راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در نشست سالیانه شرکت توسن چه گذشت؟ / گزارش تصویری

صبح دیروز سوم آبان ماه 95 نشست سالیانه شرکت توسن با حضور مدیران ارشد شرکت توسن، جمعی از مدیران ارشد سیستم بانکی کشور و متخصصان خارجی در هتل اسپیناس پالاس برگزار شد.

tosanual-1000-way2pay-95-06-26-6

.

توسعه پلتفرمی برای پیاده‌سازی نوآوری باز

این رویداد تخصصی با سخنرانی مهندس حسین رأسی مدیرعامل شرکت توسن شروع شد. او با اشاره به این‌که پلتفرم باز و زیست‌بوم پیرامون آن موضوع اصلی این نشست بود، گفت: «توسن به دنبال توسعه پلتفرمی سبک‌وزن با حداکثر انعطاف‌پذیری و توسعه‌پذیری است که این امکان را برای مشتریان توسن فراهم می‌کند که اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های موردنیاز خود را با سرعتی بالا و با به‌کارگیری منابع داخلی خودشان توسعه دهند و به نوآوری بپردازند.»

tosanual-1000-way2pay-95-06-26-19tosanual-1000-way2pay-95-06-26-7tosanual-1000-way2pay-95-06-26-17

.

گشودگی در برابر گشودگی

بعد از صحبت‌های رأسی، الکساندر دمبیتز رئیس هیئت‌مدیره شرکت سافجِن دومین سخنران کلیدی نشست سالیانه توسن بود. او درباره موضوع گشودگی در برابر گشودگی (Openness Vs. Openness) صحبت کرد.

رئیس هیئت‌مدیره شرکت سافجِن در نشست سالیانه توسن گفت: «هزینه سخت‌افزار در سال 1995 میلادی حدود ۵۰ درصد هزینه‌های بانک‌ها بود ولی امروز این هزینه به ۲۰ درصد رسیده است؛ اما نرم‌افزار در طول تمام این سال‌ها ۳۰ درصد هزینه‌های بانک‌ها بوده است. از طرف دیگر، هزینه سرویس در سال ۹۵ حدود ۲۰ درصد بود که اکنون به ۵۰ درصد افزایش یافته است.»

tosanual-1000-way2pay-95-06-26-23 tosanual-1000-way2pay-95-06-26-3 tosanual-1000-way2pay-95-06-26-4

.

توسن در یک نگاه

سومین سخنران نشست سالیانه توسن، مهندس فردوس باقری عضو هیئت‌مدیره و معاون توسعه بازار و ارتباط با مشتریان توسن بود که درباره راهبردها و دستاوردهای توسن صحبت کرد.

باقری گفت: «مجموعه توسن در سال ۷۸ تأسیس شده و امروز بیش از ۲۸۰۰ نفر در ۲۵ کسب‌وکار و شرکت زیرمجموعه آن فعالیت می‌کنند و ۱۵۰ نفر از همکاران شرکت، سهامدار آن هستند. همچنین بیش از ۱۵ کسب‌وکار جدید در ۱۲ ماه گذشته به گروه توسن اضافه شده است. کسب‌وکارهای توسن در بیش از ۵ نقطه دنیا فعالیت می‌کنند و بیش از ۵۰ مشتری دارد که عمدتاً بانک‌ها و سازمان‌ها و موسسه‌های مالی و اعتباری بزرگ هستند.»

شرکت‌های توسعه سامانه‌های نرم‌افزاری نگین، توسن تکنو، توسن خلیج‌فارس، سامانه‌های یکپارچه فردا، سیمرغ تجارت، داده‌کاوان توسن و سها ازجمله بزرگ‌ترین شرکت‌های گروه توسن هستند.

عضو هیئت‌مدیره در ادامه گفت: «راه‌کارهای نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و سرویس سه زمینه خدمت‌رسانی توسن است. حوزه‌های تحت پوشش نرم‌افزاری توسن شامل نرم‌افزارهایی در زمینه بانکی، کارت و پرداخت، راهکارهای سازمانی، فناوری هوشمند، گردشگری الکترونیکی، هوش تجاری، دولت الکترونیکی و تجارت الکترونیکی است.»

tosanual-1000-way2pay-95-06-26-25 tosanual-1000-way2pay-95-06-26-2tosanual-1000-way2pay-95-06-26-5

معاون توسعه بازار و ارتباط با مشتریان توسن در ادامه به معماری و فناوری که در توسن به آن دست یافته‌اند اشاره کرد و گفت: «در سه سال گذشته سرمایه‌گذاری‌هایی انجام شده که بستری مطمئن و انعطاف‌پذیر فراهم شود که امروز سیستم‌های اتمیک هم به توسن اضافه شده و امروز در نظام بانکی هم مستقر شده است.»

