راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

زیرساخت‌های رایانش ابری در سال 2016 چقدر فروختند؟

با گسترش تکنولوژی‌های رایانش ابری یا کلاد در سراسر دنیا، تمایل به استفاده از راهکارهای آن هم افزایش پیدا کرده است. با این اوصاف است که بازار طراحی و تولید تجهیزات موردنیاز برای سیستم‌های کلاد با سرعت رو به رشد است. بررسی‌های اخیر موسسه تحقیقاتی IDC در این مورد نشان می‌دهد که درآمد حاصل از فروش جهانی زیرساخت‌های رایانش ابری از قبیل سرور، سیستم‌های ذخیره‌سازی و سوئیچ‌های اترنت در فصل دوم سال جاری میلادی به 7/ 7 میلیارد دلار رسیده است تا به‌این‌ترتیب رشد سالانه 5/ 14 درصدی را نسبت به فصل دوم سال 2015 به ثبت برساند. براین اساس کارشناسان و تحلیلگران بازار انتظار دارند رشد این بازار در نیمه دوم سال 2016 بیش از پیش‌بینی‌های گذشته باشد.

حالا سهم فروش زیرساخت‌های کلاد از کل زیرساخت‌های آی‌تی در فصل دوم امسال تا 9/ 34 درصد رشد کرده است، درحالی‌که این رقم در فصل دوم سال 2015 برابر 6/ 30 درصد بوده است. درآمد حاصل از فروش زیرساخت‌های کلاد به شرکت‌های خصوصی با رشد 14 درصدی به 1/ 3 میلیارد دلار و فروش آن‌ها به شرکت‌های سهامی عام و دولتی با رشد 9/ 14 درصدی به 6/ 4 میلیارد دلار رسیده است.

این در حالی است که در مقابل درآمد حاصل از فروش زیرساخت‌های سنتی و قدیمی آی‌تی در فصل دوم سال 2016 کاهش سالانه 1/ 6 درصدی را تجربه کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که رشد استفاده از زیرساخت‌های کلاد در شرکت‌های خصوصی به دنبال افزایش کاربرد سوئیچ‌های اترنت بوده است که در فصل دوم سال جاری میلادی رشد سالانه 4/ 49 درصدی را تجربه کرده‌اند. بعد از سوئیچ‌های اترنت، سیستم‌های ذخیره‌سازی با رشد سالانه 7/ 19 درصدی و سپس سرورها با رشد سالانه 9/ 8 درصدی قرار دارند.

clo-a-way2pay-95-07-26 clo-way2pay-95-07-26

در بخش زیرساخت‌های موردنیاز شرکت‌های سهامی عام هم سوئیچ‌های اترنت با رشد سالانه 8/ 61 درصدی بیشترین حجم فروش را به خودشان اختصاص داده‌اند. بعد از آن‌ها سرورها با رشد سالانه 1/ 25 درصدی و سیستم‌های ذخیره‌سازی با کاهش سالانه 2/ 6 درصدی قرار دارند. در بخش زیرساخت‌های سنتی و قدیمی آی‌تی سرورها شاهد کاهش سالانه 5/ 7 درصدی بوده‌اند و بعد از آن‌ها سوئیچ‌های اترنت و سیستم‌های ذخیره‌سازی به ترتیب کاهش سالانه 2/ 2 و 2 درصدی را تجربه کرده‌اند. «کوبا استولارسکی» یکی از کارشناسان موسسه IDC در این مورد می‌گوید: «همان‌طور که انتظار می‌رفت رشد بازار زیرساخت‌های رایانش ابری یا کلاد رو به رشد است و بیشترین مشتریان این محصولات در حال حاضر شرکت‌های متوسط و کوچک ارائه‌دهنده خدمات کلاد هستند. به‌طورکلی فصل دوم سال 2016 تفاوت چندانی با فصل اول امسال در این بازار نداشته است، اما این روند می‌تواند به رشد چشمگیر بازار زیرساخت‌های کلاد در نیمه دوم سال جاری میلادی منجر شود.»

از دیدگاه منطقه‌ای درآمد تولیدکنندگان از فروش زیرساخت‌های کلاد بیشترین رشد در فصل دوم سال 2016 را در آمریکای لاتین با رشد سالانه 44 درصدی و پس‌ازآن به ترتیب اروپای غربی با رشد سالانه 2/ 41 درصدی، ژاپن با رشد سالانه 4/ 35 درصدی، کانادا با رشد سالانه 8/ 21 درصدی، اروپای مرکزی و شرقی با رشد سالانه 21 درصدی، خاورمیانه و آفریقا با رشد سالانه 8/ 16 درصدی، آسیای پاسیفیک با رشد سالانه 8/ 15 درصدی و ایالات‌متحده آمریکا با رشد سالانه 7/ 6 درصدی قرار دارند.

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.