راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رویداد این بانک 2 بر پایه رویکرد بانکداری باز برگزار می‌شود

دومین رویداد «این بانک» با هدف حمایت از کسب‌وکارهای نوپا در فضای بانکداری الکترونیک و با فراهم آوردن امکان دسترسی به سرویس‌های پایه بانکی در قالب بانکداری باز (API Banking) با حمایت سازمان فناوری اطلاعات وزارت ICT با همکاری دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران و شرکت ملی انفورماتیک از 25 مهرماه آغاز می‌شود.

.

قاسمی: برای حفظ مزیت رقابتی خود باید آینده‌نگر باشیم

در مراسم رونمایی از پوستر و پورتال رویداد «این بانک 2» محسن رستمی مدیر فناوری‌های بانکی و مهندسی کسب‌وکار شرکت خدمات انفورماتیک با اشاره به اینکه این شرکت به‌منظور ایفای مسئولیت اجتماعی خود در راستای اشاعه و ارتقاء فرهنگ نوآوری در صنعت بانکی کشور، حمایت از ایده پردازان، کارآفرینان و کسب‌وکارهای نوپای مرتبط با بانکداری الکترونیک را به‌طورجدی از سال 90 در بالاترین سطح ساختار سازمانی در دستور کار قرار داده است؛ گفت: «”این بانک‌” سلسله رویدادهای نوآوری است که توسط شرکت خدمات انفورماتیک برگزار می‌گردد. در اولین دوره آن که سال 92 در دانشگاه تهران برگزار شد، تمرکز ویژه‌ای بر مقوله فرهنگ‌سازی ایده پردازی صورت گرفت و از همین رو جهت ترغیب علاقه‌مندان و متخصصان برای طرح ایده‌های بانکی، فرصتی برای ارزیابی، امکان‌سنجی فنی و درنهایت بررسی تجاری‌سازی ایده‌ها فراهم گردید که با توجه به اولین تجربه برگزاری چنین رویدادی در کشور، با استقبال شایان توجهی مواجه شد.»

محسن رستمی مدیر فناوری‌های بانکی و مهندسی کسب‌وکار شرکت خدمات انفورماتیک
محسن رستمی مدیر فناوری‌های بانکی و مهندسی کسب‌وکار شرکت خدمات انفورماتیک

وی با اشاره به اینکه شرکت خدمات دو مأموریت مهم دارد گفت: «اولی مأموریت حاکمیتی است که شامل مدیریت سامانه‌های شتاب، ساتنا، پایا، چکاوک و … می‌شود و به‌نوعی مشاور و بازوری فنی بانکی مرکزی در حوزه فناوری اطلاعات است. دیگری مأموریت و نقش رقابتی این شرکت در بازار است که بتواند در بازار نقش فعال و مؤثری داشته باشد. برای اینکه بخش رقابتی را فعال کنیم مجبور هستیم که آینده‌نگر باشیم که در غیر این صورت بخش رقابتی خود را از دست خواهیم داد چراکه در کشور رقیب داریم. از همین رو بود که در سال 90 واحدی در شرکت خدمات انفورماتیک با عنوان واحد تحقیقات فناوری‌های بانکی تأسیس کرد. این واحد با هدف مشاهده روندهای فناوری اطلاعات در دنیا تأسیس شد تا بتوانیم خودمان را با روندهای دنیا همگام کنیم و روندهای قابل پیاده‌سازی در کشور را در بازار رقابتی کشور ارائه دهیم. بعد از راه‌اندازی این واحد، تصمیم گرفتیم راه را برای ورود ایده‌های خارج از سازمان هم باز کنیم که نتیجه‌اش شد اولین استارتاپ بانکی ایران که در تیرماه سال 92 برگزار کردیم. بیش از 40 ایده در این استارتاپ مطرح شد که 10 تای آن‌ها منتخب شدند و 3 تای آن‌ها به‌عنوان ایده برتر شناخته شدند که اکنون نیز برخی از آن‌ها در حال پیاده‌سازی هستند.