او در ادامه خبر داد که سه شرکت از مهم‌ترین ارائه‌دهندگان خدمات ERP در ایران، زمینه اتصال به پلتفرم توسن را فعال کرده‌اند و ۱۰ استارت‌آپ فین‌تک هم در توسن بوم به سیستم نوآوری باز توسن متصل شده‌اند. به گفته باقری بزرگ‌ترین پروژه دولت الکترونیکی سامانه مرکز ملی تبادل اطلاعات دولتی (GSB) است که امروز به کمک این پروژه متمرکز و استاندارد شده است.

باقری گفت: «در بخش سرویس هم توسن توسعه نرم‌افزار، مشاوره کسب‌وکار و عملیات مرکز داده را موردتوجه قرار داده است و در حوزه سخت‌افزار هم دستاوردهای متعددی مانند VTM و خودپرداز غیرنقد و … داشته است.»

عضو هیئت‌مدیره شرکت توسن با اشاره به اینکه تلفن همراه در کانون توجه سرویس‌های توسن قرار گرفته است، گفت: «هولدینگ توسن مجوز راه‌انداز MVNO کسب کرده است.»

باقری در پایان گفت: «توسن برای فعالیت در کلاس جهانی چهار محور را موردتوجه قرار داده است: توجه به تجربه مشتری، آزمون صادرات نرم‌افزار، ارتقا دانش در سطح جهانی و توسعه عملکرد بر اساس روندهای برتر.»

.

ارزیابی تجربه مشتریان توسن توسط شرکت دیلویت

لوران کویه شریک تنظیم مقررات استراتژیک و امور مالی شرکتی دیلویت سخنران بعدی نشست سالیانه توسن بود. لوران درباره «تجربه مشتری» صحبت کرد. او به فعالیت‌هایی که با شرکت توسن برای سازمان‌دهی و ارزیابی تجربه مشتریان توسن انجام داده بودند اشاره کرد که در 3 فاز انجام گرفت. به گفته او، شرکت توسن و شرکت دیلویت از چند ماه پیش همکاری‌هایی را با هم شروع کرده‌اند که او این همکاری را «سفری به‌سوی توسعه کیفیت سرویس» دانست.

tosanual-1000-way2pay-95-06-26-28 tosanual-1000-way2pay-95-06-26-8 tosanual-1000-way2pay-95-06-26-9

.

موفقیت بانک‌ها در اقیانوس قرمز

دکتر آیت‌اله ابراهیمی مدیرعامل بانک انصار سخنران بعدی نشست سالیانه توسن بود. او در ابتدای صحبت‌هایش گفت: «به‌عنوان یک بانک راضی از سرویس‌های شرکت توسن در این رویداد حضور دارد.» و قبل از اینکه به موضوع اصلی صحبت‌هایش بپردازد کمی هم از جایگاه بانک انصار صحبت کرد و گفت: «با استناد به گزارش‌های بورس EPS بانک انصار بالاترین در بین تمام بانک‌های بورسی است و بعد از ۷ سال که این بانک از موسسه به بانک تبدیل شده بالاترین جذب سپرده را در بین بانک‌های خصوصی داشته است. همچنین بانک انصار شفاف‌ترین ناشر بورسی در بین تمام شرکت‌های ایران شده است.»

ابراهیمی در ادامه درباره مدیریت فرایندهای کسب‌وکار صحبت کرد. او با اشاره به اینکه نسبت مشتریانی که در حال برنامه‌ریزی برای تغییر بانک خود هستند از سال ۲۰۱۱ تاکنون بالغ‌بر ۷۰ درصد افزایش یافته است، گفت: «کلید موفقیت بانک‌ها در این اقیانوس قرمز مدیریت هم‌زمان مشتریان، فرایندها و فناوری و محصولات است. ترکیب SOA و BPM بانک را قادر می‌سازد متناسب با الزامات جدید و نیاز مشتری بدون اختلال در کسب‌وکار واکنش نشان دهد.»

tosanual-1000-way2pay-95-06-26-30 tosanual-1000-way2pay-95-06-26-11 tosanual-1000-way2pay-95-06-26-12 tosanual-1000-way2pay-95-06-26-14tosanual-1000-way2pay-95-06-26-31

.

