راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گفت‌وگو با مهندس واعظ قمصری درباره حال و روز این روزهای سِپ

در بیست و یکمین نمایشگاه الکامپ که بسیاری از شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات پرداخت الکترونیک در کنار صنایع کامپیوتر و تجارت الکترونیک در آن حضور دارند، خبر رونمایی از چند خدمت جدید از شرکت پرداخت الکترونیک سامان (سِپ)، در این رویداد به گوش می‌رسد. به همین بهانه با مهندس حسین واعظ قمصری، مدیرعامل سِپ گفت‌وگویی انجام دادیم تا توضیحات بیشتر در زمینه دستاوردهای ارائه شده را از زبان او بشنویم. متن این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

مهندس حسین واعظ قمصری مدیرعامل سِپ
مهندس حسین واعظ قمصری مدیرعامل سِپ

سپ همواره مدعی است که در صنعت پرداخت الکترونیک پیشرو بوده است. دلیل این ادعا چیست؟

شرکت پرداخت الکترونیک سامان از زمان تأسیس خود در سال 1382 همواره در ارائه خدمات پرداخت اولین بوده و بسیاری از روش‌های پرداخت در این مجموعه، برای نخستین بار در ایران انجام شده است. اولین تراکنش اینترنتی کشور در سال 82 در سپ ثبت شد. با اتصال دستگاه کارت‌خوان به رایانه‌های دفاتر اسناد رسمی، به‌عنوان نخستین راهکار پرداخت، واریز یک تراکنش به چند حساب و اتصال سوییچ مستقل خزانه کل کشور را راه ‌انداختیم. در سال 88، پرداخت با ابزار موبایل از طریق کدهای USSD و با کد اختصاصی #724* را در کشور راه‌اندازی کردیم. همچنین سپ کارت را به شرکت‌ها و سازمان معرفی کردیم که کارتی با امکان تفکیک انواع هزینه‌ها مانند هزینه‌های تفریحی، ورزشی، تغذیه و … را داشت و به کمک آن، سازمان پرداخت خود به کارکنان را به‌خوبی مدیریت می‌کرد. همچنین امکان پرداخت الکترونیک در بسیاری از نمایشگاه‌های بزرگ کشور ازجمله کتاب و قرآن را فراهم کردیم. در این نمایشگاه هم افتخار داریم پرداخت از طریق QR را که با همکاری سرویس ipay اجرایی شده است، رونمایی کنیم.

.

شرکت سپ برای اولین بار در کشور پرداخت از طریق QR را معرفی خواهد کرد. در مورد این روش توضیح دهید.

در این روش خریدار کالا یا خدمت، با داشتن اپلیکیشن سه سوت بر روی تلفن همراه هنگام مراجعه به فروشندگانی که به این سرویس مجهز هستند، می‌تواند QR تولید شده در نرم‌افزار فروشنده را که شامل کلیه مشخصات خرید ازجمله قیمت است، اسکن کرده و بدون نیاز به کارت‌بانکی و فقط با ورود رمز دوم پرداخت را انجام دهد. در این روش ممکن است هر فروشنده برای خود یک QR خاص داشته و در دید مشتری نصب کند. فرد با اسکن کردن آن فروشنده را شناسایی کرده و سپس باید مبلغ پرداختی را به شکل دستی وارد نماید تا پرداخت انجام شود. در هر دو حالت تأیید دیجیتالی انجام تراکنش برای خریدار و پذیرنده ارسال می‌شود.

.

این سرویس برای چه اصنافی پرکاربرد است؟

تفاوتی نمی‌کند. اگر شما یک دکه تعمیر موبایل داشته باشید یا یک سایت فروش کالا، یک رستوران یا حتی یک برند معروف لباس، فقط باید از ورود به دنیای جدید و تکنولوژی‌های روز استقبال کنید.

.

همه‌ساله بخش زیادی از بازدیدکنندگان غرفه سپ کاربران سامانه 724 هستند. برای آن‌ها چه خدمات جدیدی دارید؟

ما نسخه جدید اپلیکیشن «سه سوت» را برای کاربران و طرفدارانش معرفی می‌کنیم. در این نسخه جدید کاربران هر دو سیستم‌عامل اندروید و IOS در محیطی جدید و جذاب از خدماتی مانند خرید شارژ، پرداخت قبض، پرداخت جرائم راهنمایی و رانندگی، خرید طرح ترافیک و دیگر خدمات استفاده خواهند کرد. برای راحتی کاربران امکان دانلود اپلیکیشن در غرفه فراهم شده است. ازآنجاکه علاقه‌مندان این سرویس هرسال در غرفه عکس یادگاری می‌گرفتند و در صفحات خود منتشر می‌کردند، امسال مسابقه‌ای نیز برای این عزیزان طراحی شده و به عکس برتر از غرفه، روزانه یک مودم 3G هدیه داده می‌شود.

.

شما حامی مادی و معنوی انتشار کتاب «پرداخت الکترونیک به زبان ساده» هستید. علت این حمایت چه بوده است؟

با توجه به نوپا بودن صنعت پرداخت در کشور و نبود مأخذهای متناسب با ساختارهای فنی، همیشه فرهنگ‌سازی در زمینه پرداخت‌های الکترونیکی و غیرحضوری در سطح جامعه را وظیفه مجموعه خود می‌دانیم. حمایت از این کتاب را که مخاطبان آن جامعه دانشگاهی و دانشجویان، شاغلان و فعالان و علاقه‌مندان این صنعت هستند، در راستای تعهد به مسئولیت اجتماعی سپ انجام دادیم. نگارنده این کتاب مهندس وحید صیامی است که از متخصصان این صنعت و همکاران قدیمی شرکت پرداخت الکترونیک سامان است.

