راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ویزا نگران سهم 75 درصدی‌اش از پرداخت الکترونیک است!

رضا قربانی / کمتر از دو ماه دیگر به برگزاری المپیک ریو ۲۰۱۶ باقی‌مانده است و شرکت ویزا که از حامیان این رویداد است، تلاش کرده با ارائه نوآوری‌هایی درزمینۀ پرداخت، سال‌ها تنبلی‌اش و جا ماندن از استارتاپ‌های فین‌تک را جبران کند. ویزا با پوشش خبری گسترده از انگشتری که برای پرداخت‌های همراه در رویداد ریو طراحی کرده رونمایی کرد. قبل از آن‌که به این انگشتر جادویی بپردازیم ببینیم ویزا چیست و چه مسیری را طی کرده و چرا استارتاپ‌های فین‌تک بزرگ‌ترین غول صنعت پرداخت را بیدار کرده‌اند.

.

بزرگ‌ترین شرکت پرداخت الکترونیکی جهان

ویزا مهم‌ترین شرکت پرداخت الکترونیکی جهان است که می‌تواند ۶۵ هزار تراکنش را در ثانیه پردازش کند و در بیش از ۲۰۰ کشور دنیا مورداستفاده قرار می‌گیرد. این شرکت به‌نوعی رابط پرداخت الکترونیکی بین مصرف‌کننده، کسب‌وکار، موسسه‌های مالی و دولت است. ویزا بانک نیست و خودش هیچ کارتی صادر نمی‌کند و هیچ نقشی در تعیین رتبه اعتباری افراد، نرخ بهره و کارمزد ندارد. این شرکت فقط وظیفه تسهیل مبادلات مالی الکترونیکی در سراسر جهان را بر عهده دارد که توسط کارت‌های اعتباری و کارت‌های نقدی با نشان تجاری ویزا انجام می‌شود.

شکل‌گیری ویزا به میانه‌های سپتامبر ۱۹۵۸ از بنک‌آوامریکا و برنامه کارت اعتباری بنک‌امریکارت بازمی‌گردد. در اواسط دهه ۱۹۵۰ عده‌ای از افراد طبقه متوسط ایالات‌متحده آمریکا حساب‌های در گردش زیادی افتتاح کرده بودند که بسیار ناکارآمد و دشوار بود. چون آن‌ها همیشه مجبور بودند تعداد زیادی کارت را با خود حمل کنند و صورت‌حساب‌های مختلفی را در پایان هر ماه پرداخت کنند، بنابراین نیاز برای داشتن یک ابزار مالی یکپارچه از مدت‌ها قبل در ایالات‌متحده آمریکا به‌وضوح حس می‌شد، ولی کسی نتوانسته بود راه انجام آن را پیدا کند، البته کارت‌های شارژ مانند دینرز کلاب وجود داشت که بعد از اتمام هر دوره عملیات، باید هزینه کامل پرداخت می‌شد، البته تلاش‌های زیادی برای ایجاد کارت‌های چندمنظوره اعتباری صورت گرفته بود، ولی به دلیل اینکه این تلاش‌ها از سوی بانک‌های کوچکی که منابع لازم برای این کار را نداشتند انجام می‌شد، نتایج رضایت‌بخشی نداشت.

در سال ۱۹۷۰ کنترل این کارت از عهده بنک‌آوامریکا خارج شد و یک شرکت مستقل به نام ان‌بی‌آی برای مدیریت، گسترش و توسعه این سیستم تأسیس شد. پس از چندی یک شرکت چندملیتی به نام ایبانکو برای مدیریت بین‌المللی این سیستم تشکیل شد. این شرکت به فکر یکپارچه کردن سیستم در تمامی کشورها بود و به همین دلیل، تمامی دارندگان این امتیاز را، در سال ۱۹۷۵ با یکدیگر متحد کرد و نام ویزا را برای کارت‌ها انتخاب کرد.

ویزا در حال حاضر یک سیستم پرداخت جهانی است که مشتریان، مؤسسات مالی و دولت‌ها را در بیش از ۲۰۰ کشور جهان، از طریق بانکداری الکترونیک به هم مرتبط می‌سازد. در سال ۲۰۰۹ بیش از ۶۲ میلیارد تراکنش مالی از طریق شرکت ویزا کارت، انجام‌شده که حجم مالی آن به ۴٫۴ تریلیارد دلار می‌رسد. این عملیات، در سال ۲۰۱۲ درآمدی بالغ‌بر ۱۰٫۴۲۱ میلیارد دلار را، برای ویزا در بر داشته‌است.

