راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در دومین روز سمینار تحولات دیجیتال در صنعت بانکداری و نظام‌های پرداخت چه گذشت؟

دومین روز سمینار تخصصی دوروزه «تحولات دیجیتال در صنعت بانکداری و نظام‌های پرداخت» نیز به پایان رسید. این سمینار که در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه 28 و 29 مردادماه برگزار شد میزبان مهمانان داخلی و خارجی و صاحب‌نظران این حوزه در مرکز مطالعات بهره‌وری و منابع انسانی سازمان مدیریت صنعتی بود.

در ساعت 8 صبح پنجشنبه، سالن اصلی این سمینار کم‌کم مهمانان را در خود جای داد و شروع برنامه‌ها با سخنرانی پروفسور دکتر کارستن بارچ با موضوع «شعب بانک و بانکداری الکترونیکی: عناصر انسانی برای خلق تجربه متعالی» بود. بارچ در سخنرانی خود از شعب و بانکداری با نام دوقلوهای جدانشدنی یاد کرد و اشاره کرد که در آینده تعداد شعب کاهش خواهد یافت ولی شعب باقی‌مانده و کارمندان نقششان تغییر خواهد کرد و اهمیت بیشتری خواهند یافت. طبق گفته‌های او بانک‌ها باید اعتماد و وفاداری مشتریان را افزایش دهند تا بیشتر به سمت بانکداری الکترونیکی حرکت کنند و برای اینکه بانک‌ها از عرصه رقابت عقب نمانند، ارائه محصولات بانکی به‌صورت سفارشی و برخط را پیشنهاد داد. در ادامه 5 قدم برای یک دوره گذرا موفقیت‌آمیز را برشمرد که شامل «تعیین استراتژی»، «ارزیابی عملکرد»، «نقشه راه»، «بهره‌برداری از راه‌حل‌ها» و «بهبود عملکرد» بودند.

با اتمام سخنرانی بارچ، نوبت به الکساندر راوزر رسید. عنوان نخستین سخنرانی او در این روز، «آینده بانکداری همین‌جاست: خدمات بانکی شخصی‌سازی شده، نوآوری‌های پرداخت، کیف پول هوشمند، ابزارهای پوشیدنی و گجت‌ها» بود. راوزر طی سخنانش به Lending Club ها برای ارائه وام و نیز مدیریت ثروت اشاره کرد. او گفت: «خدمات نوین باید امنیت مشتریان را تأمین کند و همچنین ساده‌سازی شده باشد که این دو عامل ارتباط مستقیمی با میزان رضایت مشتریان دارد.» او در صحبت‌هایش نیز این نکته را عنوان کرد که همه‌چیز مربوط به بزرگ داده‌ها نیستند، بلکه داده‌های کوچک نیز باید مورد بررسی قرار بگیرند.

قبل از نخستین پذیرایی روز دوم، دکتر مهران محرمیان، معاون شبکه شرکت خدمات انفورماتیک نیز سخنرانی کرد که حرف‌های جالبی برای گفتن داشت. موضوع سخنرانی او درباره «شبکه‌های هوشمند، آیا بانکداری دیجیتال بدون وجود شبکه‌های هوشمند امکان‌پذیر است» بود. محرمیان در ابتدای صحبتش این سؤال را مطرح کرد که آیا بانکداری هوشمند بدون زیرساخت هوشمند امکان‌پذیر است؟ و در جواب گفت که مسلماً خیر.

او در ادامه به بررسی رشد اپلیکیشن‌های موبایلی در ایران پرداخت و گفت: «شبکه‌های آینده حتماً باید بسیار سریع باشند.» ادامه صحبت‌های محرمیان در خصوص ویژگی‌های شبکه‌های آینده بود و دیگر بایدها را این‌چنین برشمرد: «باید به درد همه اقشار جامعه بخورد. اشیا را به هم وصل کند. در دسترس باشد. باید سبز باشد و محیط‌زیست را در نظر بگیرد. باید معماری باز داشته باشد و همچنین امن باشد.» محرمیان در صحبت‌هایش اشاره‌ای هم به شبکه هوشمند، بررسی روندهای تکنولوژی از نظر Gartner و همچنین موضوع ابر ابرها نیز داشت. بعد از این‌ها نوبت به بررسی وضعیت ایران توسط دکتر محرمیان رسید. بررسی که نه، بیشتر به درد دل شباهت داشت و گفت: «لازم به ایجاد شبکه اختصاصی بانکی در کشور داریم، جایی که بشود در آن حداقل به شبکه‌های هوشمند فکر کرد.» و آخرین جمله‌اش این بود که «باید به بخش خصوصی اعتماد کرد و کار را به دست خودشان سپرد.»