راهِ سختِ دگرگونی به‌سوی بانک دیجیتال

دکتر محمد مظاهری مدیرعامل شرکت توسن تکنو سخنران بعدی نشست سالیانه توسن بعد از دکتر ابراهیمی بود. او درباره دگرگونی به‌سوی بانک دیجیتال صحبت کرد. مظاهری با اشاره به کتاب بانک دیجیتال و این‌که کریس اِسکینر نویسنده این کتاب در ابتدا قصد داشته نام کتاب را «جنگ داده‌ها» بگذارد، گفت: «چاره‌ای جز حرکت به سمت بانک دیجیتال نداریم و این حرکت هزینه‌بر است. بزرگ‌ترین ریسکی که بانک‌ها با آن روبه‌رو هستند سرمایه‌گذاری سنگینی است که روی شعبه انجام شده است و از طرف دیگری مشتریان هم فکر نمی‌کنند که بانک بدون شعبه می‌تواند وجود داشته باشد.»

tosanual-1000-way2pay-95-06-26-32 tosanual-1000-way2pay-95-06-26-13

مدیرعامل شرکت توسن تکنو در ادامه گفت: «با بررسی اطلاعات ۱۲ بانک از طریق سامانه کدال به این رسیدیم که درآمد بانک‌ها ۱۸ درصد رشد کرده اما از طرف دیگر هزینه‌ها نیز ۳۰ درصد رشد کرده است. پیش‌ازاین در سخنرانی‌های قبلی هم اشاره شده بود که این موضوع در جهان هم چالش‌برانگیز شده است. در برخی موارد شعبه‌ها تا ۳۵ درصد هزینه‌های بانک‌ها را افزایش داده‌اند. در آمریکا نیز ۴۰ تا ۶۰ درصد هزینه‌های بانک‌ها مربوط به شعبه‌ها است. بااین‌وجود ۶۳ درصد بانک‌ها شعبه را محل اصلی کسب درآمد بانک می‌دانند.»

او در ادامه با بیان اینکه هزینه‌های بانکداری دیجیتال در حال افزایش است، گفت: «درصورتی‌که هزینه بخش‌های سنتی مانند شعبه‌ها کم نشود بانک‌ها دچار چالش‌های زیادی خواهند شد.» به گفته مظاهری شعبه بانک قابل‌حذف نیست اما چاره‌ای جز تغییر و دگرگونی نیست.

tosanual-1000-way2pay-95-06-26-33 tosanual-1000-way2pay-95-06-26-18

پیشنهادی که دکتر مظاهری ارائه کرد دگرگونی شعب است. او به انواع شعب مختلف بانک‌ها اشاره کرد ازجمله VTM که به‌عنوان کانال جدیدی در دو سال گذشته به سیستم بانکی اضافه شده است و از قول اکسنچر گفت: «۵۰ درصد شعب بانک‌ها باید سلف‌سرویس باشد و فقط ۱۵ درصد شعبه‌ها فول‌سرویس.»

.

پایداری سامانه‌های تمنوس ۹۹.۹۹۹۵۸

بعد از پذیرایی بخش دوم نشست توسن با سخنرانی ژان پاول مِرگیی مدیر بخش خاورمیانه و آفریقای شرکت تمنوس شروع شد. به گفته پاول مرگئی، تمنوس ازلحاظ رشد سریع‌ترین شرکت نرم‌افزاری در اروپا بوده است. او در خصوص پایداری سامانه‌های نرم‌افراری این شرکت گفت: «پایداری سیستم‌های نرم‌افزاری تمنوس ۹۹.۹۹۹۵۸ درصد است. همچنین تمنوس بیشترین سرمایه‌گذاری را روی تحقیق و توسعه در صنعت نرم‌افزارهای بانکی یعنی چیزی حدود ۲۰ درصد را انجام داده است.»

tosanual-1000-way2pay-95-06-26-34 tosanual-1000-way2pay-95-06-26-15

از حدود یک سال پیش شرکت توسن و شرکت تمنوس در زمینه ارائه سامانه یکپارچه بانکی همکاری گسترده‌ای را آغاز کرده‌اند. ژان پاول مرگئی در نشست سالیانه توسن جنبه تازه‌ای از این همکاری را باز کرد گفت: «دیلویت نیز به این جمع پیوسته است و اکنون توسن، تمنوس و دیلویت همکاری مشترکی با یکدیگر در این خصوص دارند. در همین راستا، Center of Excellence با همکاری توسن و تمنوس در ایران برای رسیدن به مدل بانک ایرانی راه‌اندازی شده است.»

