راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

انقلاب در خرید الکترونیک با پیشرفت فناوری واقعیت مجازی

کارشناسان معتقدند دستاوردهای جدید در زمینه ارائه خدمات ارزش افزوده و واقعیت مجازی خرید کالا را متحول خواهد کرد و از سال آینده میلادی شاهد به بار نشستن این دستاوردها خواهیم بود.

علاقمندان با استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی می توانند بدون اینکه از منزل خود تکان بخورند در فروشگاه های مشهور حضور یابند و در بخش های مختلف آنها بگردند و اقلام مورد نظرشان را مشاهده، لمس و بررسی و خریداری کنند.

استار در این زمینه گزارش می‌دهد: فناوری واقعیت مجازی که در اصل برای لذت بردن بیشتر از اجرای بازی های ویدیویی طراحی شده، این روزها برای متحول کردن مفهوم خرید هم به کار گرفته شده و انتظار می رود از سال 2016 تجارت الکترونیک ابعاد عینی تر و محسوس تری به خود بگیرد و خریداران بتوانند با استفاده از هدست‌های یاد شده خود را در محل فروشگاه مورد نظرشان حس کنند، هر کالایی را به طور دقیق به طور مجازی در دست گرفته و بررسی کنند و در نهایت آن را بخرند.

اگر چه هنوز این طرح در عمل اجرایی نشده، اما برنامه نویسان و متخصصان در حال ابداع ابزاری هستند که به خریداران امکان می دهد تا با استفاده از هدست هایی همچون Oculus Rift فیس بوک یا Cardboard گوگل خریدهای خود را انجام دهند.

آژانس بازاریابی SapientNitro که در مالکیت Publicis Groupe است و با بوتیک‌ها و فروشگاه‌های مشهور لباس از جمله لاین همکاری می کند، فناوری را به همین منظور ابداع کرده که هفته گذشته در جریان برگزاری کنفرانس صنعت بازاریابی لیونز در شهر کن از آن رونمایی شد.

کاربران با استفاده از هدست Gear VR سامسونگ و گوشی Galaxy Note 4 سامسونگ توانستند در یک فروشگاه مشهور قدم بزنند و کالاهای مختلف را بررسی و انتخاب کنند. در مورد هر کالای منتخب از طریق گوشی اطلاعاتی پخش می‌شد و قیمت و دیگر اطلاعات مربوطه در دسترس بود. همچنین مشاهده کالا از زوایای مختلف نیز پیش بینی شده بود.

در نهایت اگر کاربر برای خرید مصمم بود می توانست از کارت خرید مجازی نمایش داده شده در بالای هر محصول استفاده کند. این فناوری هنوز به بلوغ نرسیده، اما انتظار می رود فروشگاه های مختلف به تدریج از آن استقبال کنند و تا یک سال دیگر بتوان به طور عمومی از آن استفاده کرد.

البته بعید به نظر می رسد که استقبال از این روش خرید به سرعت صورت بگیرد. همچنین مشخص نیست آیا خریداران تمایل دارند هر چیزی را به همین شیوه بخرند یا تنها می توان برای خرید اقلام کوچک یا ارزان قیمت بر روی این روش حساب کرد.

نکته دیگر همه گیر نشدن هدست های واقعیت مجازی است. همچنین قیمت این هدست ها معمولا بیش از هزار دلار و به طور متوسط 1500 دلار است و این محدودیت ها هم چالش جدید دیگری محسوب می شود. علیرغم همه این چالش ها سونی هم بعد از سامسونگ و برخی شرکت های دیگر در این زمینه سرمایه گذاری کرده و هدست Morpheus را طراحی نموده است.

SapientNitro و Sixense دو شرکت دیگری هستند که یک فروشگاه مجازی استثنایی را خلق کرده اند. با حضور در این فروشگاه خریدار می تواند کفش ها را در ویترین فروشگاه مشاهده کند، یکی را با دستانش بردارد و برای مطمئن شدن از مناسب بودنش آن را در پای یک آواتار یا شخصیت مجازی امتحان کند. در نهایت در صورت رضایت خرید کفش ممکن است. مزیت مهم این خدمات هوشمند بودن آن است و در صورت استفاده مکرر خریدار، شخصی سازی آن بر مبنای علائق و سلیقه هر فرد ممکن است.

می توان تصور کرد که با همه گیر شدن خدمات خرید واقعیت مجازی، دوستان و آشنایان بتوانند در اقصی نقاط جهان و در حالی که روی مبل خانه شان لم داده‌اند به طور دسته جمعی به خرید بروند و یک تجربه خرید اجتماعی دیجیتال خلق کنند. اضافه کردن این خدمات به پلاتفورم ها، وب سایت و برنامه های موبایلی فعلی تجارت الکترونیک ممکن است و البته این کار حداقل 5 هزار دلار هزینه خواهد داشت.

برخی کارشناسان در مورد میزان همه گیر شدن این فناوری تردید دارند و ترجیح می دهند صبر کنند تا ببینند دیگر شرکت های پیشرو در این زمینه چگونه عمل خواهند کرد تا سپس در این زمینه تصمیم بگیرند. اما به هر حال فعالیت در این مسیر آغاز شده و یک مسیر بی بازگشت است.

منبع: خبرگزاری فارس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.