راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مهم‌ترین نکات ارائه‌های روز اول کنفرانس تراستک 2016

مجید نوری؛ مشاور رئیس کل بانک مرکزی ایران / همایش-نمایشگاه یا همانمای تراستک-کارتس برخلاف سال‌های گذشته، امسال در کن – شهر فستیوال‌های مشهور فیلم – برگزار شد. سه‌شنبه 29 نوامبر تا پنج‌شنبه اول دسامبر مهم‌ترین رویداد صنعت پرداخت الکترونیک با حضور چهره‌های سرشناسی از سراسر دنیا، به معرفی ایده‌ها و محصولات نو، و البته مسائل و مشکلات موجود در این صنعت اشتغال داشت. در این گزارش خلاصه‌ای از سخنرانی‌های کلیدی، جلسات تخصصی و نشست‌های کارشناسی بیان خواهد شد. لازم به ذکر است که جلسات و نشست‌های تخصصی و کارشناسی به‌صورت هم‌زمان در سه محل مختلف تشکیل می‌شد که بضاعت نویسنده در حد مشارکت در یکی از آن‌ها بوده، فلذا به‌طور تقریبی تنها یک‌سوم از موضوعات پوشش داده شده است.

trustech-1000-way2pay-95-09-11-2

نبود مراسم افتتاحیه و اختتامیه، عدم حضور مسئولین دولتی برای اعتبار بخشیدن به رویداد و یا خط‌وربط دادن به صنعت پرداخت و در مقابل حضور پررنگ و مؤثر بخش خصوصی و چهره‌های موفق و مطرح برای جهت‌دهی به آینده این حوزه، از نکات قابل‌توجه در این همانما بود. کاملاً مشخص بود که برنامه‌ها برای ایجاد محیطی مناسب برای شکل گرفتن ارتباطات بین افراد تنظیم شده بود. فناوری NFC از همان بدو ورود با صدور کارت شناسایی، حضور جدی خود را در این صنعت به نمایش گذاشته بود. و عجیب اینکه میزان نااطمینانی از روندهای آتی جهانی در کلام و ارائه‌های سخنرانان مشهود بود.

trustech-2016-can-1000-way2pay-95-09-10-20

.

علایق و گرایش‌های کلیدی در صنعت پرداخت

همانمای تراستک 2016 با سخنان کلیدی آقای دیدیر سرودون از یورو اسمارت با عنوان «علایق و گرایش‌های کلیدی در صنعت پرداخت»، آغاز شد. وی با ارائه آمارهایی ضمن بیان وضعیت موجود، پیش‌بینی‌هایی از سال آینده به نمایش گذاشت. بر اساس این اطلاعات و به عقیده وی، سال آتی سال گسترش بیش‌ازپیش اینترنت اشیاء و توجه دوچندان به امنیت پرداخت خواهد بود. گرچه سال آینده شاهد افزودن 10 میلیارد المان امنیتی به دستگاه‌های قابل‌حمل است که رشدی 10 درصدی را نسبت به سال جاری دارد و پرداخت همراه همچنان پیشرفت خواهد کرد اما پول نقد و کارت‌های پلاستیکی کماکان حرف اول را خواهند زد. به‌زعم وی، هوش مصنوعی، زنجیره بلوک و شیوه‌های جدید و امن‌تر احراز هویت مثل سلفی پی، سمت‌وسوی حرکت نقش‌آفرینان این صنعت خواهد بود.

trustech-2016-can-1000-way2pay-95-09-10-18

.