بعد از تمام شدن صحبت‌های محرمیان زمان پذیرایی رسید تا مهمانان بتوانند حال و هوایی تازه کنند و پس از نیم ساعت دوباره به داخل سالن برگردند. بخش دوم سمینار با سخنرانی دکتر حسین معین‌زاد، عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی درباره «بانکداری دیجیتال و ضرورت تغییر شکل مدل‌های کسب‌وکار» شروع شد. او در سخنرانی‌اش دو سؤال را مطرح کرد؛ یکی اینکه چه‌چیزی بانکداری دیجیتال را از بانکداری متداول جدا می‌کند؟ و دیگری اینکه چگونه یک بانک برنامه تحول و دیجیتال را پیاده‌سازی می‌کند؟ سپس برای استراتژی دیجیتال 4 مؤلفه در نظر گرفت؛ «اتوماسیون»، «ارتباطات»، «نوآوری» و «تصمیم‌گیری» و در ادامه نموداری تحت عنوان تحولات بانک دیجیتال از 1 تا 4 ارائه داد که از بانکداری الکترونیک شروع می‌شود و به اینترنت اشیا می‌رسد. معین‌زاد به تحول بزرگ در بانکداری اشاره کرد که باید SUPER باشد یعنی «Simple»، «Ubiquitous»، «Personal»، «Empowering» و «Reassuring».

دکتر معین‌زاد در ادامه این بحث را پیش کشید که مدیریت و نقدینگی پول موضوعی است که باید بانک‌ها برایش استراتژی داشته باشند. به نظر او موفقیت در پیاده‌سازی بانکداری دیجیتال به دو عامل «جهت‌گیری داخلی» و «جهت‌گیری خارجی» بستگی دارد و مهم‌ترین عامل در ایجاد موانع برای نوآوری، تقصیر را در نبود شرکت مجری می‌دانست.

بعد از معین‌زاد بار دیگر راوزر برای سخنرانی به روی سن آمد که آن را در دو بخش با عنوان «بی‌نظمی‌های دیجیتال» و «راه‌های پیشگیری از آن» ارائه کرد. او به این مبحث پرداخت که چرا به استراتژی‌های دیجیتال نیازمندیم و در نبودش دچار ضرر می‌شوید و زمان و تعاملاتتان از بین خواهد رفت. راوزر موارد دخیل در استراتژی دیجیتال را برشمرد که شامل بازاریابی، فروش، فناوری اطلاعات، کسب‌وکار و منابع انسانی بودند و دلایل داشتن استراتژی دیجیتال را نیز بررسی کرد.

سخنران بعدی امیررضا فرهادی بود که با دستی پر درباره بانکداری اجتماعی، مطالب خوبی را در اختیار حضار قرار داد. او اول از همه به این نکته اشاره کرد کسی که شبکه اجتماعی بانک را مدیریت می‌کند باید خودش از با این حوزه آشنا باشد و اینکه زمان پاسخگویی در بانک‌های اجتماعی بسیار مهم است. فرهادی در صحبت‌هایش گفت: «داشتن شعبه مجازی در بانکداری اجتماعی باعث می‌شود مشتریان کانال‌های مختلفی برای ارتباط با بانکشان داشته باشند.» او در ادامه از مزایای استفاده از بانکداری دیجیتال گفت که موجب می‌شود بتوانید به‌صورت آنلاین روی برند خود تأکید کنید، همیشه جلوی چشم مشتریان باشید و آن‌ها را طبقه‌بندی کنید. در همین راستا به معرفی تعدادی از بانک‌هایی که در این حوزه فعالیت داشته‌اند مانند  La caixa bank، Deniz bank، Kotak Jifi  و … پرداخت. راوزر همچنین به شرکت‌های SME و تأثیرشان بر روی بانک اشاره کرد و معرفی برنامه  KBC قسمت دیگری از ارائه فرهادی را تشکیل می‌داد. بخش انتهایی سخنرانی فرهادی هم مربوط به بانکداری اسلامی و پیشنهادهایی در این زمینه بود.

آخرین سخنرانی بخش دوم سمینار هم مانند روز قبل متعلق به بارچ بود که عنوان «شعب و بانکداری الکترونیکی: فرصت‌ها و چالش‌های آموخته شده از بهترین الگوهای اجرایی» داشت که در آن بیشتر به معرفی بانک Hypovereins bank و روندهایی که این بانک در پیش گرفت اشاره کرد.

