راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نجفی بررسی کرد: صنعت بانکداری پس از تحریم؛ فرصت‌ها و چالش‌ها

در صبح دومین روز همایش، سید ابوطالب نجفی مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک ایران، سخنرانی خود را با عنوان «صنعت بانکداری ايران در دوران پساتحريم» ایراد کرد. نجفی ابتدا به این سؤال پرداخت که «آیا ایران برای رفع تحریم‌ها آماده است؟». او با اشاره به وجود نظرات مختلف در این حوزه عنوان کرد: «علی‌رغم این‌که تحریم‌ها باعث کاستی‌هایی در پیشرفت صنعت بانکداری الکترونیک شده اما برخی ضروریات زمینه‌ انجام کارهای بزرگی در این صنعت را با تکیه بر توان داخلی فراهم نموده است. بااین‌وجود هنوز فاصله زیادی بین ابعاد مختلف این صنعت در ایران در مقایسه با سایر کشورها وجود دارد.»

Seyed-Abotaleb-Najafi-Index-94-10-26

مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک ورود شرکت‌های خارجی به صنعت بانکداری الکترونیک و پرداخت را دارای جنبه‌های مثبتی دانست و گفت: «ازجمله فرصت‌های ایجادشده در این زمینه می‌توان به ورود فناوری، سرمایه، دانش انجام کار، بازار و مدل کسب‌وکار جدید، استانداردها و بهترین عملکردهای جهانی، متخصصین صنعت، توان پیش‌بینی روندها و اجرای برنامه‌ها اشاره کرد.»

نجفی با اشاره به ورود محتمل شرکت‌های پرداخت غیر بانکی همچون آمازون، اپل و پی‌پال به صنعت پرداخت، اذعان کرد تغییر برخی رویکرد‌ها و رویه‌های نظارتی در جذب این تغییرات بسیار مهم و حیاتی است. او در ادامه عنوان کرد با توجه به مقررات‌گذاری‌های موجود در صنعت پرداخت بانکی، ایجاد برخی آربیتراژهای مقرراتی بین شرکت‌های پرداخت غیر بانکی و بانکی در شرایط موجود یکی از حوزه‌هایی است که مقام ناظر باید به آن توجه کند. مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک افزود: «صنعت پرداخت ایران در بسیاری موارد با فقدان مقررات یا استانداردهای لازم روبرو است.»

نجفی در ادامه، رشد اتصال به اینترنت، سرمایه‌گذاری‌های قابل‌توجه، ابر داده‌ها، برند‌های مشترک و روش‌های کنترل‌های جدید امنیتی را تنها برخی از تغییرات مهم عرصه صنعت بانکداری الکترونیک و پرداخت دانست و اذعان داشت: «ابعاد حقوقی قراردادهای فی‌مابین برای تعامل با دنیای خارج یک چالش‌ مهم برای صنعت بانکی در ایران قلمداد می‌شود. او در ادامه برخی از آثار رفع تحریم‌ها را برشمرد و در پایان اصلاحاتی را برای استفاده از فرصت پساتحریم پیشنهاد کرد.»

 رئوس این پیشنهادها عبارت‌اند از:

  1. تحول در کسب‌وکار، محصولات و سرویس‌های بانکی داخلی
  2. تحول در فناوری‌های مورداستفاده در صنعت بانکی داخلی
  3. تحول در به‌کارگیری استانداردهای بانکی
  4. تحول در نرم‌افزارهای يکپارچه بانکی داخلی
  5. تحول در استحکام و امنیت شبکه‌های بانکی
  6. تحول در قوانین رگولاتوری

منبع: پژوهشکده پولی و بانکی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.