.

جایگاه سپ در صنعت پرداخت الکترونیک کشور کجاست؟

در حال حاضر سپ به دلیل داشتن زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری قوی، نیروی انسانی توانمند و تعهد به قوانین و الزامات توانسته جایگاه مناسبی در صنعت به دست آورد. 14 بانک بزرگ کشور ازجمله صادرات، سامان، ملی، سپه، رفاه، انصار، کشاورزی، رسالت، بانک شهر، توسعه تعاون و… برای ارائه ابزارهای پرداخت اعم از دستگاه کارت‌خوان و درگاه اینترنتی به مشتریان خود، به سپ اعتماد می‌کنند. ما بیش از 500 هزار کارت‌خوان در سراسر کشور نصب کرده‌ایم؛ حدود 10 هزار سایت و فروشگاه اینترنتی در کشور، تراکنش‌های آنلاین خود را از درگاه اینترنتی سپ انجام می‌دهند. 30 میلیون کاربر تلفن همراه از خدمات سامانه 724 ازجمله خرید شارژ و پرداخت قبض استفاده می‌کنند. بسیاری از کارخانه‌ها و سازمان‌ها، سپ کارت را برای ارائه به کارمندان خود انتخاب می‌کنند. همه این موارد بیانگر جایگاه ما در حوزه پرداخت الکترونیک کشور است.

.

پرداخت الکترونیک سامان چه افتخاراتی در این سال‌ها کسب کرده است؟

اولین افتخارمان این است که مشتریان ما از خدمات سپ راضی هستند زیرا فقط ابزار پرداخت ارائه نمی‌کنیم، بلکه بر اساس نیاز مشتری و کسب‌وکار او و بر اساس ترکیب ابزارهای مختلف، راهکار پرداخت ارائه می‌کنیم. اگر منظور از افتخارات گواهینامه و رتبه‌ها باشد، می‌توان به این موارد اشاره کرد: سپ دارنده گواهینامه تعهد به تعالی سازمانی است، گواهینامه سیستم مدیریت امنیت اطلاعات ISO27001:2013 از موسسه ISC استرالیا را کسب کرده است و استقرار سیستم مدیریت کیفیت بر اساس استاندارد ISO9001:2008 از دیگر افتخارات سپ است. نشریه معتبر نیلسون ریپورت بین 150 شرکت PSP دنیا در سال 2014 سپ را در جایگاه 35 معرفی کرده است و همچنین رتبه نخست از شورای عالی خدمات انفورماتیک کشور در چند رشته را به دست آورده‌ایم.

.

از رضایت مشتریان صحبت کردید. برای جلب این رضایت و ارتقای سطح خدمات چه اقداماتی در سپ انجام می‌شود؟

اول از هر چیز مشتری مداری را در سپ از سطح یک شعار و ادعا به عمل تبدیل کردیم. مشتری مداری جزو ارزش‌های کلیدی همکاران ماست. برای ارائه خدمات باکیفیت و سرعت بالا در ارائه سرویس، با تأسیس شعب و نمایندگی در استان‌ها و شهرهای مختلف فاصله جغرافیایی را کم کردیم و به‌محض درخواست مشتری برای پشتیبانی، در اسرع وقت در محل حاضر می‌شویم. مرکز ارتباط با مشتریان سپ 24 ساعته پاسخگوی تماس مشتریان و ثبت درخواست‌ها، آموزش و رفع نیازهای آنان است. ما به‌طور دوره‌ای در بازه‌های زمانی مرتب به دارندگان کارت‌خوان سپ در سراسر کشور سرکشی کرده و مشکلات احتمالی را رفع می‌کنیم. به دلیل ارائه خدمات مالی، امنیت تراکنش‌ها و پرداخت‌هایی که با کارت‌بانکی بر بسترهای ارتباطی شرکت انجام می‌شود از اهمیت خاصی برخوردار است. همین‌که سپ برای کسب منفعت مالی و یا توسعه بازار، قوانین و استانداردهای تعیین شده را زیر پا نمی‌گذارد، اطمینان خاطری به مشتری می‌دهد که رضایت او را نیز در پی خواهد داشت.

.

برای شرایط پسا تحریم چه برنامه‌ای دارید؟

با توجه به غیرقابل‌پیش‌بینی بودن روزهای آینده فقط می‌توانم بگویم پتانسیل لازم سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و نیروی انسانی در سپ وجود دارد. ما می‌توانیم مدل‌های درخواستی جهانی را پیاده‌سازی کنیم اما موضوع مهم تدوین استانداردها و قوانین همکاری است. تصمیم‌گیری در این حوزه باید توسط بانک مرکزی و شرکت شاپرک به‌عنوان نهاد ناظر بر عملکرد شرکت‌های PSP و با همفکری این مجموعه‌ها انجام شود تا علاوه بر شفاف بودن مسیر پیش رو، شرایط برای همه شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات پرداخت دارای مجوز شاپرک برابر باشد.

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.