راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

قبض جریمه‌های سفیدشده را چطور پرداخت کنیم؟

از روزی که قبض جرائم اتومبیل به صورت الکترونیک صادر شد، امکان پرداخت غیرحضوری هم برای رانندگان متخلف به وجود آمد. در گذشته جرائم کاملا به صورت دست نویس بود و الزاما باید به صورت حضوری در بانک پرداخت می‌شد.

کاغذ جرائم الکترونیکی از نوع کاغذهای حرارتی است. روی این کاغذها با یک لایه مواد شیمیایی خاص پوشیده شده که به حرارت بسیار حساس است و با حرارت دادن به رنگ مشکی تغییر می‌کند. و هد دستگاه‌های صدور قبض جریمه هم دقیقا از همین تکنیک برای چاپ استفاده می‌کند. بخش‌هایی که حرارت می‌بینند به صورت نوشته قابل رؤیت هستند اما نقطه ضعف این نوع چاپ این است که در صورتی که در جای مناسبی نگه‌داری نشوند خیلی سریع نوشته‌ها پاک شده و اگر جریمه را پرداخت نکرده باشید به هیچ اطلاعاتی دسترسی نخواهید داشت و خطر دوبله شدن مبلغ جریمه هم وجود دارد. از آنجایی که اکثر ما عادت به پرداخت سریع قبض جریمه نداریم، ممکن است این اتفاق برای هر کدام از ما پیش بیاید. تا دقیقه نود برگ جریمه را نگه می‌داریم بلکه شاید طی این دوماه اداره راهنمایی‌و‌رانندگی منحل و یا ورشکست شود و جریمه مورد نظر هم «کان لم یکن» شود و برود پی کارش!

.

در اینجا دو راه وجود دارد:

اول این که با استعلام خلافی از دفاتر پلیس۱۰+ قبض مورد نظر در برگه درج می‌شود که البته اگر جریمه‌ی قبلی هم داشته باشید الزاما باید آن را هم پرداخت کنید که البته باب میل اکثر افراد نیست.

راه حل دوم: با توجه به اینکه قسمتی از مواد شیمیایی روی کاغذ که مربوط به نوشته‌های اطلاعات جریمه است ، قبلا با حرارت از بین رفته پس نتیجه می‌گیریم باقی مواد شیمیایی هنوز سالم باقی مانده است…

nevesht-index-way2pay-95-03-10

ابزار لازم برای بازیابی برگ جریمه‌ی سفید: اجاق گاز یا وسیله مشابه، یک عدد!

اجاق گاز را با شعله متوسط روشن کرده و برگه جریمه را با فاصله ده سانت از بالای شعله و به مدت چند ثانیه حرارت می‌دهیم. نتیجه اینکه تمام قسمت‌های برگه سیاه می‌شود ولی نوشته‌ها به رنگ سفید به نمایش درمی‌آید مثل تصویر بالا. فقط مراقب باشید به محض اینکه نوشته‌ها قابل دیدن شد سریعا برگه را از روی حرارت دور کنید در غیر این صورت دیگر قابل بازیابی نیست.

این روش برای تمامی کاغذهای حرارتی مثل رسید دستگاه‌های کارت‌خوان فروشگاهی، خودپردازها و فاکتور الکترونیکی فروشگاه‌ها و موارد مشابه کاربرد دارد.

منبع: بانک نوشت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.