آینده صنعت خودروسازی

سخنران کلیدی بعدی، جی‌بی استرابل از پایه‌گذاران و مدیر ارشد فناوری شرکت تسلا موتورز بود. گرچه انتظار نمی‌رفت که سخنان وی ارتباطی با صنعت پرداخت داشته باشد اما با ترسیم آینده صنعت خودروسازی به نحوی گرایش‌های جهانی از بکارگیری فناوری‌های جدید در صنایع را مورد ارزیابی قرار داد. وی مقایسه‌ای بین بانک و پرداخت داشت و با یادآوری این سخن از بیل گیتس که بانکداری نیاز است اما بانک نه! بیان داشت که قوانین و رقابت‌ها (البته نه تمامی فین‌تک‌ها) بانک‌های بزرگ را که چابکی خود را از دست داده‌اند، در سربالایی نسبتاً پرشیب خواسته‌های مشتریان به تکاپو واداشته و بانک‌ها نیز برای حفظ بقا به دنبال فناوری‌های پرداخت هستند. به امید آنکه ابزاری همچون پرداخت همراه، تقلای آن‌ها برای بر فراز ماندن را به ثمر برساند.

جی‌بی لزوم نوآوری در صنعت را با بیان مثالی از پیشرفت فناوری باتری‌ها و همچنین افزایش راندمان موتورهای الکتریکی بیان کرد و صنعت پرداخت را نیز محتاج بهینه‌سازی در ابزار و ارتباطات دانست. جی‌بی تأکید کرد که همه ما وظیفه داریم دوره گذر به انرژی‌های پاک را سرعت ببخشیم. ازنظر او، خلاقیت بایستی با تمامی صنایع به‌تناسب برسد چراکه نیازهای مشتریان فقط با فناوری پرداخت قابل‌رفع نیست. مشاوره و توصیه‌های مالی، وام‌های فوری و وفادار بودن به مشتری در برابر توقع وفاداری مشتری نسبت به بانک، نمونه‌هایی از نیازهای جدید مشتریان است که در صنعت پرداخت بدان‌ها توجهی نمی‌شود.

.

ایجاد فرصت‌های جدید در صنعت پرداخت

قسمت سوم برنامه‌های صبح روز نخست به پرسش و پاسخ‌های خانم لورا شین روزنامه‌نگار تجاری مؤسسه فوربز با جیسون لین مدیر توسعه بازار مسترکارت در اروپا اختصاص داشت. سؤالات خانم شین با هدف شناسایی چگونگی استفاده از ابتکارات برای ایجاد فرصت‌های جدید در صنعت پرداخت پرسیده شدند. در پاسخ به این سؤالات، جیسون تغییر دیدگاه‌های مسترکارت در زمینه فناوری‌ها طی 4 سال گذشته را جدی توصیف کرد و در موردتوجه بیشتر این شرکت به زیست‌سنجی‌ها، هوش مصنوعی و زنجیره بلوک صحبت کرد.

trustech-2016-can-1000-way2pay-95-09-10-17

او گفت مسترکارت پروژه هویت سنجی در موبایل را شروع کرده که در اروپا به «پرداخت سلفی» (Selfie Pay) شناخته می‌شود. وی همچنین بیان داشت که زنجیره بلوک چند انقلاب در صنعت پرداخت به دنبال خواهد داشت. جیسون ابراز داشت که ما هم شاهد یک تمایل شدید به دگردیسی دیجیتال که بخش اعظم آن توسط مصرف‌کنندگان هدایت می‌شود، هستیم. وی توسعه تجربه پرداخت با «مستر پی» که مصرف‌کننده را قادر به انجام پرداخت درون فروشگاهی و درون برنامه‌ای و همچنین برخط می‌کند، به‌عنوان فرصت جدیدی در صنعت پرداخت یاد کرد.

.

احراز هویت در موبایل‌ها

در بخش نشست‌های تخصصی، در سالن شماره 2 به «زیست‌سنجی برای احراز هویت، مرگ رمز عبور» پرداخته شد. در ارائه اول از ژوناس اندرسون از شرکت گلوبال پلتفرم به موضوع «گواهی زیست‌سنجی اثرانگشت به‌عنوان مکانیسم احراز هویت در موبایل‌ها» تمرکز گردید. وی نخست به الزامات بررسی و صدور گواهی صحت برای زیست‌سنجی اشاره نمود و با تعریف فرایندها و روش‌های ارزیابی در یک روند صدور گواهی، حجم انبوه اطلاعات و پردازش‌ها را یادآوری نمود. البته خاطرنشان ساخت که فناوری‌های مربوط به حد نیاز پیشرفت داشته و قابلیت یکپارچگی با سخت‌افزارهای کوچکی مانند گوشی همراه را کسب نموده‌اند.

