پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
مشتری را در زمان قطع برق رها نکنیم
در گفتوگو با صادق محمدی، مدیرعامل مدیانا و دبیر اتحادیه کسبوکارهای مجازی تأثیر قطعی برق بر کسبوکارها بررسی شد
در روزهایی که تابستان هنوز از راه نرسیده، قطعیهای مکرر برق دوباره به دغدغه اصلی بسیاری از کسبوکارها تبدیل شده است. برای بررسی تأثیر این مسئله بر فضای کسبوکارهای دیجیتال و آنلاین، گفتوگویی با صادق محمدی، مدیرعامل شرکت مدیانا و دبیر اتحادیه کسبوکارهای مجازی داشتیم.
به گزارش روابط عمومی مدیانا، صادق محمدی با اشاره به برآورد تأثیر قطعی برق بر کسبوکارهای آنلاین گفت: «قطعی برق بیش از همه به کسبوکارهای کوچک لطمه میزند. خیلی از این مجموعهها توانایی تهیه سیستمهای پشتیبان برق مثل یوپیاس یا ژنراتور را ندارند. مخصوصاً کسبوکارهای اینترنتی که با قطعی برق عملاً دچار اختلال در سیستمهای کامپیوتری، اینترنت و حتی آنتنهای BTS موبایل میشوند و ارتباطشان با بستر ارائه خدمتشان قطع میشود.»
او افزود: «کسبوکارهایی که ماهیت خدماتی دارند، ضربه مضاعف میخورند چون ارتباطشان با مشتری لحظهای و حیاتی است. در این شرایط، هر ساعت آفلاین بودن مساوی است با از دست رفتن تعداد زیادی «لید» یا فرصت فروش. میتوان گفت که یک کسبوکار خدماتی آنلاین و کوچک، بیشترین آسیب را از بیبرقی میبیند.»
محمدی در پاسخ به این سؤال که چه راهکاری برای این وضعیت پیشنهاد میشود، گفت: «ما به عنوان فعالان حوزه اقتصاد دیجیتال نمیتوانیم درباره ناترازی انرژی یا سیاستگذاریهای کلان برق اظهارنظر تخصصی کنیم، اما لازم است دولت به نقش استخراج غیرقانونی رمزارزها در این وضعیت توجه ویژهای داشته باشد. با افزایش قیمت بیتکوین و رمزارزها، این فعالیتها دوباره شدت گرفتهاند و سهم بزرگی از برق کشور را بدون مجوز و نظارت مصرف میکنند.»
او ادامه داد: «پیشنهاد من این است که دولت برای شناسایی این مصرفکنندههای غیرقانونی، از ظرفیت فنی تیمهای حاضر در اکوسیستم دیجیتال استفاده کند. خود ما در بخش خصوصی دانش و ابزار این کار را داریم.»
محمدی با تأکید بر این که کسبوکارها نباید فقط منتظر بهبود شرایط بمانند، افزود: «اعتقاد دارم مدیران کسبوکارهای ایرانی، مخصوصاً در اقتصاد دیجیتال، پوستکلفت هستند و از دورههای سخت بیآبی، بیگازی و حالا بیبرقی هم عبور میکنند؛ اما عبور از این بحران فقط با پذیرش واقعیت و برنامهریزی ممکن است.»
او همچنین پیشنهاد داد: «پیشنهاد من به تمام همکاران در کسبوکارهای آنلاین این است که برای شرایط بحران برنامه داشته باشند. یکی از تجربههای موفق من در حوزه دایرکت مارکتینگ استفاده از زیرساخت پیامکی است که کمتر دچار اختلال میشود.»
در توضیح بیشتر درباره این پیشنهاد، محمدی گفت: «مثلاً اگر مشتری خدمتی را در سایت ثبت کرده، اما به دلیل قطعی برق امکان انجام آن فراهم نیست، میتوان با طراحی یک «جرنی» ارتباطی، از طریق پیامک یا ایمیل او را از وضعیت آگاه کرد. اینکه اطلاعرسانی کنیم که به دلیل قطعی برق، خدمت با تأخیر پردازش میشود، حداقل اعتماد مشتری را حفظ میکند. این جزئیات کوچک، در بحرانها نقش بزرگی در حفظ رضایت مشتری دارند.»