راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بار دیگر شایعه دریافت مالیات بر ارزش‌افزوده از دستگاه‌های کارت‌خوان

هرچند وقت یک‌بار خبری منتشر می‌شود با منبع نامعلوم که قرار است از تراکنش‌های دستگاه‌های کارت‌خوان مالیات بگیرند. یکی از بامزه‌ترین شایعه‌ها دریافت ارزش افزوده از طریق تراکنش کارت‌خوان است. مالیات ارزش افزوده که چند سالی هست در ایران هم باب شده، با فلسفه کاهش مصرف، روی قیمت کالا اضافه شده و از مصرف‌کننده احذ می‌شود و ارتباطی به شیوه پرداخت ندارد. برخی از کاسبان سودجو برای فرار از مالیات تلاش می‌کننند آخرین تلاش‌هایشان را بکنند که مردم از ابزارهای سنتی مثل اسکناس استفاده کنند و از هرگونه شفافیتی فراری هستند. یکی دیگر از مواردی که کاسبان زیربار نرفتند پرداخت هزینه کارمزد تراکنش‌های کارت‌خوان است که فعلا بانک‌ها آن را پرداخت می‌کنند.

 

شایعه دریافت مالیات بر ارزش‌افزوده از دستگاه‌های کارت‌خوان صحت ندارد

مدیر‌کل امور مالیاتی استان زنجان گفت: شایعه دریافت مالیات بر ارزش‌افزوده از دستگاه‌های کارت‌خوان به هیچ عنوان صحت ندارد و هیچ نوع مالیاتی وضع نمی‌شود مگر به موجب قانون باشد.

غلامرضا شریفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا گفت: در طی روزهای گذشته خبری در رسانه‌ها و فضای مجازی در سطح کشور مبنی بر اخذ مالیات ارزش‌افزوده از تراکنش‌های خرید با کارت بانکی منتشر شد که این خبر صحیح نیست و از جانب مدیرکل دفتر روابط‌عمومی و فرهنگ‌سازی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور تکذیب شد.

این مسئول ادامه داد: شایعه دریافت مالیات بر ارزش‌افزوده از دستگاه‌های کارت‌خوان به هیچ عنوان صحت ندارد و هیچ نوع مالیاتی وضع نمی‌شود مگر به موجب قانون باشد یعنی این مالیات در مجلس شورای اسلامی و یا در سازمان امور مالیاتی تصویب و ابلاغ شده باشد و همه قوانین پس از تصویب و ابلاغ، لازم‌الاجرا هستند و تا زمانی که قانونی مبنی بر دریافت مالیات از تراکنش‌های خرید با کارت بانکی وجود نداشته باشد، این نوع مالیات دریافت نخواهد شد.

مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان، خاطرنشان کرد: شایعه دریافت 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده از تراکنش‌های بانکی دستگاه‌های کارت‌خوان در اختیار اصناف و کسبه، بار دیگر در شبکه‌های اجتماعی انتشار عمومی یافته و موجبات تشویش اذهان عمومی را فراهم ساخته است که این خبر نادرست سبب بی‌اعتمادی برخی مردم به قوانین مالیاتی خواهد شد.

وی تصریح کرد: کالاها و خدمات مشمول مالیات بر ارزش‌افزوده دقیقا در قانون مشخص شده است و پرداخت وجه کالا و خدمات از طریق کارت‌های اعتباری با دستگاه‌های POS بانکی به هیچ‌وجه موجب تعلق مالیات نخواهد بود.

منبع: ایسنا

دیدگاه‌ها بسته شده است.