راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تحول در صنعت پرداخت آمریکا با کارت‌های EMV

EMV یک استاندارد فنی برای کارت‌های پرداختی هوشمند، پایانه‌های پرداختی و همچنین دستگاه‌های خودپردازی که آن‌ها را قبول می‌کنند است. EMV درواقع گرفته‌شده از حرف اول سه اسم Europay، MasterCard و Visa است، نام سه شرکتی که اصالتاً این استاندارد را برای اولین بار ساختند. کارت‌های EMV، کارت‌های هوشمندی هستند (همچنین به آن‌ها چیپ کارت یا کارت‌های آی سی نیز گفته می‌شود) که داده‌های خود را به‌جای اینکه روی نوارهای مغناطیسی (magnetic stripes) -نوار مشکی‌رنگی روی همه کارت‌های اعتباری فعلی است- ذخیره کنند، روی مدارهای مجتمع (integrated circuits) این کار را انجام می‌دهند. منظور از مدار مجتمع، همان تراشه کوچک حاوی مدارهای الکترونیکی است که در ابعاد کوچک روی مواردی نظیر سیم‌کارت‌ها، کارت تلفن و یا کارت ملی‌های هوشمند موجود است که ابتدا مانند یک برچسب ساده به نظر می‌رسند.

اما این را هم بگوییم که کارت‌ها و دستگاه‌های پوز «ای ام و» با وجود تغییر دادن شیوه انتقال داده‌های کارت (از نوار مشکی به مدار مجتمع) همچنان از کارت‌های قبلی که با نوار مشکی عمل ذخیره‌سازی داده‌ها را انجام می‌دهند پشتیبانی می‌کنند. این پشتیبانی از طریق عملیاتی که اصطلاحاً سازگاری عقب رو (backward compatibility) خوانده می‌شود صورت می‌گیرد، بدین معنا که اگر محصولی بر طبق استانداردهای تازه تولیدشده باشد ولی توانایی خواندن، مشاهده‌ کردن یا پخش استانداردها و قالب‌های قدیمی‌تر را هم داشته باشد، این محصول دارای سازگاری عقب رو است.

.

نقش این تغییر در رونق گرفتن سرویس‌های پرداخت موبایل مانند اپل پی چیست؟

کارت‌های EMV هم می‌توانند حکم کارت‌هایی را داشته باشند که حتماً باید به‌طور فیزیکی روی دستگاه‌های پوز کشیده شوند و هم می‌توانند کارت‌های بدون تماسی باشند که با استفاده از فناوری بازشناسی با امواج رادیویی (RFID) از فاصله‌ای کوتاه خوانده شوند (یعنی اطلاعاتشان از طریق بی‌سیم به دستگاه ارسال می‌شود). از همین رو است که می‌توان حدس زد با تغییر پیدا کردن سیستم پرداختی و بی‌سیم شدن تراکنش‌ها افزایش مقبولیت سرویس اپل پی و دیگر سرویس‌های پرداخت موبایل افزایش پیدا خواهد کرد چراکه با این تحول در کارت‌های بانکی تحول مهم‌ترین هم به‌ناچار در دستگاه‌های پوز به وجود می‌آید و دیگر شما نیازی نیست خود کارت را با خود بردارید بلکه می‌توانید با موبایل خود به دستگاه پوز وصل شوید و پرداخت نمایید و مردم خیلی بیشتر به استفاده از آن‌ها گرایش پیدا خواهند کرد.

.

تحولی اساسی در سیستم پرداختی آمریکا

این چند ماه مدام صحبت می‌شد از اینکه صنعت پرداخت آمریکا قرار است دستخوش تغییر و تحولاتی شود و به فناوری پرداخت EMV سوئیچ کند. این امر می‌تواند نهایتاً به افزایش میزان پذیرش سرویس‌های پرداخت موبایل مانند اپل پی و غیره بیانجامد. مهلت این سوئیچ برای خرده‌فروش‌های آمریکایی تا یکم اکتبر بود و اکنون دیگر این قانون جدید به‌طور رسمی تثبیت شده است (از روز پنجشنبه 9 مهر). این تغییر خوبی است و سیستم جدید پرداختی آمریکا برای تشویق افراد به استفاده از فناوری جدید تا زمان مذکور مهلت داده بود که افراد سیستم پرداختی‌شان را مطابق قوانین جدید کنند اما حالا که این مهلت به سر رسیده است، هر فروشگاه یا فروشنده‌ای که خود را در راستای این قانون جدید قرار نداده مسئولیت هرگونه اقدام هکری و سرقت اطلاعاتی که صورت گیرد بر گردن خودش بوده و نه سازمان یا فرد دیگری.

