راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گزارش کاملی از آنچه در اجلاس توسعه‌دهندگان وب فارسی گذشت

اولین گردهمایی فعلان وب فارسی در رویدادی تحت عنوان «اجلاس توسعه‌دهندگان وب فارسی» تشکیل شد. این اجلاس، دوشنبه 22 آذرماه با حضور توسعه‌دهندگان فضای مجازی و فعلان وب و نیز با دعوت و حمایت دو بخش خصوصی و دولتی در مرکز همایش‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.

گسترش همه‌روزه فناوری و توجهات و استقبالی که بیش‌ازپیش به سمت فضای مجازی می‌رود، پیشرفت‌های بسیاری را در این حوزه به وجود آورده است و باعث شده تا جوانان هرچه بیشتر ایده‌های خود را در این مسیر پیاده‌سازی کنند. اجلاس توسعه‌دهندگان وب فارسی با حمایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و پلیس فتا برگزار شد.

اجلاس توسعه‌دهندگان وب فارسی

بعد از مستقر شدن شرکت‌کنندگان در سالن همایش، اولین سخنرانی اجلاس توسط دکتر سید مرتضی موسویان، رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال با عنوان «آینده وب در افق 1404» ارائه داده شد. او در صحبت‌های خود از آینده وب در افق 1404 کشور در تا پایان سال 2030 در دنیا و درباره مفاهیم وب 2، مزایای وب 3 و تعاریف وب 4 و وب 5 گفت و توضیح داد: «در دهه آینده کلان داده‌ها به‌عنوان بزرگ‌ترین اتفاقی خواهد بود که در کسب‌وکار وب اتفاق می‌افتد و در وب ۳ که از سال ۲۰۱۰ در برخی کشورها شروع‌شده کاربران به‌صورت صد درصد درگیر فضای وب می‌شوند» موسویان همچنین از حاکمیت وب 5 از سال 2030 گفت و افزود: «از سال ۲۰۳۰ شاهد وب ۵ خواهیم بود که اتصال کامل انسان در فضای مجازی را به همراه دارد و صد درصد مغز و اندام انسان با تمامی حواس وی متصل به فضای مجازی می‌شود.»

lotfi-1000-way2pay-95-09-23

در ادامه سخنرانی سرهنگ دکتر رسول لطفی، رئیس مرکز عملیات فرانرم فتا با موضوع «نقش توسعه‌دهندگان برنامه‌های کاربردی در توسعه امنیت فضای مجازی» برگزار شد. لطفی به دلیل نبود وقت، حدود 5 دقیقه پشت تریبون قرار گرفت و در صحبت‌های خود به این موضوع اشاره کرد که در حوزه وب، پایه و اساس اصلی امنیت وب است.

saljoughi-1000-way2pay-95-09-23

«بهره‌وری فناوری» عنوان سخنرانی بعدی بود که توسط مهندس خسرو سلجوقی ارائه شد. سلجوقی در صحبت‌هایش به اقدامات انجام‌شده در حوزه وب 3 در کشور گفت که نیازمند نگاهی سیستماتیک و نظام‌مند است. او همچنین در صحبت‌هایش به فناوری‌های جدید برافکن مانند شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: «این فناوری‌های جدید فرصت به اشتراک‌گذاری ارزش و بهره‌برداری متقابل منابع را برای اعضای شبکه، با هزینه کمتر و دسترسی ساده‌تر مهیا می‌کند.»

karimi-1000-way2pay-95-09-23

سخنران بعدی اجلاس، مهندس کریمی از سازمان پدافند غیرعامل بود که صحبت‌هایی در خصوص فعالیت‌های سازمان پدافند غیرعامل ارائه کرد. کریمی پس از ارائه تعریفی از پدافند سایبری و مسئولیت‌هایی که این بخش در حوزه بحث‌های امنیت و پایداری کشور انجام می‌دهد توضیح داد: «از فعالان حوزه سایبری خواهشمندم که به بخش بومی‌سازی توجه داشته باشند. ما باید هوشمندانه از این فضا و موقعیت‌های آن استفاده کنیم.»