.

چرا نوآوری؟

ویزا در سال‌های گذشته تقریباً مهم‌ترین شرکت پرداخت الکترونیکی در جهان بوده است. این شرکت نزدیک به ۷۵ درصد تراکنش‌های الکترونیکی را پردازش می‌کند و بعدازآن مسترکارت قرار دارد که نزدیک به ۲۰ درصد تراکنش‌ها را پردازش می‌کند. همین جایگاه باعث شده که این کمپانی در سال‌های گذشته مورد هجوم استارتاپ‌ها قرار بگیرد. استارتاپ‌های مختلفی در سال‌های گذشته ایجادشده‌اند که هرکدام سعی کردند از بستر ویزا استفاده کنند و ارزش‌افزوده‌ای برای مصرف‌کننده نهایی فراهم سازند. برخی مثل اپل‌پی و سامسونگ‌پی تلاش کردند کارت‌های موبایل را جایگزین کارت‌های پلاستیکی کنند. یا برخی دیگر مثل کوین تلاش کردند همه کارت‌های پلاستیکی را با یک کارت جایگزین کنند. تمام این استارتاپ‌ها ویژگی جدید به محصولات موجود اضافه می‌کنند و هیچ‌کدام حتی به فکرشان هم نرسیده بود که می‌توانند جای ویزا را بگیرند؛ اما هیچ جایگاهی ابدی نیست و ممکن بود اگر ویزا به خودش نیاید در سال‌های آتی شاهد گرفتن جای ویزا باشیم. این شد که ویزا در سال‌های گذشته تلاش کرده نوآورتر از قبل باشد. در آخرین اقدام ویزا تلاش کرده قدرت اینترنت اشیا را به خدمت بگیرد.

.

انگشتر جادویی

ویزا انگشتری طراحی کرده است که جایگزین کارت‌های پلاستیکی اعتباری یا نقدی می‌شود و برای اولین بار در المپیک ریو قرار است این انگشترها برای پرداخت مورداستفاده قرار گیرند. این حرکت ویزا در راستای توسعه اینترنت اشیاست. علت این‌که ویزا المپیک را هم برای اولین استفاده گسترده این محصول انتخاب کرده چندان عجیب نیست.

ویزا نگران سهم 75 درصدی‌اش از پرداخت الکترونیک است!
ویزا نگران سهم 75 درصدی‌اش از پرداخت الکترونیک است!

برای ورزشکاران یک انگشتر راحت‌تر از همراه داشتن کارت‌های پرداخت پلاستیکی است. با توجه به این‌که ویزا سرویس‌دهنده انحصاری پرداخت المپیک ریو است این زمان فرصت مناسبی برای محک زدن این انگشترها است. این انگشتر هم مانند اپل‌پی نیازمند کارت‌خوان‌های مجهز به NFC است. ویزا ۴ هزار کارت‌خوان مجهز به NFC را در دهکده المپیک نصب‌کرده و این حلقه‌ها توسط ۴۵ ورزشکار مورداستفاده قرار خواهند گرفت. احتمالاً ویزا به این دل‌خوش کرده که ۴۵ ورزشکاری که اسپانسرشان شده در کنفرانس‌های خبری از خوبی‌های این انگشترها بگویند. اگر این حلقه‌ها دزدیده شوند چه؟ به کمک اپلیکیشن مرتبط با این حلقه به‌راحتی می‌توان آن را از کار انداخت و در صورت دزدیده شدن انگشتر، حتی نسبت به کارت‌های اعتباری پلاستیکی هم اطلاعات کمتری قابل دست‌یابی است. نسبت به اپل‌پی این انگشتر یک حُسن خیلی مهم دارد و آن این است که نیازی به شارژ شدن ندارد. نیاز به گفتن نیست که این حلقه‌ها ضدآب هم هستند. اگر این نوآوری در ریو جواب دهد ویزا شاید بتواند آن را در جهان گسترش دهد.

قلب تپنده انگشتری که ویزا طراحی کرده میکروچیپ شرکت جمالتو است که تقریباً شرکت شماره یک دنیا درزمینۀ تولید میکروچیپ است. درون انگشتر آنتن NFC هم جایگذاری شده است. در نسخه‌های پیشرفته‌تر این حلقه، ویزا امکان استفاده از توکن‌های رمز را هم فراهم کرده است.

منبع: هفته‌نامه شنبه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.