راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پنج نکته درباره لغو رویداد پرداخت ایران و شرکت تراپین

محمدهادی شالباف / فضای کسب‌وکار ذاتاً فضای رقابت و چالش است و منافع خاص و عام در این است که بازیگران این عرصه شیوه‌های صحیح و سالم بازی را رعایت کنند. افرادی که به خاطر منافع کوتاه‌مدت خود قائل به رعایت روش بازی صحیح نباشند اگر حتی در کوتاه‌مدت به خواسته محدودی نائل شوند قطعاً در بلندمدت، هم خود و هم جامعه را دچار خسران و عقب‌ماندگی خواهند کرد.

متأسفانه این یک واقعیت ملموس است که در بسیاری از عرصه‌ها ازجمله کسب‌وکار بجای رقابت سالم و سازنده، روش‌های حذف رقیب با هر ابزاری انجام می‌شود. در این رابطه یکی از وظایف اصلی حاکمیت ایجاد و پایش فضای سالم رقابت است تا جامعه در یک مکانیسم سالم و پویا رشد و توسعه یابد. قطعاً تا زمانی که این نوع رفتارها ایجاد هزینه مناسب را برای مرتکبین آن ایجاد نکند ادامه خواهد داشت. امیدواریم این نقص اساسی با تأکید بر آموزه‌های دینی که همه سعادت جوامع را در گرو هم‌افزایی ناشی از مشارکت می‌داند از جامعه کسب‌وکار ما رخت بربندد.

این‌جانب، به‌عنوان دبیر اجرایی چند دوره همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت همیشه این دغدغه را داشتم که چرا با این همه ظرفیت علمی و تخصصی و بازار بزرگی که در ایران وجود دارد برخی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس که ظرفیت علمی و اجرایی آن‌ها از بسیاری از شهرهای ما هم کوچک‌تر است، می‌بایست مرکز برگزاری همایش‌ها و نمایشگاه‌های تخصصی منطقه‌ای باشند و کارشناسان و مدیران ما باید برای عرضه توان یا رفع نیازهای خود به این کشورها سفر نمایند؛ تا کی قرار است فقط مصرف‌کننده تولیدات و محصولات منطقه و جهان باشیم و سهمی برای خودمان در برگزاری رویدادهای تجاری و تخصصی قائل نباشیم. ما در بسیاری از عرصه‌های تجاری و تخصصی سرآمد منطقه هستیم ولی هنوز نتوانسته‌ایم در حوزه عرضه جایگاه خود را بیابیم و صرفاً مصرف‌کننده مانده‌ایم.

بدون شک یکی از ضرورت‌های رشد و توسعه پایدار و پویا تعامل در سطوح نخبگان و خبرگان در سطح داخلی و خارجی است. البته همان‌گونه که حتی گذر از خیابان هم تهدیدات و آسیب‌هایی را می‌تواند در پی داشته باشد، چنین اقداماتی می‌توانند ریسک‌ها و خطرات خود را داشته باشد ولی هیچ عقل سلیمی منکر حذف این ضرورت به این دلایل نیست.

با اعتقاد به این مهم سال گذشته که در نمایشگاه کارتس پاریس حضور داشتم فرصتی پیش آمد تا با مسئولین نمایشگاه کارت و پرداخت دبی نشستی داشته باشم تا علاوه بر کسب تجربیات آن‌ها در برگزاری هر چه‌بهتر همایش بانکداری الکترونیک از آن‌ها دعوت کنم که از این ظرفیت برای برگزاری رویدادهای منطقه‌ای در کشور ما استفاده نمایند. البته هدف ما بر اساس یک برنامه مشترک برای منطقه‌ای کردن همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت بود. خوشبختانه اقدام برخی از افراد و شرکت‌های داخلی و بررسی‌های بعدی آن‌ها اثبات این ادعا را به دنبال داشت که کشور ما از هر لحاظ در این حوزه، هم حرف برای گفتن دارد هم آماده استفاده از تجارب دیگران است. و بر این اساس هرچند مشارکت مورد انتظار ما اتفاق نیفتاد اما شرکت تراپین به برگزاری اولین دوره خود در کشور اقدام نمود که البته نحوه این حضور می‌توانست بهتر و با اهداف ملی منطبق‌تر اتفاق بیفتد.