jebraeli-1000-way2pay-95-09-23

شرکت‌کنندگان در اجلاس که برای تجدیدقوا، منتظر بخش پذیرایی اجلاس و ارائه آخرین سخنرانی بخش اول بودند، با صحبت‌های جالب و ارائه‌ای متفاوت از دکتر مهدی جبرائیلی روبرو شدند. جبرائیلی که دبیر کل جامعه مدیران و کارآفرینان حرفه‌ای اتحادیه اروپا است، حدود نیم ساعت برای حاضرین در رویداد صحبت کرد و با واکنش‌هایی که حاضرین پس اتمام صحبت‌های او انجام دادند، شاید بتوان گفت بخشی از انرژی ازدست‌رفته به حاضرین بازگشت. نکته مهم صحبت‌های جبرائیلی درباره نظام باورهای گنجانده‌شده در ذهن ما بود و اینکه بعضی وقت‌ها همین نظام، برای ما محدودیت‌هایی ایجاد می‌کند و ما باید با اعتمادبه‌نفس بیشتر برای مملکت خودمان دست‌به‌کار شویم.

mashayekh-1000-way2pay-95-09-23

پس از صرف چای و شیرینی، شرکت‌کنندگان با انرژی بیشتر به سالن برگشتند تا بخش دوم سخنرانی‌ها برگزار شود. شروین مشایخ، طراح و مشاور دیجیتال، اولین سخنران بخش دوم رویداد بود. موضوع صحبت‌های مشایخ «طراحی برای زندگی» بود که در طول سخنرانی که داشت، بایدها و نبایدهایی که به‌صورت یک سری پیشنهادات به طراحان ارائه کرد. ازجمله این پیشنهادات می‌توان به این موارد اشاره کرد: «رایگان کار نکنید/ به سمت کارهایی که مشخص نیستند نروید، باید نوع کاری که از شما می‌خواهند کاملاً مشخص باشد/ بدون قرار کار نکنید/ کارتان را خودتان ارائه دهید و آن را نفرستید/ …»

bagheri-1000-way2pay-95-09-23

محمدمهدی باقری، مدیرعامل مؤسسه ویراستیاران، سخنران بعدی بود که در صحبت‌هایش، آمارها و اعداد و ارقام جالب و خوشایندی ارائه کرد. باقری که با موضوع «فارسی در پهنه وب؛ آسیب‌ها و توان‌ها» در این اجلاس حضور داشت، در ابتدای صحبت‌هایش آماری درباره جایگاه زبان فارسی در وب داد و گفت: «طبق سایت w3techs، زبان فارسی رتبه 12 را تحت عنوان جایگاهی که در وب دارد به خود اختصاص داده است. همچنین زبان فارسی رتبه اول بین ۳۰ زبان خاورمیانه و نیز رتبه ۱۸ میان ۲۷۰ زبان در سایت ویکی‌پدیا دارد.»

roodaki-1000-way2pay-95-09-23

سخنران بعدی، مهدی رودکی، متخصص سئو بود که ارائه‌ای تحت عنوان «رابطه طراحی سایت و سئو» انجام داد. رودکی از مد زده شدن وب امروز ما گفت و اینکه این مد در حال حاضر مد استارت‌آپ‌ها است. در ادامه رودکی از وضعیت وب فارسی گفت و توضیح داد: «وب فارسی تولیدکننده محتوای خوبی به معنای واقعی نیست و باید اعتراف کنم که وضعیت سئو در ایران خوب نیست و در سایه خدمات دیگر قرار گرفته است.»

بعد از صرف ناهار (البته با طی مسافتی تقریبا 500، 600 متری) و استراحتی یک‌ساعته، بخش سوم برنامه با دو سخنرانی و یک پنل تخصصی انتظار شرکت‌کنندگان را می‌کشید. اولین سخنرانی بخش سوم، مربوط به ارائه‌ای از سجاد بهجتی، استراتژیست محتوا با عنوان «از بازاریابی محتوا تا بازاریابی محتوایی» بود. بهجتی، مخاطب را عنصر اصلی در انجام کار بازاریابی می‌داند و می‌گوید: «بازاریابی محتوا یعنی درگیر کردن مخاطب در کار.» او همچنین توضیح می‌دهد: «کاری که ما انجام می‌دهیم این است که اکثر وقت‌ها بازاریابی برای محتوا می‌کنیم تا اینکه محتوای ما از جنس بازاریابی باشد.»

salar-1000-way2pay-95-09-23

سخنران دوم بخش سوم برنامه، از فنلاند و از طریق ویدیو کنفرانس در اجلاس حضور داشت. سالار کابلی، طراح و توسعه‌دهنده وب، چند سال است که در فنلاند اقامت دارد و از راه دور، صحبت‌هایی درباره «مهندسی نرم‌افزار در مقابل برنامه‌نویسی نرم‌افزار» ارائه کرد و گفت: «مهندسی نرم‌افزار حوزه‌های بسیار گسترده‌تری را نسبت به برنامه‌نویسی نرم‌افزار دربر می‌گیرد. درواقع مهندس نرم‌افزار باید همزمان آشنایی‌های کلی از زبان برنامه‌نویسی و مهندسی نرم‌افزار داشته باشد. شرکت‌ها بایستی که بیشتر به دنبال مهندسی نرم‌افزار باشند تا برنامه‌نویسی نرم‌افزار.»