.

جهانی بدون پین و رمز عبور

در ارائه دوم آقای اینار بویژ از شرکت زویپه، ایده «جهانی بدون پین و رمز عبور» را مطرح کرد. وی نقش مؤثر زیست‌سنجی را در احراز هویت بیان داشت و توانمندی شرکتش در یکپارچه کردن سنسورهای اثرانگشت داخل کارت‌های هوشمند را با نمایش محصولی از آن شرکت به معرض دید حاضرین گذاشت.

.

رفتار مشتری ایراد دارد، به آن اتکا نکنید

ارائه سوم به آقای یو چملا از شرکت یونایتد بایومتریکس اختصاص داشت. «احراز هویت چند زیست‌سنجی برای تجارت الکترونیک و پرداخت همراه» عنوان صحبت‌های او بود. وی لزوم ترکیب زیست‌سنجی‌های مختلف مانند چهره، اثرانگشت، صدا و پویش عنبیه چشم را مطمئن‌ترین راه برای احراز هویت برشمرد و تأکید بر کامل نبودن اتکا بر یک زیست‌سنجی مفرد از نکات مهم ارائه وی به‌حساب می‌آمد. آقای چملا احراز هویت از طریق رفتار مشتری را دچار ایراد دانست و دست‌اندرکاران صنعت پرداخت را برای اتکا ننمودن به آن هوشیار نمود.

.

احراز هویت بیومتریک

«حس کردن اثرانگشت برای جایگزینی پین و رمز عبور در گوشی‌های هوشمند» عنوان ارائه آقای همنت ماردیا از شرکت آیدکس ای‌اس‌ای بود. او به وجود انبوه حسگرهای اثرانگشت در گوشی‌های همراه اشاره کرد و پذیرش آن در بین مصرف‌کنندگان را خوب ارزیابی کرد. ازنظر وی وارد شدن این روش احراز هویت در دستگاه‌های اینترنت اشیاء و دیگر درگاه‌های پرداخت را به‌سرعت در حال رشد دانست و توجه به چالش‌ها و نیازمندی‌های مربوطه برای کارگذاشتن آن‌ها در دستگاه‌های کوچک را تأکید نمود.

.

و باز هم احراز هویت بیومتریک

آخرین ارائه در این بخش به آقای گونتر مول از شرکت درمالوگ اختصاص داشت. «فناوری جدید پویشگر برای مدارک و زیست‌سنجی» عنوان صحبت‌های او بود. محصولی از این شرکت به نمایش گذاشته شد که توانایی پویش مدارکی همچون گذرنامه را به همراه پویش اثرانگشت به‌صورت توأمان داشت و ضمن افزایش امنیت در فرایند احراز هویت، فضای کمتری را نیز اشغال می‌نمود.

.

نگاهی به مفاهیم No Pay، More Pay و Pay Out

در جلسات بعدازظهر، سالن شماره 1 برای «تجارت و پرداخت: انقلابِ در راه» برنامه‌ریزی شده بود. سخنرانی اول از آقای فرانسیس برل از پی‌پل با موضوع «ابتکار در تجربه کاربری – دیدگاه بین‌المللی» بود. فرانسیس سه تجربه متفاوت را نام برد.

“No Pay” عملاً کاربران را به فضای نامحسوس پرداخت خودکار پیش می‌برد. نمونه اکوسیستم حمل‌ونقل اوبر بیانگر همین تجربه است. مشتری در زمان استفاده از تاکسی هیچ پرداختی انجام نمی‌دهد و سیستم به‌صورت خودکار به این کار مبادرت می‌ورزد.

دومین تجربه “More Pay” است! برنامه‌ها و سامانه‌ها به نحوی طراحی و اجرا می‌گردند که مشتری را تشویق به پرداخت بیشتر می‌کنند! بله پرداخت بیشتر! نمونه ملموس این تجربه کاربری وجود بخش‌هایی در تعامل با کاربر است که وی را برای پرداخت اعانه و کمک به خیریه‌ها تشویق و هدایت می‌کند.

