راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دوربین تلفن همراه، دیگر تنها برای عکاسی نیست

این روزها عکس گرفتن با تلفن همراه موضوع تازه‌ای نیست اما ثابت کرده که از چند لحاظ برای بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت، ابزار بسیار قدرتمندی است. علاوه بر این‌که یکی از دلایل اصلی کاهش مراجعۀ مشتری به شعبۀ بانک است، در رابطه با واریز چک، دوربین نقش پررنگ‌تری را در ایجاد تغییری همیشگی در الگوی تجربۀ پرداخت و کسب‌وکار ایفا می‌کند. آینده‌ای را تصور کنید که در آن می‌توانید از پارچۀ موردعلاقۀ خود در ویترین یک مغازه – که یک الگوی پیچیده روی آن حک‌شده – عکس بگیرید و فوراً اطلاعات کالا را دریافت کنید و بتوانید در لحظه، از مکان انتخابی خود آن را خریداری کنید. «لیزر قرمز» فروشگاه اینترنتی ایی‌بِی دقیقاً در حال کار بر روی همین تجربۀ کاربری است. در انگلستان و آسیا، به لطف دوربین‌های تلفن همراه، بعضی چیزها تنها یک تصور نیست، بلکه امکان یک خرید کاملاً بصری وجود دارد. مردم کرۀ جنوبی که به علاقۀ شدیدشان به فناوری شهرت دارند، جزو اولین کسانی هستند که برنامه‌های فروشگاه‌های «تِسکو» برای آینده را امتحان کرده‌اند. اینجا بانک‌ها باید توجه کنند – تِسکو راهی پیداکرده تا در بازار جدیدی که حضور فیزیکی زیادی در آن ندارد، جای خود را پیدا کند. کاری که تِسکو انجام داد این بود که تعداد 500 قلم از محصولات خواروبار پرطرفدار خود را بر روی کاغذهای با وضوح‌بالا و بارکددار چاپ کند و در ایستگاه‌های قطار نصب کند. هدف از این کار این بود تا مشتریانی که وقت رفتن به فروشگاه را ندارند، به‌راحتی گرفتن یک عکس از بارکد کنار این تصاویر، محصول را خریداری کنند. در عمل، این کار راهروهای فروشگاهی مجازی‌ای در ایستگاه‌های مترو ایجاد کرد که شبیه به قفسه‌های فروشگاه خواروبار طراحی‌شده بود. مصرف‌کنندگان با نرم‌افزار موبایلی تِسکو از اقلام عکس می‌گرفتند و پرداخت را انجام می‌دادند، سپس کالا به منزل آن‌ها ارسال می‌شد. تا زمانی که اقلام قبل از ساعت 1 بعدازظهر سفارش داده‌شده باشد، محصول در همان روز تحویل داده می‌شد که این تجربۀ خرید مجازی را حتی از یک خرید واقعی بی‌دردسرتر می‌کرد. این نرم‌افزار موبایلی خرید، پرطرفدارترین در بین مردم کرۀ جنوبی محسوب می‌شود، با بیش از 900 هزار دانلود از سال 2012. تِسکو هم‌اکنون در حال گسترش حوزۀ فعالیت خود به ایستگاه‌های اتوبوس و مکان‌های عمومی دیگر است تا مردم قادر باشند در هرجایی که هستند خرید خود را انجام دهند. این اقدامات پیشگامانه، به این حقیقت اشاره دارد که بانک‌ها به دنبال شرکای کاری‌ای هستند که به‌طور فعال این تجربیات جدید را به واقعیت تبدیل کرده و ابزارهای پرداخت را به نرم‌افزارهای خود متصل می‌کنند.
بانک‌ها در حال بهره‌گیری از دوربین تلفن همراه هستند تا با نرم‌افزارهای موبایلی خود از امکانات جدید، بیشترین بهرۀ ممکن را برند. «میتِک» – از ارائه‌دهندگان برتر خدمات پرداخت به سازمان‌های مالی و پیش‌گام در استفاده از تلفن همراه برای ضبط واریز چک، به ارائۀ قابلیت‌های جدید به بانک‌ها ادامه می‌دهد. بانک آمریکا اخیراً برای جدیدترین خدمت خود، با این شرکت امضای تفاهم کرد که این امکان را می‌دهد تا مشتری با گرفتن عکسی از رسید پرداخت کارت اعتباری خود به‌وسیلۀ نرم‌افزار موبایلی بانک، موجودی حساب بگیرد. یک نرم‌افزار موبایلی جالب دیگر، پرداخت قبض با عکس موبایلی، این امکان را به مشتریان بانک می‌دهد تا با گرفتن عکس از قبض خود، آن را پرداخت کنند. میتِک عنوان کرده افراد در محدودۀ سنی 25 تا 34، 3 برابر بیشتر از دیگران تمایل به استفاده از این خدمت را دارند. باوجود چنین آماری، به‌راحتی می‌توان دید تمایلات جامعه به چه سمتی خواهد رفت و چه تعداد از مشتریان برای ارضای نیازهای مالی خود به تلفن همراه روی خواهند آورد.

