راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مسیر انطباق و اتصال سیستم پرداخت کشور به سیستم جهانی نیازمند دانش و تجربه جهانی

«تحریم مردنی است!» جمله‌ای که برگرفته شده است از این بیت معروف فروغ فرخزاد: «پرواز را به خاطر بسپار؛ پرنده مردنی است.» هر چه جلوتر می‌رویم بوی خوش رفع تحریم‌ها بیشتر و مطبوع‌تر می‌شود و همین موضوع فضا را برای ورود فعالان صنایع مختلف به کشور و برعکس یعنی خروج فعالان داخلی از کشور برای توسعه مرزهای تجاری خود، خوشایندتر و خوش‌بینانه‌تر می‌کند که هر دو نوع برای کشور مفید است.

این‌که شرکت‌های داخلی بتوانند در فضای بازتری نسبت به گذشته در خارج از مرزهای ایران به دنبال فروش محصولات خود باشند، یک دستاورد بزرگ است؛ نشان از این دارد که در طول این سال‌ها شرکت‌های داخلی در این فضای بسته بیکار ننشسته‌اند و محصولات و راهکارهایی ارائه کرده‌اند که می‌توانند در فضای بین‌المللی به رقابت بپردازند؛ اما با این وجود، در حوزه‌هایی به دلیل بودن در یک فضای رادیکال نسبت به دنیا خواسته یا ناخواسته تافته‌ای جدا بافته شده‌ایم که مزایا و معایب خودش را دارد. نمونه‌هایی از آن «صنعت پرداخت» و «صنعت بانکداری» کشورمان است؛ دو صنعتی که شاید برای خیلی‌ها از یکدیگر قابل تمیز نباشند ولی هر دو دارای نقاط قوت و نقاط ضعف زیادی هستند. شاید وجود شبکه‌های یکتایی مثل شتاب و شاپرک را بتوان یک موفقیت برای این دو صنعت دانست که از دل همین تحریم‌ها به وجود آمده است اما اینکه در حوزه‌هایی مانند مدل کسب‌وکار بانکی، مدل وام‌دهی و اعتباردهی و یا حتی مدل کارمزد در صنعت پرداخت از دنیا عقب افتاده‌ایم.

شاید تا دیروز که خیلی کاری به دنیا نداشتیم و در پیله‌ی خودمان بودیم، می‌شد همچنان با این فضا ادامه داد؛ اما اکنون‌که حرف از ورود بانک‌ها، شرکت‌ها، سرمایه‌گذاران و فعالان خارجی به کشور است و قرار است شرکت‌ها و کسب‌وکارهای مطرح کشورمان در خارج از مرزهای این کشور هم به دنبال بازار برای خودشان باشند، باید این ضعف‌ها را اصلاح کنیم و تا جای ممکن خودمان را با نمونه‌های موفق دنیا سازگار و همراه کنیم.

ایجاد این همگرایی و سازگاری با نمونه‌های موفق بین‌المللی باعث شده که این روزها فعالان اقتصادی و مدیران ارشد دیگر کشورها دسته‌دسته وارد کشور می‌شوند تا راه‌ها را برای آغاز این سفر باز کنند. از مهمانان بانک مرکزی و وزارت اقتصاد گرفته تا مهمان‌هایی که میزبانشان شرکت‌های کوچک و بزرگ خصوصی هستند.

در همین برو و بیاها بود که باخبر شدیم یکی از افراد سرشناس ایرانی که حدود 25 سال است در خارج از ایران در حوزه صنعت پرداخت به‌طور تخصصی فعالیت می‌کند وارد ایران شده تا با تکیه به تجربه و موفقیت‌هایی که در طول این سال‌ها در فضای بین‌المللی داشته و انتقال آن به فعالان داخلی، بتواند در این فضای تعاملی نو، سهمی داشته باشد. به سراغش رفتیم تا هم کمی بیشتر درباره‌اش بدانیم و هم اینکه ببینیم چه در سر دارد. او کسی نیست جز مهندس بهرام بوترابی.

مهندس بهرام بوترابی در کنار سمت‌ها و فعالیت‌های گوناگونی که دارد، این روزها مدیرعامل شرکت GPayments نیز هست که در سال 1999 میلادی با هدف سر و شکل دادن به ایده‌ها، راهکارها و فعالیت‌هایش در صنعت پرداخت تأسیس کرده است. به گفته او تخصص این شرکت ارائه محصولات و خدمات به صنعت مالی در سطح بین‌المللی و تمرکزش روی حوزه توسعه محصول و ارائه سرویس است. باقی داستان را از زبان خودش بشنوید: «در حال حاضر راهکارهای ما به بیش از 25 کشور دنیا ارائه می‌شود و شرکت‌های بزرگی در فهرست مشتریان ما قرار دارند. ما ده‌ها سِرتیفیکِیت و کُمپلایِنس یا همان گواهینامه و تأییدیه از سازمان‌هایی مانند ویزا، مستر کارت، جِی‌سی‌بی، آمِکس، داینرز کلاب، دیسکاوری داریم؛ یعنی محصولاتمان را نه‌تنها برحسب استانداردهای جهانی طراحی و تولید می‌کنیم بلکه سِرتیفیکِیت یا همان گواهینامه‌های مختلف معتبر را نیز برایشان دریافت می‌کنیم که مشتریان بانکی ما در سطح دنیا خیالشان آسوده باشد که این محصولات استانداردهای جهانی را پشتیبانی می‌کنند. علاوه بر این راهکارهایمان را برای مشتریان در نقاط مختلف دنیا با توجه به شرایط و نیازهایی که دارند بومی‌سازی می‌کنیم و همچنین با ارائه خدمات پشتیبانی در کنار مشتری باقی می‌مانیم.»

