راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شصت‌و‌سومین شماره مدیریت ارتباطات منتشر شد / ویراستاری حرفه‌ای با سانسور متفاوت است

شصت‌و‌سومین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات (مرداد 94) با رویکرد تحلیل ارتباطی مسائل اجتماعی و رفتاری منتشر شد.

گفت‌وگوی ویژه این شماره مدیریت ارتباطات در خصوص واکاوی ویراستاری در رسانه‌ها با احمد میرعابدینی صورت گرفته‌است. وی در بخش‌هایی از این مصاحبه گفته است: «ویراستاری یک کار ارتباطی است و از دید ارتباطی، ویرایش به این جهت ضروری است که بزرگ‌ترین مانع ارتباط، اختلال است و هر جا که اختلال به وجود بیاید، ارتباط برقرار نمی‌شود. در حال حاضر هم یکی از موانع عمده برقراری ارتباط بین رسانه‌ها و مخاطبان، «انواع اختلال» است. ذکر چنین مسأله‌ای در اینجا به ما گوشزد می‌کند که ویرایش و شفاف‌سازی، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و بدون آن اصلاً نباید انتظار انتشار یک اثر یا به طور کلی کار خوبی را داشته باشیم. ویراستاری با سانسور خیلی تفاوت دارد. ویراستار حجاب‌ها را برمی‌دارد و مطلب را طوری تنظیم می‌کند که حرف اصلی نویسنده مطلب به مخاطب برسد ولی در سانسور این اتفاق نمی‌افتد و از آن جلوگیری می‌شود و این کار باعث می‌شود تا حرف اصلی نویسنده به گوش دیگران نرسد. به خاطر همین معتقدم که ویراستاری و سانسور دو نقطه مقابل هم هستند. ویراستاری برای «وصل کردن» به کار می‌رود و سانسور کردن برای «فصل کردن». کاری که سانسورچی می‌خواهد بکند این است که اندیشه اصلی نویسنده را تغییر دهد یا تحریف کند. او به دیگران می‌خواهد بگوید که فکر نکنید این نویسنده آنچه که شما فکر می‌کنید را گفته است، بلکه آن چیزی که من دارم به شما ارائه می‌دهم صحیح است و نویسنده حرفی که من می‌زنم را گفته است. در حقیقت ویراستاران خود را به نویسنده نزدیک می‌کنند و کسانی که سانسور می‌کنند، خود را از نویسنده دور می‌کنند.»

Modiriat-Ertebatat-63-index-way2pay-94-05-17

نقش‌آفرینی 12 ساله رسانه‌ها در پرونده هسته‌ای

امیرعباس تقی‌پور، مدیرمسؤول این نشریه در سرمقاله‌ای با موضوع «نقش‌آفرینی 12 ساله رسانه‌ها در پرونده هسته‌ای» آورده است: قاطعانه می‌توان گفت پس از سیاستمداران و دیپلمات‌های درگیر در پرونده 12 ساله هسته‌ای ایران، رسانه‌ها فارغ از سوگیری‌هایشان بیشترین نقش را در فرآیند تاریخی‌ای که طی شد بر عهده داشته و دارند. آن‌ها اولین حلقه اتصال مسؤولان سیاسی مذاکره کننده با مردم جهان و منتظران نتایج مذاکرات بودند. رسانه‌ها به جز انعکاس اخبار، محلی برای انتشار تحلیل‌ها، یادداشت‌ها، مناظره‌ها و نقد و نظر‌ها بوده‌اند تا به زعم خود زمینه برد یکی از طرف‌های مذاکره را فراهم کنند. حتی به لحاظ فیزیکی نیز، خبرنگاران حاضر در محل مذاکرات به تیم‌های مذاکره کننده نزدیک‌تر بودند. در آخرین مرحله، حضور بیش از 600 نفر از خبرنگاران رسانه‌های سراسر جهان در طول برگزاری مذاکرات 18 روزه وین حکایت از اهمیت تاریخی این رویداد بین‌المللی داشت. اکثر این رسانه‌ها در طول سال‌های گذشته مذاکره‌کنندگان را همراهی می‌کردند اما این‌بار آمده بودند تا ماراتن نفس‌گیر توافق می‌شود یا نمی‌شود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن مخابره کنند. رسانه‌های حاضر در وین از کوچک‌ترین و شاید کم‌اهمیت‌ترین رویداد هتل کوبورگ، خبر تولید کرده و به جهان مخابره می‌کردند. سرهای خبرنگاران و دوربین‌های عکاسان و تصویربردان به محض حضور یکی از طرف‌های گفت‌وگوی 1+5 و ایران در بالکن‌ها و محوطه‌های هتل کوبورگ به چرخش در می‌آمدند تا مبادا چیزی از قلم بیافتد یا صحنه‌ای ثبت نشود. اما نباید از نظر دور داشت که در دو، سه سال اخیر و در کنار نقش رسانه‌های گروهی، رسانه‌های شخصی و صفحات اختصاصی سیاسیون و دیپلمات‌ها در رسانه‌های اجتماعی نیز نقش برجسته‌ای در انتقال و انتشار اخبار هسته‌ای بر عهده داشتند. برای مثال، محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه ایران چندین بار به‌موقع، دقیق و با ظرافت از رسانه‌های جدید به نفع ایران و برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی جهانیان استفاده کرد. پیام‌های ویدیویی ظریف بر روی شبکه‌های اجتماعی و پست‌های وی بر روی فیس‌بوک و توییتر بسیار تأثیرگذار بود و بدون واسطه با دنیا سخن می‌گفت. طرف‌های مقابل وی و جان کری وزیر امورخارجه آمریکا نیز از ظرفیت‌های این رسانه‌ها بهره گرفتند؛ همچنین رؤسای جمهور کشورهای طرف گفت‌وگو از جمله دکتر روحانی و باراک اوباما پیام‌هایی را صادر کردند که به سرعت توسط رسانه‌های گروهی بازنشر داده ‌شدند. جدای از اهمیت و لزوم بررسی چرایی و چگونگی فعالیت‌های رسانه‌ای در سطح بین‌الملل، بررسی دقیق، علمی و تعیین میزان نقش‌آفرینی رسانه‌های داخلی در پرونده هسته‌ای حداقل تا اینجای کار موضوعی است که نباید از دید مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی رسانه‌ای دور بماند. تجربه‌های به‌دست آمده بسیار ذی‌قیمت خواهند بود.

