راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نجفی در حاشیه همایش پنجم: نگاه مدیران بانکی باید تغییر کند

در حاشیه پنجمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت تیم راه پرداخت با حمایت دبیرخانه همایش فضایی برای انجام گفت‌وگوهای ویدئویی در اختیار داشت که تلاش شد در این دو روز از شرکت‌های مختلف و سازمان‌های مختلف با فعالان و صاحب‌نظران گفت‌وگوهای ویدئویی کوتاهی در خصوص موضوعات مختلف انجام شود.

آنچه در ادامه آمده بخشی است از گفت‌وگو با سید ابوطالب نجفی مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک درباره روندهای صنعت بانکداری الکترونیکی کشور و جهان و اینکه ما در ایران چا کارهایی برای این روندها کرده‌ایم. این گفت‌وگو از سری «گفت‌وگوهای ویدئویی راه پرداخت در همایش پنجم» است.

سید ابوطالب نجفی مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک
سید ابوطالب نجفی مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک

روندهای صنعت فناوری اطلاعات بانکی در ایران و خارج از ایران به چه صورت است و ما در ایران برای همراهی با این روندها چه‌کاری کردیم؟

پیدا کردن روندها کار سختی نیست. ما هم با توجه به دنبال کردن روندها در سال‌های گذشته دیدیم که بانک‌ها در حوزه موبایل فعالیت بسیاری داشتند، همچنین در بیگ دیتا، امنیت و بازسازی سیستم‌های کربنکینگ سرمایه‌گذاری کردند و در حال حرکت به سمت کلود، فضای ابری و حضور در شبکه‌های موبایل هستند. ما طبیعتاً با توجه به ساختارهای بانکی خودمان نمی‌توانیم همه این‌ها را در داخل کشور پیاده کنیم و باید مراقب باشیم.

زمان کنونی، به خاطر برداشته شدن تحریم‌ها زمان خاصی است و درهای کشور در حال باز شدن است. آیا ما می‌توانیم تمام این روندها را در کشور پیاده کنیم؟ شرکت‌هایی مثل گوگل و اپل وارد حوزه پرداخت شده‌اند. آیا چنین شرکت‌هایی میتوانند در ایران کار کنند؟ سازمان رگولاتوری می‌خواهد با کمپانی‌های جدید چه‌کار کند؟ پس باید بدانیم که برای پیاده‌سازی روندهای جدید نیاز به زیرساخت و تغییر قوانین داریم. برای مثال وقتی صورت‌های مالی بانک‌های ما را ببینید در قسمت دارایی‌ها هیچ اثری از اینکه دارایی بانک، داده‌هایش باشد نمی‌بینید. ولی در دنیا داده‌ها به‌عنوان دارایی دیده می‌شود و اگر ما بخواهیم این کار را در ایران انجام دهیم باید تغییرات بسیاری در قوانین خودمان ایجاد کنیم.

همچنین سرمایه‌گذاری‌های بسیاری در بحث امنیت سامانه‌ها در حال انجام است و بیشترین تمرکز در خارج از ایران روی امنیت است. ما در داخل تجربیات کافی برای این کار نداریم و دانش مورد نظر در داخل کشور چرخ ندارد تا شرکت‌ها این سیاست‌ها را با استراتژی یکنواخت پیاده‌سازی کنند. درنتیجه در چنین زمان‌هایی صنعت بانکی باید با همفکری بتواند اتفاق‌هایی که در دنیا رخ می‌دهد را به نحوی در داخل کشور بومی‌سازی کند. در سال‌های گذشته ما در نظام پرداخت رشد خوبی داشتیم و 90 درصد تراکنش‌های ما به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود؛ اما در بسیاری از سامانه‌های بک‌آفیس این اتفاق نیفتاده است. نمونه‌اش فرآیندهای سنتی گشایش یک اعتبار است. پس کار بسیار زیادی در ساختار، تشکیلات و روش‌های بانک‌ها نیاز است و نیاز به افرادی داریم که اهل تحول و تغییر باشند. همچنین دید مدیران ارشد بانکی هم باید تغییر کند و رقابت‌های بانک‌ها که الان روی اعداد و ارقام تجهیزات است باید به سمت کسب‌وکار و مدل‌های کسب‌وکاری جدید کشانده شود.

بحث تغییر در بک‌آفیس و فرانت‌آفیس، آیا بسته به نگاه مدیران ارشد بانک‌ها است یا به توان شرکت‌های داخلی برمی‌گردد؟

به نظر من همه باید حرکت کنند و هیچ‌کدام به‌تنهایی نمی‌توانند این کار را انجام دهند. فرضا ما به عنوان یک شرکت ارائه دهنده راهکارهای بانکی به تنهایی نمی‌توانیم تمام این کارها را بکنیم و حتی بانک هم نمی‌تواند به تنهایی این کار بکند، همه باید کنار هم باشند. این مسیر، مسیری طولانی، پیچیده و پرهزینه است. الآن که بحث اتصال ما به شبکه‌های ویزا و مستر است پیش‌نیازی که دارد مربوط به استانداردهای EMV و PCI است و پیاده‌سازی این‌ها، نیاز به هزینه، زمان، همت و تلاش همه مدیران بانکی کشور دارد و به‌تنهایی نمی‌توان از پس این کار برآمد.

فایل ویدئویی مصاحبه راه پرداخت با سید ابوطالب نجفی مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.