میکروفون تلفن همراه – ارائه و پرداخت از طریق امواج صدا

یکی دیگر از حوزه‌های جالب نوآوری مالی، قابلیت انجام تراکنش‌های ساده و اولیه با فرامین صوتی است. بانک‌های متعددی فناوری کنترل صوتی را ارائه می‌دهند و برخی مانند استاندارد چارتِرد مشغول به آزمایش به‌کارگیری هوش مصنوعی در تجربۀ کاربری است. بانک‌های دیگری مانند یواِس‌اِس‌اِی از خدمتی شبیه به نرم‌افزار «سیری» در گوشی‌های اپل استفاده کرده‌اند که چند سالی به بهترین نحو از آن بهره برده است.
اما همان‌طور که شاهد هستیم، علاوه بر خدمات مجازی مشتری، کارهای بسیار بیشتری می‌توان با استفاده از میکروفون گوشی همراه انجام داد – می‌تواند به روشی برای پرداخت و معرفی طرح‌های تشویقی به مشتری در آینده بدل شود. با این‌که از گذشته تاکنون ایجاد ارتباطات در میان ابزارهای همراه کاری چالش‌برانگیز و پیچیده بوده، شرکت‌هایی مانند «چِرپ» با ارائۀ نرم‌افزار موبایلی برای آی‌فون، به کاربران خود امکان ارسال لینک به یکدیگر از طریق امواج صوتی را فراهم کرده است. «وِی‌توراید» نام برنامۀ موبایلی دیگری است که توسط شرکت «وِریفون» تولیدشده؛ یک شرکت خدمات پرداخت که تا به امروز حجم قابل‌توجهی از پرداخت‌های تاکسی‌های شهری نیویورک را کنترل و پردازش می‌کند. «کلینکِل» شرکت دیگری است که از برنامه‌های آیندۀ خود برای پرداخت با استفاده از امواج صوتی خبر داده است. برای این هدف، 25 میلیون دلار سرمایه از شرکت‌های معتبر سرمایه‌گذاری مانند «اَکسِل پارتنِرز» ، اندِرسِن هاروتیز، «پیتر تِیل» و «اینتوئیت» جذب کرده است. به نظر می‌آید که شرکت قصد دارد از اصوات با بسامد بالا استفاده کند که گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها قادر به شناسایی و انتقال داده‌ها در فواصل کوتاه باشند. حساب‌های کاربری کلینکِل به حساب‌های موجود کارت اعتباری یا بانکی متصل خواهند شد و فروشندگان نیز همین نرم‌افزار را باید بر روی ابزارهای همراه خود داشته باشند. چرا باید این مقدار توجه و زمان صرف امواج در ابزارهای همراه شود؟ بیشتر ابزارهای همراه یک میکروفون و بلندگو دارند که برای استفادۀ فراگیر آن ضروری است. این فناوری به‌قدری فراگیر است که حتی می‌توان فراتر از کاربران گوشی‌های هوشمند، برای افرادی که ابزارهای ساده‌تری در اختیار دارند مورداستفاده قرار گیرد.
«علی‌پِی» ، شرکت پرداختی که مقداری از مالکیت آن در دست غول تجارت الکترونیکی چین، «علی‌بابا» قرار دارد، نیز قابلیت پرداخت موبایلی صوتی را در متروی شهر پکن راه انداخته است. در این روش برای انتقال اطلاعات دیجیتالی به یک دستگاه دیجیتالی دیگر، از صدای چند بسامدی استفاده می‌شود که در تراکنش بین دو گوشی هوشمند تولید می‌شود. همان‌طور که در گزارش تِک‌کرانچ آمده، برای استفاده از این قابلیت، مشتریان، نرم‌افزار کیف پول علی‌پِی را در گوشی خود اجرا می‌کنند و آن را نزدیک به حسگر ماشین فروش نگه می‌دارند و صبر می‌کنند تا صدایی شبیه به «شو شو شو» از ماشین بشنوند. «وانگ یو مینگ» مدیر توسعۀ کسب‌وکار علی‌پِی، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ژین‌هوآ بیان کرده که هر صدایی که تولید می‌شود مختص به همان تراکنش است و به دلایل امنیتی تنها برای 5 دقیقه معتبر است (هر تراکنش کمتر از یک دقیقه زمان می‌برد). اگر این سامانۀ پرداخت صوتی متروی پکن با موفقیت اجرا شود، می‌توان آن را در مغازه‌های کوچک، سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های بزرگ نصب و راه‌اندازی کرد.
اگرچه هنوز زود است با قطعیت بگوییم آینده در انتظار بانکداری و پرداخت با استفاده از امواج صوتی است، اما تحولاتی که در آینده از تلفن همراه و بلندگوی آن بهره خواهد برد، یقیناً افزایش خواهد یافت. اگر شما در یک سازمان مالی فعال هستید و به دنبال شرکت‌هایی در این زمینه هستید که قدم‌به‌قدم با مشتریان خود پیش می‌روند، قطعاً ایجاد پتانسیل برای استفاده از فرصت‌های مشارکت باارزش خواهد بود.

منبع: بانکداری مجازی، راهنمای نوآوری و مشارکت، دان شات، صفحات 66 تا 69.

کتاب «بانکداری مجازی، راهنمای نوآوری و مشارکت» با حمایت شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا و توسط گروه رسانه‌ای شفق منتشر شده است. گروه رسانه‌ای شفق به‌زودی کتاب «گسست بانک‌ها، نوآورها، ساختارشکن‌ها و استراتژیست‌ها بانکداری را از نو می‌سازند» را منتشر خواهد کرد. کتاب گسست بانک‌ها به قلم برت کینگ نوشته شده است و جزو پرفروش‌ترین کتاب‌های بانکداری است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.