پس از این اتفاق متأسفانه اخیراً شاهد برخوردهایی هستیم که حداقل از شیوه برخورد شائبه رقابت‌های حذفی کوته‌نظرانه صنفی را به ذهن متبادر می‌سازد که اگر چنین باشد ظلم نابخشودنی است که دامن‌گیر مدعیان هم خواهد شد تا جایی که آن‌قدر فضا را سنگین و امنیتی خواهیم کرد که هیچ‌کس جرئت نکند در این عرصه‌ها قدمی بردارد. در این رابطه و به‌منظور آگاهی بیشتر و اصلاح برخی اشکالات رایج موارد زیر را به عرض خوانندگان می‌رسانم:

یک. سالانه ده‌ها نمایشگاه و همایش تخصصی در کشور برگزار می‌شود که اشخاص حقیقی و حقوقی بسیاری از سطح جهان به کشور ما وارد می‌شوند. حتماً در کشور مکانیسم‌هایی برای نظارت بر آن‌ها و جود دارد و علاوه بر آن به عهده تک‌تک افراد دلسوز کشور نیز هست که در صورت مشاهده انحراف، مراتب را به مبادی ذی‌ربط منعکس نمایند تا بر اساس شیوه‌های خاص خود که قطعاً حرفه‌ای و با رعایت تمامی اصول امنیتی خواهد بود موضوع را دنبال نمایند. لذا قبل از هر اقدامی در این راستا صرفاً بیان موضوع در رسانه آن هم با ادبیات جنجالی و اتهام بدون استدلال و مدارک متغن جز آشفتگی اذهان عمومی و ناکارآمد جلوه دادن ساختار امنیتی کشور هیچ نتیجه‌ای دیگری نخواهد داشت.

دو. استفاده از الفاظ اتهامی چون قصد نفوذ و جاسوسی به همان اندازه که مهم و حیاتی برای کشور می‌باشند باید با دقت و حساسیت بالا مطرح شود و سوءبرداشت و یا سوءاستفاده از این تعابیر به‌همان اندازه می‌تواند کارکرد منفی برای کشور و منافع ملی داشته باشد.

سه. سالانه صدها نفر از متخصصین و مدیران بخش خصوصی و دولتی در رویدادهای تخصصی و تجاری و حتی همین رویداد کارت و پرداخت دبی با صرف ده و صدها هزار دلار شرکت می‌کنند و هر اتفاقی که بتواند به کاهش این سفرها کمک کند قطعاً ضروری و لازم است و بهتر است در این رابطه نیز حتی به لحاظ امنیتی حساسیت بیشتری نشان دهیم.

چهار. تعامل با جهان اطراف یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است بنابراین ضرورت دارد هر کس نقش و وظیفه خود را انجام دهد و از دخالت بی‌مورد در حوزه مسئولیت دیگران خودداری شود تا خدای‌نکرده شائبه ناکارآمدی ساختارهای حاکمیتی تداعی نشود و علاوه بر آن در اذهان، ضرورت پیشگیری از هر خطر امنیتی منجر به پاک کردن کل صورت‌مسئله شود.

پنج. سال‌هاست دشمنان این کشور و ملت تلاش می‌کنند بین ما و افکار جهانی با ایجاد محدودیت، محاصره‌های رنگارنگ و استفاده از امکانات رسانه‌ای نامحدود خود فاصله انداخته و واقعیت‌های کشور ما را متناسب با منافع خودشان دگرگون جلوه دهند؛ بنابراین علاوه بر اهداف تخصصی و تجاری این تعاملات می‌تواند در رفع این توطئه‌ها مؤثر باشد.

در دنیای امروز که تمام آحاد جامعه از کوچک و بزرگ، کارشناس و غیر کارشناس به ابزارهای بسیار ارزان ارتباط جهانی دسترسی دارند این نوع برخوردها با یک رویداد تخصصی و تجاری حتی با فرض دلسوزی و نگرانی مطرح کنندگان جز تشویش اذهان هیچ نتیجه‌ای ندارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.