و سومین تجربه نیز “Pay Out” است. در این تجربه کاربر ترغیب به پرداخت‌های خارج از توان و موجودی خود می‌گردد. نمونه این تجربه در خدمات خودرویی شرکت بلابلاکار قابل‌مشاهده است. فرانسیس خاطرنشان کرد که از هر یک‌صد هزار بازدید به سایت، تنها 3 درصد یعنی 54 نفر اقدام به نهایی کردن خرید خود می‌نمایند. بنابراین بایستی پیاده‌سازی تجربه‌های خوشایند کاربری این آمار را افزایش دهد.

trustech-1000-way2pay-95-09-11-31

.

پرداخت در جایگاه‌های سوخت

بخش دوم این برنامه در اختیار آقای گیلز بورون از شرکت توتال با موضوع «صدای تجارت: چگونگی فائق شدن بر فرصت‌ها و چالش‌های پرداخت در فرای مرزها» قرار گرفته بود. گیلز به اقدامات توتال در ارتقای پرداخت در جایگاه‌های سوخت اشاره کرد و با ارائه آمارهایی از وضعیت فعلی پرداخت، برنامه‌های آن شرکت برای استفاده بیشتر فناوری‌های پرداخت و یکپارچه نمودن آن‌ها با صنعت فروش انرژی را بیان نمود. وی گفت شرکت توتال با همکاری مسترکارت به دنبال توسعه روش‌هایی مثل کارت‌های وفاداری برای خرید اعتباری سوخت است.

در آخرین ارائه نیز آقای جوناتان پرینس از دیجی‌کش پیمنتز «تمرکز بر موفقیت لوکزامبورگ در بکارگیری دیجی‌کش برای ارائه خدمات پرداخت مبتنی بر تلفن همراه» را به‌عنوان تجربه‌ای ارزشمند در کشوری کوچک در قاره سبز به اطلاع حاضرین رساند. وی ضمن برشمردن الزامات و نیازمندی‌های اساسی برای نائل شدن به پرداخت همراه، یکپارچه نمودن کلیه نقش‌آفرینان را شاه‌کلید این حرکت دانست. وی 9 آموخته کلیدی از اجرای این پروژه عظیم را با حاضرین به اشتراک گذاشت:

  • استفاده از «موجودها» (بسترهای پرداخت، کانال‌ها و …)
  • انتخاب فناوری‌های غیرمتأثر از ماشه‌ها و رابط‌های پرداخت
  • هماهنگ نمودن برنامه کار با بانک‌ها
  • حفظ نگرش کارآفرینانه
  • ایجاد بخش‌بندی کارا بر اساس صنعت
  • کارکردن نزدیک با پذیرندگان
  • کاربر محور ماندن در تمام هزینه‌ها
  • رفتن فراتر از پرداخت همراه
  • حفظ توانایی همکاری داخلی

.

مدیریت داده‌ها و حریم خصوصی

در اتاق 4 «مدیریت داده‌ها و حریم خصوصی: مورد بزرگ بعدی» موضوع ارائه‌ها و نشست‌ها را به خود اختصاص داده بود. «پیش به‌سوی حاکمیت داده‌های شخصی» نخستین ارائه این بخش از آقای مارکوس سابادلو بنیان‌گذار دانوب‌تک بود. حجم قابل‌توجه داده‌های باارزش و به‌ویژه داده‌های اشخاص در سیستم‌های بانکی و پرداخت، اتحادیه اروپا را بر آن داشت که برای نظم بخشیدن و حفاظت از آن‌ها اقدام به تدوین قانون نماید. GDPR قانون عمومی حفاظت از داده‌ها در سال جاری عرضه شده و طی یک برنامه‌ریزی دوساله همه ملزم به پیاده‌سازی و تطابق با آن می‌باشند. از سوی دیگر توسعه سیستم‌های مدیریت اطلاعات شخصی (PIMS) نیز در فضای مجازی رشد چشمگیری داشته که شرکت‌هایی همچون دانوب‌تک نیز نرم‌افزارهایی در این زمینه تولید نموده‌اند تا به کاربران امکان کنترل و حفاظت از داده‌های شخصی خود را به دست آورند.