.

تحلیل‌ها و گفت‌وگوها

در شصت‌و‌سومین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات موضوعات و پرونده‌های متعددی به چاپ رسیده است که از جمله آ‌ن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • گرافیک اطلاع‌رسان نصبی، محیطی و فیزیکال نوشته مریم سلیمی
  • تبیین رابطه مشارکت اجتماعی و میزان پایبندی به فرهنگ شهروندی در بین شهروندان شهر تهران نوشته محسن نیازی، مرتضی جعفرپور برزکی و الهام شفایی‌مقدمپ
  • تغییر نگاه به روزنامه‌نگاری با توجه به گسترش رسانه‌های آنلاین در گفت‌وگوی محمدحسن خازنی با عباس اسدی: روزنامه‌نگاری آنلاین مکمل روزنامه‌نگاری سنتی است
  • نیم‌نگاهی به دنیای رسانه‌ها در کانادا و ایران در گفت‌وگوی محمد دشتی با محرم آقازاده: رسانه باید صدای مردم باشد تا ماندگار شود

.

سفرنامه؛ رسانه‌ای به وسعت همه دنیا

گروه ارتباطات اجتماعی در این شماره زیر نظر حجت‌اله مرادخانی به جنبه‌های ارتباطی سفرنامه و سفرنامه‌نویسی پرداخته است که مطالب آن به این ترتیب است:

  • سفر، شبکه مسیرهای ارتباطی و توسعه فرهنگی-اجتماعی جوامع، نوشته حسین اکبری‌نسب
  • تأملی درباره 44 سال سفر به دور دنیا، نوشته بهروز بلمه
  • سفرنامه‌ها و تصویرسازی ذهنی در اذهان عمومی، نوشته حجت‌اله مرادخانی
  • گفت‌وگوی بهروز بلمه با آرش نورآقایی، دبیر جشنواره ملی سفرنگاری‎ ناصرخسرو قبادیانی: بیان و ثبت، سفر را تبدیل به واقعیتی ارتباطی می‌کند
  • گفت‌وگو با بهمن نامورمطلق، پژوهشگر در مورد سفرنامه‌نویسی: سفر موجب شناخت و ارتباط با دیگری می‌شود
  • سفرنامه؛ رسانه‌ای با کارکردهای چندگانه، نوشته نعمان امیدی
  • تاورنیه و نگرش موشکافانه به اوضاع اجتماعی ایران؛ دلاواله و نگاهی سیاست‌محور، نوشته رسول احمدی‌فر
  • با سفرنامه‌ها خود را در دریچه نگاه دیگران می‌بینیم، نوشته راشد نصیری
  • سفرنامه‌نویسی و شناخت لایه‌های اجتماعی و ارتباطی گذشته، نوشته جواد مرادخانی

.

نقش رسانه‌ها در امنیت ملی

گروه رسانه نیز در این شماره زیر نظر علی ورامینی پرونده‌ای در خصوص رابطه رسانه‌ها و امنیت ملی منتشر کرده است که عناوین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • رسانه و ظهور تــروریسم آنلاین، نوشته علی اسمعیلی اردکانی
  • گفت‌وگوی علی ورامینی با مهدی رضایی، استاد حقوق دانشگاه علامه طباطبایی: رسانه‌های ما ابزار جامعه مدنی نیستند
  • رسانه به مثابه بازیگر امنیتی‌کننده، نوشته مسعود شاه‌حسینی
  • همه چیز در وب اتفاق می‌افتد؛ حتی امنیت ملی، نوشته مصطفی زهرانی

.

ارتباطات سازمانی: تعامل با ذی‌نفعان

امیرعلی خلج در این شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات مطالبی را در خصوص تعامل با ذی‌نفعان در ارتباطات سازمانی منتشر کرده است:

  • تعامل با ذی‌نفعان در محیط جهانی؛ راهبردها و برآوردها
  • تنوع، محرک تعامل چندفرهنگی با ذی‌نفعان
  • قوانین جدی تعامل در روابط‌عمومی بهداشت عمومی
  • لزوم استفاده از دقت و حساسیت در ارتباطات بحران اخلاقی
  • نقش ائتلاف حاکم بر ایجاد یک فرهنگ اخلاقی در ذی‌نفعان درون سازمانی
  • نقش رهبری اخلاقی در ارتباطات درون سازمانی.

علاقه‌مندان می‌توانند علاوه بر کیوسک‌های مطبوعاتی این ماهنامه را خریداری کرده و برای دریافت اشتراک با تلفن 88931914 تماس بگیرند.

منبع: روابط‌عمومی ماهنامه مدیریت ارتباطات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.