راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مأموریتی برای فین‌تک ایران

حمیدرضا نورصالحی؛ مشاور و طراح سیستم‌های پیشرفته علم و فن‌آوری / در جریان مطالعه یک مستند بسیار جذاب درباره روندی که فن‌آوری‌های مالی در سال‌های آینده طی خواهند کرد، در بخشی تحت عنوان حمایت سیستم‌های رگولاتوری کشورها از نوآوری و رقابت‌پذیری، اشاره بسیار مختصری به لزوم مجهز شدن به استاندارد پیام‌رسانی ISO 20022 برای سیستم‌های مالی باعث شد دراین‌باره مطالعه دقیق‌تری انجام دهیم. این استاندارد متن ‌باز و رایگان در 5 حوزه مختلف فن‌آوری‌های مالی اقدام به ارائه روش‌های عملیاتی استاندارد با استفاده از ابر داده‌های مبتنی بر XML نموده است. به‌این‌ترتیب غیر از پایین آمدن هزینه‌های مربوط به مدیریت ریسک در پیام‌رسانی سیستم‌های مالی نوآورانه، با ISO 20022 می‌توان عملاً ادعا کرد که صنعت پرداخت جهانی وارد دوره Semantic Web خواهد شد و درنتیجه هر داده-پیام دارای معنا و قابل تفسیر توسط سیستم‌های مجهز به هوش مصنوعی خواهند شد.

ولی جدا از دخالت دادن هوش مصنوعی در این استاندارد مالی و پیچیده کردن این بحث در سطح فنی، با کمی تحقیق بیشتر در این زمینه، متوجه اراده جدی فدرال رزرو آمریکا برای تطبیق دادن سیستم‌های پیام‌رسان مالی این کشور با ISO 20022 شدیم.

ازجمله دلایلی که فدرال رزرو برای این تصمیم استراتژیک خود اعلام کرده است می‌توان به دو مورد اساسی اشاره کرد:

  1. قابلیت برقراری ارتباط و رقابت کسب‌وکارهای ایالات‌متحده با سایر بازارهای جهانی
  2. حفظ جذابیت دلار آمریکا به‌عنوان یک ارز جهانی

این مهم در حالی اتفاق می‌افتد که این استاندارد در سطح اتحادیه اروپا به‌صورت کامل نهادینه‌شده و کشورهایی همچون هند، سوییس، سنگاپور، ژاپن و آفریقای جنوبی رشد قابل‌ملاحظه‌ای در تطابق با این استاندارد را تجربه می‌کنند.

در این میان با توجه به دست‌وپنجه نرم کردن شبکه بانکی خسته و سنتی ایران با مشکلات از یک‌سو و نگاه مثبتی که بانک مرکزی ایران به پرورش ایده‌های نو از سوی دیگر دارد، بعید است در آینده نزدیک بتوان شاهد حرکت جدی شبکه بانکی به سمت ایزو 20022 بود، درنتیجه انتظار می‌رود این مسئولیت جدی بر عهده نسل پرتوان و تازه‌نفس فین‌تک ایرانی قرار بگیرد تا درحالی‌که شبکه بانکی کشور در حال سامان دادن به مأموریت‌های financial خود است، فین‌تک ایرانی با حرکت آگاهانه و اختیاری به سمت تطبیق محصولات خود با ایزو 20022، جایی از زنجیره ارزش تجارت الکترونیکی را پوشش دهد که بعید است شبکه بانکی توان حرکت به این سمت‌وسو را به این زودی‌ها داشته باشد.

منابع:

  • apGemini 2016, Top 10 Trends in Payment
  • CFederal Reserve – improving US payment system 2015
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.