مدیر بخش خاورمیانه و آفریقای شرکت تمنوس در بخش کوتاهی از صحبت‌هایش به اهمیت فینتک نیز اشاره کرد و گفت: «نباید فینتک را نادیده گرفت.»

tosanual-1000-way2pay-95-06-26-37

.

بیان یک تجربه

در ادامه بعد از سخنرانی ژان پاول مِرگیی، ژان میشل فلیکس از شرکت مشاوره MCB از کشور موریس از زاویه دید مشتری درباره نرم‌افزارهای بانکی صحبت کرد. او به‌عنوان یکی از مشتریان تمنوس درباره نحوه انتخاب این شرکت به‌عنوان شریک فناوری صحبت کرد.

tosanual-1000-way2pay-95-06-26-36

.

معرفی توسن بوم در نشست توسن

امید ترابی عضو هیئت‌مدیره و معاون تولید محصولات بانکی شرکت توسن نفر بعدی سخنرانان نشست سالیانه توسن بود. او در ابتدای صحبت‌هایش عکسی نوستالژیک مربوط به توسن در سال ۸۰ را نمایش داد و از روزهایی گفت که فعالیت آن‌ها مصداق چیزی بود که این روزها به آن استارت‌آپ می‌گویند.

او از این گفت که اکنون با راه‌اندازی «توسن بوم» به دنبال ارائه راهکاری نوین در فضای بانکی هستند و توسن بوم زیست‌بوم فناوری توسن برای پاسخگویی به نیازهای جدید بازار است. ترابی در این خصوص گفت: «بوم» حوزه‌هایی ازجمله فین‌تک‌ها، بانکداری اختصاصی، بانکداری سرمایه‌گذاری و بانک-بیمه (Bankassurance) را پوشش می‌دهد.»

tosanual-1000-way2pay-95-06-26-39 tosanual-1000-way2pay-95-06-26-38 tosanual-1000-way2pay-95-06-26-20 tosanual-1000-way2pay-95-06-26-21

او با اشاره به اینکه سه شرکت بزرگ ERP نرم‌افزارشان را به توسن بوم متصل کرده‌اند، گفت: «نرم‌افزار توسن به نرم‌افزار شرکت فناوران متصل شده و از این طریق می‌توان سرویس‌های بیمه و بانکی را به هم متصل کرد.»

عضو هیئت‌مدیره توسن در پایان گفت: «در حال حاضر حدود ۹۶ درصد تراکنش‌های دیجیتال در حوزه پرداخت است ولی پیش‌بینی تراکنش‌ها در سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد که تراکنش‌های پرداخت کاهش می‌یابد و به ۸۰ درصد می‌رسد و تراکنش‌های دیگری مانند تراکنش‌های کسب‌وکاری و مدیریت مالی شخصی افزایش خواهد یافت. همچنین تراکنش‌های روی mPOS حدود ۱۳ برآر خواهد شد.»

.

راهکارهای جامع بانکی و بیمه با هم یکپارچه می‌شوند

در ادامه نشست سالیانه توسن مهندس یوسف قلاتی رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت فناوران اطلاعات خبره بزرگ‌ترین شرکت ایرانی ارائه‌دهنده راهکارهای جامع بیمه‌گری درباره مفهوم بانک-بیمه (Bankassurance) صحبت کرد.

قلاتی گفت: «یکی از بحث‌های موجود در صنعت بیمه موضوع پرداخت است. ما به دنبال ارائه بیمه‌های خرد از طریق سیستم بانکی هستیم و این همکاری درنهایت منجر به ایجاد این مدل بانک-بیمه می‌شود.»

بعد از صحبت‌های مدیرعامل شرکت فناوران، از همکاری مشترک توسن و فناوران با ارائه دمویی نرم‌افزاری به شکل لایو رونمایی شد که می‌توان آن را آغاز همکاری جدید بانک‌ها و بیمه‌ها دانست.

tosanual-1000-way2pay-95-06-26-40tosanual-1000-way2pay-95-06-26-26tosanual-1000-way2pay-95-06-26-41

.

استارت‌آپ‌های توسن بومی

در ادامه نشست سالیانه توسن، در حضور مدیران ارشد سیستم بانکی کشور و متخصصان بین‌المللی دو تا از استارتاپ‌های فینتکی که در بستر توسن بوم پیاده‌سازی شده‌اند کلیت فعالیت خود را به شکلی کوتاه ارائه کردند.