پس از پایان صحبت‌های پروفسور بارچ، بهترین زمان برای صرف ناهار فراهم شد تا شرکت‌کنندگان بتوانند با نیروی مضاعف از ادامه سمینار بهره ببرند. پس از بلند شدن مهمانان از پشت میزهای غذاخوری و برگشتشان به سالن، الکساندر راوزر به ارائه قسمت دوم سخنرانی‌اش در خصوص بی‌نظمی‌های دیجیتال مشغول شد. همزمان با تشویق افراد داخل سالن که نشان‌دهنده اتمام صحبت‌های راوزر بود، وی به همراه پروفسور بارچ و امیررضا فرهادی پشت میز پرسش و پاسخ قرار گرفتند و به سؤالات حاضرین جواب دادند.

بعد از جلسه پرسش و پاسخ سه سخنران اصلی و بعد از قسمت دوم پذیرایی می‌رسیم به میزگردی به‌منظور بررسی فرصت‌های پیشرفت بانکداری الکترونیکی در دوره پساتحریم که گردانندگان آن آقایان محمد مظاهری مدیرعامل شرکت توسن تکنو، شهاب جوانمردی مدیرعامل شرکت فناپ، فرهاد فائز معاون بازاریابی شرکت خدمات انفورماتیک و محمد گرکانی رئیس مرکز تجارت الکترونیک بودند. در این میزگرد یک‌ساعته دو موضوع «اثر تحریم روی بانکداری الکترونیکی چه بود؟» و «فرصت‌های پیش رو چیست؟» مورد بررسی قرار گرفت.

در مورد اثر تحریم روی صنعت بانکداری، دکتر فائز این مطلب را عنوان کرد که ما در حوزه تکنولوژی چیزی کم نداریم اما مشکل این است که در حوزه کسب‌وکار خیلی با بانکداری بیرون فاصله داریم. در مورد پرداخت الکترونیکی هم دکتر جوانمردی گفت: «معماری ما در حوزه پرداخت خوب است ولی در بخش‌هایی مانند امنیت، مدیریت ریسک و نظام کارمزدها دچار کمبود هستیم.» مهندس گرکانی هم در خصوص تجارت الکترونیک این نظر را داشت که: «ما باید مدل تجاری خود را بر اساس platform as a service  و structure as a service ایجاد کنیم» گرکانی این موضوع را مطرح کرد که ما زیرساخت تجاری امضای دیجیتال را داریم اما اپلیکیشن‌ها در دسترس نیست و یادآور شد که اگر ما نتوانیم هویت دیجیتال داشته باشیم، در حوزه تجارت الکترونیک به مشکل خواهیم خورد.

در پایان وقتی از جوانمردی درباره اینکه آیا حضور بانک‌های خارجی در ایران می‌تواند یک فرصت باشد و یا یک تهدید گفت: «از منظر مشتری مسلماً یک فرصت است، چراکه باعث ایجاد رقابت و در نتیجه افزایش کیفیت می‌شود اما از نظر نظام بانکی نمی‌توان به‌راحتی جواب داد و باید تخصصی‌تر به آن نگاه کنیم.»

در پایان نیز مهندس احمد مرآت نیا مدیر اجرایی ایکوبیگ به‌عنوان سخن پایانی، جمع‌بندی از این دو روز سمینار برگزار شده به عمل آورد که متن کامل آن به‌طور مجزا در راه پرداخت منتشر خواهد شد.

در کنار این رویداد، نمایشگاهی نیز برپا است که حامیان این رویداد در آن حضور دارند و در زمان‌های استراحت بین بخش‌های سمینار، در معرض دیدوبازدید شرکت‌کنندگان است. سمینار تخصصی تحولات دیجیتال در صنعت بانکداری و نظام‌های پرداخت با حمایت بانک‌های انصار، آینده و ملت و حمایت شرکت‌های خدمات انفورماتیک، جی‌اس‌اس، توسن تکنو، داده پردازی و آتیه داده پرداز برگزار شده است. همچنین شرکت‌های پرداز گستر تدبیر، رهیاب رایان فردا و دانشنامه بنکی دو در این رویداد حضور فعالی داشتند.

همچنین به زودی گزارش تصویری راه پرداخت از این رویداد دو روزه به زودی منتشر خواهد شد. (گزارش تصویری روز اول) (گزارش تصویری روز دوم)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.