و درنهایت بخش پایانی برنامه، پنلی با عنوان «بررسی فعالیت‌های استارت‌آپ‌های در حال رشد و حباب‌های استارت‌آپی» بود که با حضور اکبر هاشمی سردبیر هفته‌نامه شنبه، مصطفی امیری مدیرعامل زرین‌پال، محمدامین مصباحی متخصص معماری نرم‌افزار و ناصر غانم‌زاده مدیر فینوا برگزار شد. موضوع اصلی این پنل بررسی موانع رشد استارت‌آپ‌ها و مسائل مرتبط با کسب‌وکارهای نوپا بود.

اکبر هاشمی که ریاست پنل را هم بر عهده داشت، نخستین سؤال را از محمدامین مصباحی در خصوص اکوسیستم استارت‌آپی و حباب موجود در ایران پرسید.

مصباحی در پاسخ گفت: «اکوسیستم مجموعه‌ای از مؤلفه‌هایی است که استارت‌آپ را می‌سازند و هرکدام از این مؤلفه‌ها می‌توانند در به وجود آمدن این حباب نقش داشته باشند و کسی منکر وجود حباب استارت‌آپی در کشور نیست.» مصباحی در پایان این بخش از صحبت‌هایش نبود متخصص در استارت‌آپ‌ها را یک خلاء جدی دانست.

در ادامه هاشمی از ناصر غانم‌زاده پرسید که آیا اینکه می‌گویند 5 یا 6 هزار استارت‌آپ در ایران وجود دارد درست است یا نه و از او خواست که توضیحی درباره این اکوسیستم بدهد.

غانم‌زاده در مورد سؤال مطرح‌شده این‌طور جواب داد: «امیدوارم که این تعداد استارت‌آپ وجود داشته باشد ولی با تعریف استارت‌آپی که در ایران وجود دارد، درنهایت شاید 100 استارت‌آپ داشته باشیم.» به گفته غانم‌زاده، واژه استارت‌آپ، یک واژه خارجی و شیکی است که همین موضوع باعث جذاب شدن آن می‌شود. او همچنین در صحبت‌هایش تأیید کرد که حباب در کشور وجود دارد و گفت: «باید بگویم که حباب وجود دارد و وجود آن تا حدی هم خوب است.»

در ادامه مصطفی امیری صحبت‌هایش را این‌طور شروع کرد: «ما همه کاسب هستیم و بهتر است به‌جای اینکه به دنبال واژه باشیم، دنبال کار باشیم.» و از چگونگی شکل‌گیری زرین‌پال گفت.

هاشمی در ادامه صحبت‌ها به نوپا بودن صنعت استارت‌آپ اشاره کرد و از دیگر اعضا خواست که تعریف خودشان را از استارت‌آپ و ویژگی‌های آن داشته باشند.

مصباحی، استارت‌آپ را در انجام یک کار جدید و ارائه یک نوآوری می‌دانست که لزوماً هم نباید استراتژیک و نرم‌افزاری باشد. غانم‌زاده در ادامه نکته و حقیقت بسیار مهمی را به بچه‌های استارت‌آپی یادآور می‌شود که 90 درصد استارت‌آپ‌ها شکست می‌خورند ولی نباید از این موضوع ناامید شد.

موضوع دیگری که غانم‌زاده مطرح می‌کند این است که بسیاری از استارت‌آپ‌ها روی موضوعات پیچیده کار می‌کنند درحالی‌که کشور ما مسائل حل‌نشده زیادی در بخش‌های ساده‌تر دارد و توصیه‌ای که به علاقه‌مندان این حوزه می‌کند این است که: «استارت‌آپ ممکن است که بعد از چند سال راهی برای پولدار شدن باشد ولی قطعاً راهی برای سریع پولدار شدن نیست.»

در پایان هم امیری پیشنهادی به کسانی که به سمت استارت‌آپ‌ها می‌روند داشت و آن اینکه: «کاری را پیدا کنید که با سرمایه خودتان آن را پیش ببرید تا بزرگ شوید در غیر این صورت به پدیده‌های ناپخته‌ای تبدیل خواهید شد که نمونه‌اش در ایران زیاد است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.