همچنین ما یک پرتال به نام پدیده را برای همکارانمان در داخل شرکت خدمات انفورماتیک ایجاد کردیم که همکاران ما در داخل شرکت هم بتوانند ایده‌های خود را بیان کنند که این ایده‌های به‌صورت هفتگی بررسی و مورد بررسی کمیته‌ای قرار می‌گیرند و در صورت تأیید و امکان پیاده‌سازی، آن‌ها را پیاده‌سازی می‌کنیم.»

رستمی در ادامه در خصوص این بانک 2 می‌گوید: «این بانک 1 کمی پراکندگی ایده داشت که ما تصمیم گرفتیم رویداد دوم را در حوزه بانکداری موبایلی و بانکداری شرکتی متمرکز کنیم.»

.

افسری: بانکداری باز دیگر یک انتخاب نیست، یک الزام است

در ادامه، مهندس مهران افسری مدیر سیستم‌های نوین بانکی شرکت خدمات انفورماتیک نیز در توضیح محتوای این رویداد گفت: «در این بانک 1 فقط ایده مطرح بود ولی در این بانک 2 علاوه بر اینکه حوزه را متمرکز کردیم، محصول را هم می‌خواهیم. به همین خاطر لازم است که ما نیز یک بستری را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار دهیم که بتوانند در فضای واقعی تراکنش بانکی انجام دهند.

مهران افسری مدیر سیستم‌های نوین بانکی شرکت خدمات انفورماتیک
مهران افسری مدیر سیستم‌های نوین بانکی شرکت خدمات انفورماتیک

سیستم‌های بانکدار تاکنون به شکلی بسته و یک‌طرفه از سمت بانک‌ها جلو می‌رفت به‌طوری‌که بانک‌ها محصولات مختلفی مانند اینترنت بانک، تلفن‌بانک، همراه بانک و … را در اختیار مشتریان قرار می‌دادند؛ اما با توسعه و پیشرفت فناوری دیگر بانک‌ها جوابگوی نیازهای مشتریان در حوزه‌های مختلف نبودند و همین‌جا بود که ایده بانکداری باز در دنیا شکل گرفت. بانکداری باز یک روند نوظهور در بانکداری الکترونیک است که بر اساس آن، بانک دسترسی عمومی به سرویس‌های پایه خود را از طریق APIهای بانکی (واسط برنامه‌نویسی کاربردی) فراهم می‌سازد؛ بنابراین شرکت‌های ثالث و توسعه‌دهندگان نرم‌افزار قادر خواهند بود در صورت نیاز با کمک این APIها، سرویس‌های بانکی را در برنامه‌های کاربردی خود جای داده و آن را در اختیار کاربر نهایی قرار دهند این نوع از بانکداری بستر نوآوری در بانکداری الکترونیک را فراهم کرده، توسعه برنامه‌های کاربردی بانکی را از انحصار بانک‌ها خارج و امکان توسعه نامحدود برنامه‌های کاربردی جدید بر بستر سرویس‌های بانکی را فراهم می‌سازد. طراحی APIها به گونه است که برنامه نویسان می‌توانند آن‌ها را از درون برنامه‌های موبایلی، تحت web و تحت ویندوز (سیستم‌های مالی، اداری، شرکتی…) فراخوانی کنند. قبلا هم گفته‌ام، بانکداری باز دیگر یک انتخاب نیست، یک الزام است (+). با این روند، بانک‌ها دوباره به شکل متمرکز روی کار بانکداری خود فعالیت می‌کنند و کار نوآوری و توسعه محصولات فناورانه جدید را به دست توسعه‌دهندگان می‌سپارند که البته این کار با مجموعه قواعد و قوانینی پیش خواهد رفت. ما به‌عنوان شرکت خدمات انفورماتیک این بستر را برای بانک‌ها آماده کرده‌ایم که بتوانند از آن بهره ببرند.

بحث بانکداری باز و Open API را هم فقط در حوزه موبایل نبینید؛ بحث فراتر از موبایل است. یکی از بهترین حوزه‌های آن بانکداری شرکتی است. شرکت‌ها نیازهای بانکی خیلی زیادی را در سیستم‌های داخلی خود دارند که بانک‌ها قادر به ارائه آن‌ها نیستند که با استفاده از بسترهای بانکداری باز توسعه‌دهندگان می‌توانند خیلی از خدمات را برای شرکت‌ها میسر کنند.»