اولین استارت‌آپ نیلین بود که اپلیکیشن باجه یکی از محصولات این تیم را معرفی کرد. این اپلیکیشن به دنبال استفاده از اعتباری است که بانک‌ها در ذهن مردم دارند. نقطه قوت این اپلیکیشن ارائه خدمات مختلف مانند خرید بلیت سرویس‌های مختلف است که بسیاری از نیازهای مردم از طریق یک کانال قابل دریافت است. ازجمله این سرویس‌ها خرید بلیت اتوبوس، هواپیما، سینما، تئاتر، کنسرت و پرداخت مواردی مانند خلافی خودرو است.

tosanual-1000-way2pay-95-06-26-42 tosanual-1000-way2pay-95-06-26-43

در ادامه استارت‌آپ فین‌تکی پل به معرفی دستاورد خود پرداخت. پل یک شبکه اجتماعی مالی است و از استارت‌آپ‌هایی است که بر بستر توسن بوم پیاده شده است.

tosanual-1000-way2pay-95-06-26-44

.

MVNOها در فضای بانکی

سخنران دیگر نشست سالیانه توسن بازیل سومرفیلد مشاور متخصص شرکت دیلویت بود. او درباره MVNO و تغییراتی که در فضای بانکداری ایجاد کرده است، صحبت کرد.

tosanual-1000-way2pay-95-06-26-45

.

پیش به‌سوی بانکداری مجازی

آخرین سخنران نشست سالیانه توسن مهندس مسیح قائمیان چهره شناخته شده فناوری اطلاعات ایران بود. او درباره تجربه پیاده‌سازی خودبانک (VTM) در بانک شهر صحبت کرد. قائمیان در ابتدا به بانکداری شعبه‌ای سنتی (کاغذی) پرداخت و گفت: «امروز به بانکداری شعبه‌ای دیجیتال وارد شده‌ایم و از بانکداری مجازی استفاده خواهیم کرد.»

مدیرعامل شرکت توسعه و نوآوری شهر گفت: «بانکداری مجازی چند سالی است در دنیا راه افتاده و هر کسی تعریف خودش را دارد و برخی آن را بانکداری ویدیویی می‌دانند.» او در خصوص مقایسه بانکداری مجازی و بانکداری سنتی گفت: «از لحاظ هزینه اولیه، در بانکداری سنتی راه‌اندازی هر شعبه بانک به طور میانگین 10 میلیارد تومان هزینه دارد در صورتی که در بانکداری مجازی این هزینه به 500 میلیون تومان می‌رسد؛ یعنی چیزی 20 برابر کمتر! همچنین زمان راه‌اندازی شعبه در بانکداری مجازی یک روز است درحالی‌که در بانکداری سنتی تا ۱۰۰ روز راه‌اندازی یک شعبه طول خواهد کشید. این سرعت عمل به معنای ایجاد دسترسی همه افراد به خدمات بانکی در هر زمان و هر مکان است. علاوه بر این‌ها از لحاظ هزینه پرسنلی نیز در بانکداری سنتی هر شعبه حداقل 5 نفر پرسنل نیاز دارد  در صورتی که در بانکداری مجازی حداکثر 1 نفر آن هم به شکل راهبر مورد نیاز است. از همه مهم‌تر زمان دسترسی است که در بانکداری شعبه‌ای حداکثر دسترسی حدود 250 روز از سال آن هم حداکثر 8 ساعت در هر روز است که می‌شود چیزی حدود 2 هزار ساعت در سال. در صورتی که زمان دسترسی در بانکداری مجازی 365 روز سال و به طور 24 ساعته است؛ یعنی 8760 ساعت در سال! در بانکداری مجازی تقریبا زمان دسترسی 4.5 برابر شده است.»

tosanual-1000-way2pay-95-06-26-46 tosanual-1000-way2pay-95-06-26-52 tosanual-1000-way2pay-95-06-26-53tosanual-1000-way2pay-95-06-26-10

قائمیان در ادامه به تفاوت ATM و VTM پرداخت و در همین خصوص گفت: «تفاوت این‌ها در وجود یک «تلر» در میان راه است که قدرت بانکداری شما را افزایش می‌دهد. در همین خصوص، سهم تراکنش‌های شهرنت از کل تراکنش‌های بانک شهر به 17.9 درصد رسیده است و در نظر داریم تا پایان سال 95 این مقدار را به 35 درصد برسانیم. » وی در پایان خبر از نصب ۲۹۵ پیشخوان شهرنت در کشور داد و اینکه بانک شهر در نظر دارد این تعداد را تا پایان سال 95 به 400 دستگاه برساند.

1 دیدگاه
  1. حکمی می‌گوید

    سلام
    گزارش بسیار عالی ارائه شد.
    باسپاس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.