پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
احسان فیضاللهی در استودیو راهکار چهارمین رویداد ۹ ژانویه گفت که از رگولاتور راهحل نخواهیم
سالن ضرغام در تاریخ ۲ بهمن میزبان فعالان و پیشگامان صنعت رمزارز بود که در چهارمین رویداد ۹ ژانویه به بررسی چالشها و فرصتهای این حوزه پرداختند. استودیو راهکار که بخشی از این رویداد و نمایشگاه بود، در محلی با فعالان صنعت رمزارز و بلاکچین گفتوگو میکرد. احسان فیضاللهی، مدیر پروژه ارزش ولت ضمن شرکت در این نمایشگاه بیان کرد که در راستای پاسخ دادن به نیازهای کاربران باید به دغدغههای کاربران گوش کنیم؛ رگولاتور نیز چنین رویکردی باید نسبت به کسبوکارها داشته باشد. در این استودیو سوالات زیر از او پرسیده شد:
فعالیت در یک کسبوکار رمزارزی چه تفاوتی با کسبوکارهای دیگر دارد؟
در وهله اول به دلیل ماهیت رمزارز و ذات بلاکچین فعالیت در این حوزه پرریسکتر است. مثلاً کارکردن در پرداختیار ریالی یک مسیر مشخص دارد و اگر اشتباهی رخ دهد قابلاصلاح است؛ اما در کریپتو اشتباهها بدون بازگشت هستند و استرس بیشتری وجود دارد. همچنین ساعت مشخص نیز مانند بازارهای دیگر ندارد و تیم فنی پرفشارتر فعالیت میکند.
مسیری که رگولاتور پیش گرفته به نظر شما مسیر درستی است؟
به نظر من خیر درست نیست. ولی اینکه راه درست چیست؟ اکوسیستم رمزارز و بلاکچین که در اکوسیستم استارتاپی قرار دارد مانند مابقی استارتاپها در کشور یک گپی در یک مارکتی پیدا کرد و مشکل را برطرف کرد که این هویت ماست. ایدهآل من این است که از رگولاتور راهحل نخواهیم و چالش او را بشنویم. بهتر است کسبوکارها که دید جامعتری به فناوری و موضوع دارند راهحل را پیدا کنند؛ زیرا کسبوکارها هم باید کاربر را راضی کند و هم رگولاتور را.
مثلاً در دستورالعمل شاپرک که آمده دیتای کاربر در اختیارشان باشد؛ مشخص است دیدی نسبت به کاربر ندارد و کسبوکار را در نظر نگرفته که علاوه بر پاسخگویی به نهاد بالاتر باید به کاربرانش نیز جواب پس دهد.