راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چشم‌انداز تحولات زیست سنجی همراه در نظام پرداخت

پرداخت‌های همراه (با استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی همراه)، روش‌های زیست‌سنجی (بیومتریکس) و فین تک (تأثیر تکنولوژی در حوزه‌های مالی و اعتباری) را باید ازجمله اصطلاحات پرکاربرد حوزه مالی و اعتباری در سال 2015 میلادی به حساب آورد. این سه‌شاخه، مبنای عرضه سرویس‌ها و محصولاتی مملو از نوآوری و متفاوت در سال گذشته میلادی بوده‌اند و شواهد و قرائن از تداوم این روند در سال 2016 میلادی حکایت دارند. نکته مهم‌تر، همگرایی این سه موضوع، در ساختار صنعت رو به رشدی است که طنین ظهور نسل جدید پرداخت‌ها در سال‌های آتی را به صدا درآورده است. جدیدترین تحقیقات انجام شده توسط موسسه Goode Intelligence حکایت از آن دارد که حداقل حدود 120 میلیون مشتری در تراکنش‌های مالی روزمره خود از راهکارهای زیست‌سنجی همراه استفاده می‌کنند.

در خصوص چشم‌انداز این تکنولوژی در سال 2016 نیز پیش‌بینی‌ها از افزایش تعداد تراکنش‌های مالی و پرداختی به 16 میلیارد مورد خبر می‌دهند. بر اساس این گزارش‌ها، تعداد مشتریان استفاده‌کننده از قابلیت‌های زیست‌سنجی یا بیومتریکس باهدف تائید هویت پرداخت‌ها با استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی همراه، به 1. 1 میلیارد نفر تا سال 2020 میلادی خواهد رسید. آلن گود مؤسس شرکت Goode Intelligence در این خصوص می‌گوید: زیست‌سنجی را باید به‌عنوان نیرویی با توانایی ایجاد تحول در صنعت ارائه خدمات مالی و اعتباری در نظر داشته باشیم که‌ به‌طور گسترده توسط نام‌های جدید واردشده به این حوزه، ازجمله شرکت‌های سازنده گوشی‌های همراه و البته صاحبان سیستم‌عامل‌های مختلف (به‌عنوان نمونه اپل، گوگل و سامسونگ) مورداستفاده قرار گرفته و حوزه بانکی و تجربه پرداخت‌های موجود در این بازار را به‌واسطه ایجاد تحول در سیستم تشخیص و تائید هویت، دگرگون کرده است.

نکته مهم در اینجا، سردرگم نشدن در میان خیل خدمات متفاوت ارائه‌شده توسط شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداختی و بانکی است که سعی دارند راهکار شخصی‌سازی‌شده خودشان بر مبنای سیستم‌های زیست‌سنجی همراه را به‌منظور در اختیار گرفتن نبض بازار به کاربران دیکته کنند. »گود توضیحات خود را این‌چنین ادامه می‌دهد:» نشانه‌های مثبتی وجود دارند که سرعت بالای رشد موبایل بیومتریکس نسخه 2.0 در روند تبدیل‌شدن آن به واقعیت را تائید می‌کند تا درنهایت سازمان‌های مالی و اعتباری نیز بتوانند سرویس‌های دیجیتالی جدیدی با پشتیبانی از سیستم شناسایی و تائید هویت با قابلیت‌های پایدار و کاربردی را در اختیار استفاده‌کنندگان قرار دهند. »بااین‌وجود، بزرگ‌ترین مانع بر سر راه توسعه راهکارهای زیست‌سنجی همراه را باید پیاده‌سازی و بهره‌گیری از قابلیت‌هایی مانند تاچ‌آیدی عنوان کرد. به‌عنوان نمونه، بانک بین‌المللی جی‌پی مورگان چِیس، قابلیت شناسایی لمسی یا همان تاچ‌آیدی را به‌گونه‌ای در نرم‌افزار بانکداری همراه خود ادغام کرده تا امکان استفاده مشتریان از قابلیت ورود به سیستم‌های ارائه خدمات، بدون نیاز به تایپ گذرواژه وجود داشته باشد. حذف گذرواژه و جایگزینی آن با سیستم‌های تشخیص اثرانگشت تنها یک مورد از راهکارهای مورداستفاده شرکت‌های مختلف است.

