راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانک آی‌دی احراز هویت را شیرین کرده است

سوئد از کشورهای پیشرو در ارائه خدمات بانکداری دیجیتالی است؛ کشوری که گفته می‌شود در حال تبدیل‌شدن به اولین جامعه بدون پول نقد دنیا است. برای مردم این کشور حمل پول نقد دیگر دمدِ شده است، این شرایط به لطف ابزارهایی مانند سوییش فراهم‌شده است، اپلیکیشنی که مردم با آن از کرایه تاکسی  گرفته تا قبض را هم می‌توانند پرداخت کنند.

تجربه استفاده از خدمات بانکی نیز برای مردم این کشور با تجربه‌ای که ما در کشورمان داریم زمین تا آسمان فرق دارد، یک شهروند سوئدی که از خدمات متنوع بانکی نیز استفاده می‌کند، شاید در طول چند سال نیازی به مراجعه به شعبه بانک نداشته باشد. شعبه‌های بانکی این کشور خلوت‌اند، امکان ندارد شما وارد شعبه شوید و با باجه خالی مواجه نشوید. تقریباً فقط پیرمردان و پیرزنانی که عادت به استفاده از موبایل ندارند به بانک می‌روند. مشتریان حتی برای گرفتن وام هم نیازی نیست بروند شعبه، تلفنی یا اینترنتی درخواست وام می‌دهند، سابقه مالی آن‌ها از اداره مالیات گرفته می‌شود، دو سه روز بعد هم مشتری نامه موافقت یا عدم موافقت را درب خانه تحویل می‌گیرد اگر با درخواست موافقت شده باشد، مشتری فرم‌های ارسال‌شده توسط بانک را تکمیل می‌کند و با پاکت برگشت که همراه نامه موافقت آمده ارسال می‌کنند. چند روز بعد پول وام به‌حساب مشتری واریز می‌شود.

bankid

یکی از اپلیکیشن‌هایی که چند سالی است در این کشور برای تحقق بانکداری بدون شعبه رواج پیداکرده است، بانک آی‌دی است. این اپلیکیشن درواقع نوعی آی‌دی الکترونیکی است که برای احراز هویت کاربر استفاده می‌شود و از این طریق از راه دور نیز بانک می‌تواند هویت مشتری را احراز کند و به‌این‌ترتیب نیازی به حضور فیزیکی آن‌ها در شعبه نیست.

مشتری اپلیکیشن را روی تلفن همراه، تبلت یا کامپیوتر نصب می‌کند. به‌این‌ترتیب وقتی مشتری از راه دور مثلاً تلفنی درخواستی به بانک خود می‌دهد که نیاز به احراز هویت مشتری باشد، درخواستی به بانک آی‌دی ارسال می‌شود، با لاگین کردن مشتری هویت او احراز می‌شود و به این سادگی دیگر نیازی به مراجعه به شعبه نیست.

گفته می‌شود در حال حاضر 6.5 میلیون کاربر سوئدی به‌صورت منظم از این اپلیکیشن استفاده می‌کنند. بانک آی‌دی از سال 2003 کار خود را آغاز کرد و بانک‌هایی مانند دنسکه بانک و آی‌سی‌اِی بنکن استفاده می‌شود. خدمات مختلفی از بانکداری آنلاین، بانکداری همراه، تجارت الکترونیک تا اظهارنامه مالیاتی ارائه می‌دهد، یعنی دولت، شهرداری‌ها، بانک‌ها و شرکت‌ها از کاربران آن هستند. ازنظر قانونی نیز هم در سوئد و هم در اتحادیه اروپا بانک آی‌دی به‌عنوان یک ابزار احراز هویت و امضا پذیرفته‌شده است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.