راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مفهوم درد پرداخت

پژوهش‌ها نشان می‌دهند که مردم در پرداخت با کارت اعتباری در مقایسه با پرداخت نقدی، پول بیشتری خرج می‌کنند. مطالعات انجام‌شده نشان از این دارند که نیاز به شمارش پول تااندازه‌ای چنین اثری را برجا می‌گذارد و «درد پرداخت» (Pain of Paying) وقتی‌که این عمل شمردن از بین برود کاهش می‌یابد.

درد پرداخت یک مفهوم رفتاری است که تأثیر قابل‌توجهی در عادات خرید مدرن دارد. درباره این مفهوم در کتاب دانشنامه پرداخت و بانکداری الکترونیکی می‌خوانیم: «درد پرداخت، اشاره به احساسی دارد که به فرد پرداخت‌کننده در هنگام عملیات پرداخت وجه دست می‌دهد. این احساس ارتباط تنگاتنگی با حساب‌کتاب ذهنی دارد. این مفهومی جدید است که دانشمندان در حال تکمیل مباحث مربوط به آن هستند. به‌طور مشخص پرداخت با اسکناس، نسبت به پرداخت با کارت، احساس نامناسب‌تری را در پرداخت‌کننده ایجاد می‌کند. هم‌چنین میزان موجودی حساب شخص، نوع کارت مورداستفاده، تاریخ انجام تراکنش نیز بر این احساس تأثیرگذار هستند.»

در ادامه آمده است: «به‌عنوان یک مورد دیگر، پرداخت با کارت اعتباری، با توجه به تولید بدهی آتی برای شخص، احساس درد بیشتری دارد. در مقابل استفاده از کارت پیش‌پرداخت، خصوصاً از نوع کارت هدیه، احتمالاً هرگز احساس ناخوشایندی ایجاد نمی‌کند. نمایش صعودی مبلغی که باید پرداخت شود، بر احساس ناخوشایند پرداخت‌کننده تأثیرگذار است. همه ما این را با مشاهده تاکسی‌متر تجربه کرده‌ایم. در صورت دریافت وجه از دارنده کارت، اضافه بر مبلغ نمایش داده‌شده در ابزارهای پرداخت همچون تاکسی‌متر و یا هر نوع نمایشگر مبلغ به مشتری، این احساس ناخوشایند به اوج خود می‌رسد.»

تحقیقاتی که در مورد تأثیر نحوه پرداخت بر رفتار و احساس مصرف‌کنندگان انجام‌شده است نشان می‌دهد پرداخت با کارت‌های غیر تماسی نیز می‌تواند حس ناخوشایند درد پرداخت را از بین برد و حتی این حس را به لذت تبدیل کند.

منبع: هفته‌نامه عصر ارتباط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.