راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

لازمه حرکت به سمت جامعه بدون پول نقد، زیرساخت‌های قابل اتکا در سطح بین‌المللی است

کمپراین یکی از شرکت‌های مطرح آلمانی در حوزه تست نرم‌افزارهای بانکی و پرداخت است که در سطح بین‌المللی جزء پیشروان تست نرم‌افزار در دنیا به حساب می‌آید. این شرکت علاوه بر فرآیندهای قوی برای تست نرم‌افزارهای مختلف، محصولات زیرساختی مختلفی نیز در طول سال‌های فعالیتش با توجه به نیاز این حوزه ارائه کرده است که می‌تواند در خصوص سرویس‌های بانکی و پرداخت باعث افزایش امنیت اطلاعات شود.

تست نرم‌افزار یکی از حوزه‌هایی است که به شکل ساختارمند و بنیادین در ایران کاری برای آن نشده است و هر آنچه هم انجام شده به شکل داخلی صرفاً جهت استفاده داخلی یک شرکت خاص انجام شده است و معمولاً این دانش و تجربیات در بین شرکت‌ها گردش پیدا نمی‌کند و به اشتراک گذاشته نمی‌شود و همین باعث می‌شود شرکت‌های زیادی در ایران میلیون‌ها تومان هزینه کسب تجربیاتی کنند که پیش‌تر توسط شرکت دیگری کسب شده است. از همین رو حضور شرکت‌هایی مثل کمپراین در ایران می‌تواند به ایجاد شرکت‌هایی مشابه در ایران بینجامد که با توجه به تجربه‌های موفق بین‌المللی، در ایران به‌صورت متمرکز صرفاً روی تست نرم‌افزارهای بانکی و پرداخت کار کنند.

با همین رویکرد، شرکت کمپراین (Comprion) آلمان دوم و سوم آذر ماه در رویداد پرداخت ایران حضور خواهد یافت تا تجربیات خود را یا متخصصان ایرانی به اشتراک بگذارد. از همین رو، گفتگوی کوتاهی با اریک لافونت مدیر فروش شرکت کمپراین داشتیم که در ادامه آمده است.

.

چرا اکنون زمانی مهم برای صنعت پرداخت ایران و کسب‌وکارهای مالی است؟

کارت‌های بانکی و گوشی‌های همراه در سراسر جهان به‌طور عظیمی در حال گسترش هستند. تلاقی موبایل و وب راه دستیابی به خدمات را برای کاربران نهایی تغییر می‌دهد؛ و همچنین فرصت‌های کسب‌وکاری جدیدی را فراهم می‌کند؛ خرده‌فروشی، بانکداری موبایلی، پرداخت موبایلی و … . با جمعیت 80 میلیون نفری، ایران بزرگ‌ترین بازیگر در خاورمیانه است و نقش فعالی را در شکل دادن این اکوسیستم جدید بازی خواهد کرد. از همین رو اکنون با فضای ایجاد شده بعد از رفع تحریم‌های بین‌المللی، این کشور جایگاه استراتژیکی خواهد داشت.

.

به نظر شما چه روندهایی در 5 سال آینده صنعت پرداخت را دگرگون خواهد کرد؟

به نظر من در 5 سال آینده روندهایی که صنعت پرداخت را دگرگون خواهد کرد از این قرار خواهند بود: «پرداخت موبایلی»، «خرید اینترنتی لوازم‌خانگی»، «پیشرو شدن بانکداری موبایلی»، «تراکنش‌های بین‌المللی اینترنتی» و «سرویس‌های یکپارچه و نوآورانه بهتر».

.

با توجه به تغییر عادات خرید مشتریان، شبکه پرداخت ایرانبرای همراهی با این تغییرات باید چه چالش‌هایی را پشت سر بگذارد؟

شبکه پرداخت ایران نیاز دارد که در فضای بین‌المللی شروع به کار کند. در این خصوص نه تنها بازیگران محلی باید آماده ارائه محصولات، خدمات و پیشنهادهای محلی و منطقه‌ای خودشان باشند بلکه باید با برندهای مطرح بین‌المللی نیز خدمات و محصولات مشترکی را ارائه دهند. مانند هر جای دیگری در دنیا، ایران نیز نیاز این تحول و دگرگونی دیجیتالی را مدیریت کند.

روندها می‌گوید که دنیای خرید در حال دور شدن از تجربهٔ خرید حضوری از فروشگاه‌ها و در حال حرکت به سمت خرید از طریق موبایل در خانه یا در هرجای دیگر است. البته این روند، نیازهای تازه‌ای را در زیرساخت‌های شبکه پرداخت هر کشوری ایجاد می‌کند که باید به آن‌ها پاسخ داد.

.

در عصر پرداخت‌های دیجیتال ایران چگونه می‌تواند به سمت یک جامعه بدون پول نقد حرکت کند؟

کاربران نهایی باید در استفاده از شکل‌هایدیگر پرداخت، احساس خوبی پیدا کنند. برای مثال اگر نگرانی‌های امنیتی درباره پرداخت الکترونیکی وجود داشته باشد، مردم ترجیح خواهند داد تا استفاده از پول نقد را ادامه دهند. اگر روند پرداخت یکپارچه نباشد و تراکنش‌های ناموفق داشته باشیم، مردم از آن‌ها استفاده نخواهند کرد؛ بنابراین برای اینکه پرداخت‌های الکترونیک و مخصوصا پرداخت‌های غیرتماسی به جای پول نقد به انتخاب اول مشتریان تبدیل شوند، فراهم کردن سرویس‌های قابل‌قبول پرداختی بر اساس زیرساخت‌های قابل‌ اتکا و قابل اعتماد در سطح بین‌المللی نکته‌ای کلیدی است که باید به آن توجه کرد.

.

رویداد پرداخت ایران 2016 چه نقشی را در این تحول ایفا می‌کند؟

این فرصتی برای ایران خواهد بود تا با شرکای جدید یا ارائه‌دهندگان خدمات دیدار کنند و کسب‌وکارشان را از طریق پذیرش تکنولوژی‌های جدید رشد دهند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.