به گفته بوترابی، شرکت GPayments یکی از بنیان‌گذاران استاندارد احراز هویت و ایمنی ویزا 3D-Secure در سطح جهانی است که ویزا در سال 2000 آن را به بازار جهانی ارائه کرده است. او در ادامه می‌گوید: «ما همچنین به مستر کارت در بهینه‌سازی استانداردهایشان کمک کردیم که بتواند با استانداردهای ویزا و دیگر استانداردهای بین‌المللی کار کند. یکی دیگر از محصولاتی که ارائه می‌دهیم محیط تست است که سیستم‌های پیاده‌سازی شده بتوانند خودشان را تست کنند و بتوانند قبل از اینکه وارد مرحله استفاده شوند سِرتیفیکِیت اولیه دریافت کنند. شرکت GPayments دارای Licensed Verified by Visa Implementer است و اجازه پیاده‌سازی این سیستم‌ها را دارد. از مستر کارت، جِی‌سی‌بی و داینرز کلاب نیز سِرتیفیکِیت‌های لازم را داریم.

از کشورهایی که راهکارها و محصولات ما در آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد می‌توانم به کشورهایی مانند کانادا، انگلستان، دانمارک، ژاپن، سوئد، آلمان، روسیه، چین، تایوان، مالزی، هنگ‌کنگ، بنگلادش و مجارستان اشاره کنم. تمام این اطلاعات به شکلی روشن از طریق وب‌سایت ما در دسترس و قابل‌مشاهده است.»

بوترابی بعد از اینکه کمی درباره دایره فعالیت‌هایش برایمان می‌گوید می‌رود سر اصل مطلب و اینکه چرا بعد از این همه سال به ایران برگشته است و چه در سرش می‌گذرد. وی معتقد است که تجربه کاری‌ شرکتش در فضای بین‌المللی در این مقطع که ایران می‌خواهد به سیستم‌های پرداخت جهانی متصل شود، مورداحتیاج است و در ادامه می‌گوید: «همان‌طور که می‌دانید برای متصل شدن به دنیا، شبکه ما، بانک‌های ما، شرکت‌های ارائه‌دهنده راهکارهای پرداختی ما و فرآیندهای ما همگی باید خودشان را برای رعایت استانداردهای جهانی آماده کنند، استانداردهایی که بعضاً ده‌ها سال است که در دنیا پذیرفته شده‌اند و در حال استفاده هستند؛ بنابراین آمده‌ایم تا دانش و کمک لازم را به بازار ارائه دهیم؛ اینکه چه‌کار باید انجام شود، چه چیزهایی و چطور باید تغییر کنند و اینکه اصلاً فقط تغییر این سیستم‌ها کافی است یا خیر؟ چطور می‌شود همین سیستم‌های محلی و داخلی را ارتقا داد تا در سطح بین‌المللی قابل‌قبول باشند؟ آیا اصلاً به فرصت‌های کسب‌وکاری و امکانات جدیدی که در این تغییر نهفته است به‌خوبی شناخت و آگاهی داریم؟ یا فقط صرفاً پیاده‌سازی یک سری استانداردهای جهانی را در ذهن داریم؟

این موضوع یک بعد فنی دارد و یک بعد کسب‌وکاری که در GPayments در هر دو بعد تجربه قابل‌توجهی داریم. بنابراین فکر کردیم که می‌توانیم در این زمینه کمک‌های لازم را برای آنچه امروز دقیقاً در ایران موردنیاز است، ارائه دهیم. در مرحله اول می‌خواهیم این موضوع را در بازار مطرح کنیم و فعالان و سیاست‌گذاران را از جنبه‌های مختلف آن آگاه سازیم. نکته خیلی مهم این است که ما مکمل سیستم‌های موجود هستیم و در قالب همکاری مشترک کنار شرکت‌ها و سازمان‌های ایرانی قرار خواهیم گرفت تا از این دانش و تجربه به‌صورت مثبتی استفاده شود.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کنم پیشرفت قابل‌ملاحظه «سیستم پرداخت داخلی ایران» نسبت به دیگر کشورهایی است که شرایط مشابه داشته‌اند. این مسئله به نیازها و سرمایه‌گذاری گسترده در داخل کشور مربوط می‌شود. اکنون‌که راه ورود ایران به بازار مالی و پرداختی جهان گشوده خواهد شد، مهم‌ترین اولویت، کسب آمادگی هوشمندانه برای شرایط جدید است. چراکه تغییر بی‌ملاحظه سیستم داخلی می‌تواند عوارض و معایب جبران‌ناپذیری داشته باشد. به‌طور مثال سیستم پرداخت آمریکا، به جهت شرایط داخلی‌اش معایبی را به همراه داشته و از جهاتی نسبت به بعضی مدل‌های جهانی بیش از ده سال عقب‌تر است. به نظر ما مسیر انطباق و اتصال سیستم پرداخت کشور به سیستم جهانی، نیازمند دانش و تجربه جهانی است. امیدواریم تخصص ما در این حیطه بتواند کمکی مؤثر باشد. به‌طور خلاصه، می‌خواهیم دانش و تجربه خود را در اختیار ذی‌نفعان حوزه انطباق و اتصال به سیستم‌های پرداخت جهانی قرار دهیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.