.

قاسمی: به دنبال شکوفایی خلاقیت توسعه‌دهندگان هستیم

دکتر نادر قاسمی رییس بخش پژوهش‌های فناوری و نوآوری شرکت خدمات انفورماتیک نیز که در این نشست حضور داشت، گفت: «اگر بسترهای موجود در اختیار بانک‌ها را مانند تکه‌های لِگو در نظر بگیرید، بانک‌ها با توجه به منابع محدود انسانی و زمانی که در اختیار دارند قادر نیستند هر آنچه ممکن است را با این لِگوها بسازند. در رویکرد بانکداری باز، این سرویس‌های پایه را به‌عنوان تکه‌های لِگو در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهند و آن‌ها هر آنچه بخواهند را می‌توانند بسازند. با این کار آن خلاقیت و نوآوری که در دل جامعه توسعه‌دهندگان است شکوفا می‌شود و هم مردم، یعنی مشتریان نهایی بانک‌ها، هم بانک‌ها و هم خود توسعه‌دهندگان از آن بهره می‌برند. رویداد این بانک 2 با همین دید برگزار می‌شود.»

دکتر نادر قاسمی رییس بخش پژوهش‌های فناوری و نوآوری شرکت خدمات انفورماتیک
دکتر نادر قاسمی رییس بخش پژوهش‌های فناوری و نوآوری شرکت خدمات انفورماتیک

گفتنی است شرکت‌کنندگان در دومین رویداد این بانک به تعداد بسیار زیادی از سرویس‌های پایه‌ی بانکی که شرکت خدمات انفورماتیک به‌صورت وب‌سرویس در اختیار آن‌ها می‌گذارد دسترسی خواهند داشت و بر اساس آن‌ها می‌توانند در فرصتی که در اختیار دارند به توسعه ایده خود پرداخته و محصول خود را در روز برگزاری رویداد که Demo day خواهد بود در حضور هیئت‌داوران ارائه دهند.

در پایان این نشست نیز ضمن رونمایی از پوستر و پورتال رویداد حسین یعقوبی دبیر رویداد در خصوص مخاطبان آن گفت: «شرکت در رویداد «این بانک 2» به‌صورت تیمی بوده و از هر تیم انتظار می‌رود یک یا چند ایده خود را تا سطح پروتوتایپی که حداقل کارایی را داشته باشد توسعه دهد.»

Inbank-poster-index-way2pay-94-07-25

به گفته وی شرکت‌های نوپا، ایده‌پردازان، دانشجویان و متخصصین حوزه برنامه‌های تحت وب و تلفن همراه مخاطبین اصلی این رویداد هستند. تمامی افرادی که ایده‌ای برای ایجاد یک برنامه کاربردی مرتبط با فضای مالی و بانکی کشور دارند می‌توانند با تشکیل تیمی متشکل از طراحان کسب‌وکار، توسعه‌دهندگان نرم‌افزار، گرافیست و …در این رویداد شرکت کنند.

حسین یعقوبی دبیر رویداد این بانک
حسین یعقوبی دبیر رویداد این بانک

وی تاکید کرد: «ثبت‌نام از امروز 25 مهرماه و از طریق پورتال رویداد به آدرس www.In-bank.ir آغاز خواهد شد و فرصت توسعه و دسترسی به سرویس‌های بانکی نیز از 15 آبان تا 10 آذرماه 1394 فراهم و درنهایت روز برگزاری یا همان Demo Day بیست و ششم آذرماه 1394 خواهد بود.»

Inbank-index-way2pay-94-07-25 Inbank-index-1-way2pay-94-07-25

یعقوبی در پایان اضافه کرد: «ایده پردازانی که در ارزیابی مرحله اول منتخب نشوند، این فرصت را خواهند داشت که در روز برگزاری رویداد در آذرماه شرکت و صرفاً ایده‌ی خود را در یک زمان 1 دقیقه‌ای برای حضار مطرح کرده و در نظرسنجی عموم جهت انتخاب ایده‌های برتر شرکت کنند. به 3 ایده منتخب این نظرسنجی نیز جایزه‌ای تعلق می‌گیرد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.