در حقیقت نمی‌توان این تحول را به چشم یک قانون نگاه نکرد که نتیجه سرپیچی از آن، حکم قانونی یا پرداخت غرامت باشد، بلکه یک تصمیم عاقلانه برای پایان دادن به جعل و دزدی‌های کارت‌های اعتباری در آمریکاست که درعین‌حال کسی را مجبور به انجام آن‌هم نمی‌کند. استفاده از سیستم جدید پرداختی در آمریکا به‌طور قابل‌توجهی می‌تواند سطح امنیت تراکنش‌ها را بالا ببرد اما لازمه این کار، همکاری بانک‌هاست، بدین معنا که بایستی کارت‌های جدید از سوی بانک‌ها صادر شود و همچنین دستگاه‌های پوز جدیدی نیز در اختیار تمامی فروشنده‌ها قرار گیرد.

گفته می‌شود هر دستگاه پوز جدید که از این فناوری پشتیبانی می‌کند با جمع هزینه نصب و نرم‌افزاری حدود 2000 دلار قیمت خواهد داشت. فروشگاه‌های بزرگ و نامی آمریکا ازجمله تارگت از همین الان برای شیفت به این فناوری جدید اقدام کرده‌اند. تارگت هم‌اکنون 100 میلیون دلار هزینه کرده است و دیگر نمی‌خواهد آن کابوس هک بزرگ در سال 2013 باری دیگر برایش تکرار شود.

مشکل دیگر اما هزینه انجام این کار است و به همین دلیل به‌غیراز فروشگاه‌های بزرگ برخی دیگر از شرکت‌های خرده‌فروشی کوچک‌تر وسع خرید این دستگاه‌ها را ندارند و موجی از نگرانی بین آن‌ها راه افتاده است. برخی از آن‌ها حتی فکر می‌کنند این‌همه بروبیا ارزشش را ندارد و یک چالش بزرگ برایشان ایجاد شده است: یک اینکه اگر خود را با قوانین جدید پرداختی آمریکا آداپته نکنند ممکن است در صورت بروز هر سرقت اطلاعاتی یا اقدامات هکری در تراکنش‌ها پایشان گیر باشد و دو اینکه اگر تن به تغییر سیستم پرداختی خود دهند هم باید بهایی بس سنگین را متقبل شوند.

آقای وید بارنس، معاون رئیس و مدیر بخش فروش بانکداری بانکی در بالتیمور- ایالت مریلند آمریکا معتقد است چنین فروشگاه‌های خرده‌فروش کوچکی، هنوز به عمق فاجعه در رسوایی‌ها و اقدامات هکری در سیستم پرداختی پی نبرده‌اند که اگر پی برده بودند لحظه‌ای برای دریافت فناوری جدید درنگ نمی‌کردند. او می‌گوید میزان تقلب و جعل کارت در جهان از سال 2010 که 8 میلیارد دلار بود به 16 میلیارد دلار در سال 2014 رسیده است، این یعنی دقیقاً افزایشی دوبله که آمریکا سال گذشته در نیمی از آن سهیم بوده است.

اقدامات هکری از طریق کارت کشیدن (نوار مشکی‌رنگ روی کارت‌ها) در دستگاه‌های پوز برای هکرها مثل آب خوردن شده است و با بکار بستن سیستم جدید باید به دنبال شیوه‌های نوین در انجام امور بزهکارانه خود باشند. فناوری پرداخت ایمن EMV سال‌هاست که در کانادا و اروپا استفاده می‌شود اما هیچ‌گاه در آمریکا آزمایش نشده بود و این قصور هم از سوی بانک‌ها و هم فروشندگان بود؛ اما حالا که این طلسم شکسته شد، دیگر باید شاهد مقبولیت هر چه بیشتر سرویس‌های پرداخت موبایل ازجمله اپل پی، سامسونگ پی و غیره در آمریکا باشیم.

منبع: حس اول

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.