شرکت، این فعالیت تسری یابد.

وی ساختار کمیته را متشکل از ریاست کمیته مدیرعامل محترم، دبیر و اعضای دائم و مدعو دانست و افزود:

بسته به موضوع ایده و طرح، کمیته می‌تواند از مشاوره اعضای مدعو هم استفاده کند؛ یعنی از مشاوره‌های داخل و یا خارج سازمان بهره ببرد.

دبیر کمیته توسعه کسب‌وکار شرکت خدمات انفورماتیک، تحلیل و امکان‌سنجی ایده‌ها، ارائه مشاوره برای تهیه طرح تجاری، ارزیابی، اولویت‌بندی و اجرای ایده‌ها، تهیه روش کلان اجرایی را ازجمله وظایف این کمیته ذکر کرد و افزود:

در مرحله پایانی، کمیته موظف به اخذ نظر نهایی مدیرعامل و درصورت لزوم تهیه گزارشی از بازخوردهای ایده است.

مهندس عزیزخانی همچنین با اشاره به وجود کانال‌های متعدد برای دریافت ایده تصریح کرد:

ایده‌ها توسط همکاران در پورتال پدیده به ثبت می‌رسد؛ اما در مواردی دستاوردهای نمایشگاه‌ها و همایش‌های داخلی و خارجی هم می‌تواند تبدیل به طرح و ایده‌ای جدید شود؛ ضمن این‌که شرکت‌های وابسته و مستقل ازجمله شرکت‌های دانش‌بنیان هم می‌توانند، طرح‌های خود را ارائه کنند.

دبیر کمیته توسعه کسب‌وکار شرکت خدمات انفورماتیک همچنین با تشریح قیف ایده در این شرکت تأکید کرد:

این مراحل عبارتند از دریافت ایده، ارزیابی در گروه پژوهش و ارجاع به کارتابل کمیته توسعه کسب‌وکار و ارسال پیغامی به ایده پرداز تا از ارجاع طرح به کمیته مطلع شود. درنهایت هم مرحله نهایی ارزیابی و اظهارنظری است که اعضای کمیته مشترکا انجام می‌دهند و به تعیین پاداش و نحوه اجرا ختم می‌شود. بعدازاین مراحل هم گزارشی تقدیم مدیرعامل محترم شده و پس از دریافت تأییدیه نهایی جهت اجرا، به معاونت‌ها و یا مراجع ذی‌ربط ارجاع داده می‌شود.

او در ادامه آشنایی با بعضی مفاهیم مورد تأیید کمیته کسب‌وکار را برای ایده پردازان مثمر ثمر دانست و گفت:

یکی از خروجی‌های کمیته، تعریف برخی مفاهیم اصلی در حوزه کسب‌وکار است که در ادامه ایشان به تعریف مفاهیم «راهکار»، «محصول»، «خدمت» و «قابلیت» پرداختند.

ایده پردازان به تعریف قابلیت‌های جدید اکتفا نکنید

مهندس عزیزخانی با اشاره به این‌که اکثر ایده‌هایی که در این مدت دریافت شده در قالب «قابلیت» بوده‌اند گفت:

یکی از اهداف همایش این است که از ایده پردازان بخواهیم در دیگر قالب‌ها به‌خصوص «راهکار» و «خدمت» فعالیت بیشتری نشان دهند و طرح‌های جدیدی ارائه کنند.

او همچنین ملاک‌های ارزیابی طرح‌های کسب‌وکار را توجه به توسعه و استقرار کسب‌وکار، اکوسیستم ذینفعان، سودآوری طرح، امنیت و ملاحظات اجرایی ذکر کرد و افزود:

در مورد بعضی از ایده‌ها به این نتیجه می‌رسید که باوجود کیفیت، زمان اجرای طرح فرانرسیده است؛ چون به‌عنوان مثال کشور از زیرساخت‌های لازم برای اجرای آن بهره‌مند نیست. نکته دیگر این‌که ایده پردازان باید ذینفعان را در نظر بگیرد یعنی مشخص کنند که در صورت تحقق ایده، چه گروه‌هایی با آن درگیر خواهند شد. سودآوری طرح هم از نکات بااهمیت است؛ البته سود لزوماً به معنای پول نیست یعنی گاهی افزایش ارزشمندی شرکت و برتری یافتنش، سود معنوی در نظر گرفته می‌شود که از اهمیت ویژه‌ای نیز برخوردار است.

مهندس عزیزخانی «امنیت» را دیگر دغدغه اصلی در بررسی ایده‌ها و طرح‌ها عنوان کرد و گفت:

البته این دغدغه هرگز به‌عنوان اهرمی بازدارنده نبوده و در آینده هم نخواهد بود.

وی فرآیند پس از «این بانک 2» را از فعالیت‌های مهم کمیته توسعه کسب‌وکار توصیف کرد و افزود:

کمیته مایل نبود این ایده‌ها بعد از دریافت به حال خود رها شوند به‌این‌ترتیب از بین 11 طرح پذیرفته‌شده 10 ایده در دستور کار شرکت‌های تابعه قرار گرفت و مجدداً موردبررسی واقع شد. درنهایت هم دستورات لازم در خصوص بررسی و اجرای 5 طرح صادر شد.

وی ادامه داد:

در این دوره از فعالیت کمیته کسب‌وکار، بیشترین حوزه‌های ایده پردازی مربوط به موبایل و اینترنت بوده و ایده پردازان تمرکز خود را در این حوزه‌ها قراردادند. نکته دیگر این‌که کمیته از ایده پردازان انتظار دارد از ارائه طرح‌های تکراری پرهیز کنند و به این منظور توصیه می‌شود از ایده‌هایی که پیش‌تر ارائه‌شده‌اند و در پورتال پدیده (پرتال ویژه کارکنان شرکت خدمات انفورماتیک) نیز وجود دارند؛ بازدید به عمل‌آورند.

مهندس عزیزخانی در پایان با اشاره به این مهم که هم‌اکنون در قالب پرداخت‌های موبایلی، امنیت و رمزنگاری طرح‌هایی در دست بررسی است؛ به ایده پردازان توصیه کرد:

  • قبل از هر اقدامی بر محصولات و سرویس‌های ارائه‌شده از سوی شرکت خدمات انفورماتیک اشراف بیشتری داشته باشند.
  • با وب گردی‌های هدفمند به جستجوی درست و مؤثر بپردازند.
  • در حوزه‌های کسب‌وکاری شرکت فعالیت کنید.
  • از تکرار بپرهیزند و بر ارائه ایده‌هایی تمرکز کنند که یه سرویس و راه‌حلی جدید ختم شود؛ ضمن آن‌که به موضوع امنیت و ایده بانکداری امن در شبکه‌های اجتماعی توجه بیشتری داشته باشند.

گفتنی است؛ در پایان این مراسم ضمن برگزاری مسابقه ایده پردازی و تقدیر از سه تیم برتر، از تمامی کارکنان که در پرتال شرکت خدمات انفورماتیک، ایده‌های خود را ثبت کرده‌اند؛ نیز فارغ از پذیرفته شدن یا نشدن ایده باهدف اشاعه فرهنگ ایده پردازی، تقدیر به عمل آمد.

منبع: شرکت خدمات انفورماتیک

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.