.

داده، یک ارز جدید است

دومین ارائه توسط خانم کاترینا دوو بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت می‌کو با عنوان «اقتصاد شبکه‌ای: مدل‌های کسب‌وکار جدید بر بستر API-of-Me» برگزار شد. ازنظر خانم دوو داده یک ارز جدید است. از ارزش بالایی برخوردار است و بایستی برای حفاظت از این دارایی ابزارهای مناسب را بکار گرفت. سیستم‌های نرم‌افزاری باید بر اساس این ایده داده‌های شخصی را به شکل مناسب و در کنار دیگر داده‌های سیستم نگهداری و حفظ نماید. این تفکر مبنای تولید زیرساختی که می‌توان برنامه‌ها را بر پایه آن‌ها توسعه داد.

.

کنترل کاربر در حریم خصوصی

پنل مناظره: «کنترل کاربر در حریم خصوصی – سیستم‌های مدیریت اطلاعات شخصی: ابزار جدید، چالش‌های جدید» آخرین بخش از این سری ارائه‌ها بود. آقای تود روباک مدیر ارشد امنیت و حریم خصوصی شرکت گوستری هم به این جمع پیوست. نتیجه مباحث این پنل بر لزوم پیاده‌سازی GDPR برای حفظ حریم خصوصی مشتریان در سامانه‌های پرداخت و ممانعت از بهره‌برداری اطلاعات شخصی افراد و حتی رفتار مالی آن‌ها در سامانه‌های پردازش تراکنش‌ها تأکید داشت.

.

نوآوری‌های پرداخت

بخش پایانی کنفرانس‌ها در روز نخست، اجرای دو سخنرانی کلیدی دیگر در سالن اصلی بود. در جلسه اول گفتگوی خانم لورا شین با آقای دمین پریلات مدیرعامل فرانسه شرکت پی‌پل در مورد «نوآوری‌های پرداخت» انجام شد. آقای پریلات بر حضور حداکثری تلفن همراه و نقش پررنگ آن در خدمات پرداخت اذعان داشت اما ایجاد تعادل بین نوآوری‌هایی همچون One Touch در حوزه افزایش کاربری در تقابل با امنیت را بسیار ضروری دانست.

.

پیش‌بینی به سبک یک پوکر باز

دومین سخنرانی نیز توسط آقای کسبر بری با عنوان «کاردان شناسایی ریسک و اتخاذ تصمیم» برگزار شد. وی شرایط پیچیده دنیای سراسر سیاست کنونی را مملو از نااطمینانی دانست و با دستاویز قرار دادن فرضیه تأثیر پروانه‌ای، مدعی شد که پیش‌بینی آینده ناممکن شده و با توجه به اینکه هر چیز کوچکی می‌تواند بر دنیا تأثیر بگذارد لذا پیش‌بینی‌هایی چون نوستراداموس فقط به دلیل تعداد بسیار زیاد، چند پیش‌گویی نیز به‌صورت اتفاقی درست از آب درآمده‌اند. وی اشتباه پیش‌بینی هوش مصنوعی در انتخابات اخیر آمریکا را نیز یکی از همین موارد برشمرد. به‌زعم او این نااطمینانی باعث شده تا کنترل ریسک‌ها از توان مدیران خارج شده و کاهش آن‌ها ناممکن شود. ارائه آقای بری بیشتر شبیه به یک شوی تلویزیونی بود! ازآنجاکه او سابقاً یک پوکر باز حرفه‌ای بوده است، تصمیم‌گیری در شرایط فعلی بازار کسب‌وکار را تنها با بکارگیری روش‌های مورداستفاده در این بازی موفقیت‌آمیز دانست!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.