بهره‌گیری از سیستم تشخیص بر مبنای ویژگی‌های چشم کاربران ازجمله تکنولوژی‌های مورداستفاده در این حوزه است که شرکتی مانند سامسونگ علاقه خاصی به استفاده از آن دارد. چند گام که جلوتر برویم به سیستم‌هایی مانند «پرداخت با استفاده از عکس سلفی» می‌رسیم که با اسکن چهره کاربران، روش‌های جدیدی را برای شرکت‌هایی مانند مستر کارت و علی‌بابا به همراه داشته است. سیستم تشخیص صدا نیز توسط برخی از بازیگران اصلی دنیای پرداخت‌های همراه مورداستفاده قرار گرفته است. با گرم شدن تنور رقابت در این حوزه، بانک‌ها و سازمان‌های مالی و اعتباری باید تلاش خود را به کار ببندند تا از راهکار بهینه‌ای استفاده کنند که در آن‌ها استانداردهای امنیتی در حد عالی و در کنار آن، امکان استفاده مشتریان از جدیدترین تکنولوژی‌های موجود، تماماً در نظر گرفته شده‌ باشند. گود در این خصوص می‌گوید: «در حال حاضر شاهد شدت گرفتن فعالیت‌های بانک‌ها و ارائه‌دهندگان سرویس‌های پرداخت همراه در جهت کاوش برای یافتن راهکارهایی امن و البته تأمین‌کننده نیازهای این سطح از بازار هستیم.» این گزارش در حالی منتشر می‌شود که در ماه گذشته میلادی، نماینده‌هایی از پی‌پال، سامسونگ پِی و MCX شواهد و مدارک خود در خصوص کاربرد سیستم‌های پرداخت همراه و امنیت زیست‌سنجی را به کمیسیون انرژی و بازرگانی مجلس ایالات‌متحده آمریکا ارائه دادند. جان مولر، مدیر ارشد راهکارهای پرداخت شرکت پی‌پال معتقد است بازیگران حاضر در بازار پرداخت‌های همراه، استاندارد امنیتی خوبی را در خصوص این‌گونه پرداخت‌ها به کاربران ارائه می‌دهند.

او در این خصوص می‌گوید:» قابلیت تشخیص و تائید زیست‌سنجی روی دستگاه‌های الکترونیکی همراه با سرعت زیادی در حال ایجاد تغییر در این حوزه و زیرشاخه‌های آن است تا خسارت‌ها و آسیب‌های ناشی از وجود مشکلات امنیتی و یا نفوذ و دسترسی غیرمجاز به حداقل برسد. در قالب همکاری با سامسونگ و FIDO، پی‌پال اولین شرکتی بود که سیستم تائید و تشخیص زیست‌سنجی از طریق تشخیص اثرانگشت را روی دستگاه‌های همراه ‌اندرویدی مورد بهره‌برداری قرارداد. »یکی از نمایندگان حاضر در کمیسیون در این خصوص می‌گوید: هدف این کمیسیون، کاوش با هدف یافتن راهکارهای جدیدی است که مصرف‌کننده‌ها بتوانند با استفاده از دستگاه‌های همراه، هزینه کالاهای خریداری‌شده را پرداخت کنند. این در حالی است که امنیت اطلاعات مشتریان روی دستگاه‌های همراه نیز در اولویت قرار دارد. ما می‌خواهیم از این مسئله اطمینان حاصل کنیم که حتی درصورتی‌که به دستگاه‌ الکترونیکی همراه کاربر، نفوذ و یا دسترسی غیرقانونی اعمال شود، بازهم اطلاعات ذخیره‌شده روی دستگاه او ایمن باقی خواهد ماند.» نیاز برای اطمینان یافتن از ایمن بودن گوشی‌های همراه در جهت انجام فرایندهای مالی روزبه‌روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و این در حالی است که رفته‌رفته بر تعداد کاربرانی که از پرداخت‌های همراه استفاده می‌کنند نیز افزوده می‌شود. پیش‌بینی‌های انجام شده توسط eMarketer حکایت از آن دارد که ارزش تراکنش‌های موجود در بازار پرداخت همراه در سال 2016 تا 210 درصد افزایش خواهد یافت. در گزارش eMarketer این‌چنین عنوان شده است: «در سال 2015 مجموع تراکنش‌های انجام شده در قالب پرداخت همراه در کشور آمریکا به 18 میلیارد دلار رسید.

درواقع هر کاربر به‌طور متوسط، حدود 376 دلار به‌طور سالیانه از طریق این روش پرداخت، جابه‌جا کرده است. تا سال 2016 این مقدار درمجموع به 27.05 میلیارد دلار خواهد رسید.» در سال 2015 چیزی نزدیک به 23.2 میلیون نفر از پرداخت‌های همراه در قالب سیستم‌های مجاورتی (نظیر NFC) استفاده کرده‌اند اما بر اساس این گزارش، این مقدار در سال 2016 با افزایش 61.8 درصدی به 37.5 میلیون خواهد رسید. با توجه به افزایش سه‌ برابری پرداخت‌های همراه در سال 2016 میلادی، فضای گسترده‌ای به‌منظور فعالیت بازیگران اصلی بازار پرداخت‌های همراه وجود دارد و آن‌طور که از شواهد و قرائن پیداست، زیست‌سنجی همراه نیز همگام با این بازار به‌پیش خواهد رفت.

مترجم :حسن کریمی

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.