راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

لزوم سرمایه گذاری مخابراتی

بازار خدمات مخابراتی ایران یا telecom services حدود 18 هزار میلیارد تومان در سال 93 است که تقریبا شش میلیارد دلار می‌شود، در صورتی که با توجه به آمار ITU که کل بازار سرویس‌های مخابراتی را 1800 میلیارد دلار اعلام کرده است، بازار ایران باید 18 میلیارد دلار باشد (ایران حدودا یک درصد جمعیت دنیا را دارد). با توجه به آمار فوق خلاء 12 میلیارد دلاری در ارائه سرویس‌های مخابراتی در ایران وجود دارد که به آن اصطلاحا تقاضای پاسخ‌داده‌نشده می‌گویند.

برای پر کردن خلاء 12 میلیارد دلاری فوق کشور نیاز به حداقل 12 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری دارد. دولت با توجه به کاهش شدید قیمت نفت و تعهداتی که در طرح‌های قبلی از قبیل مسکن مهر، یارانه‌ها و طرح سلامت دارد عملا قادر به سرمایه‌گذاری نیست؛ هر چند هرازگاهی برخی از مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری خبر از سرمایه‌گذاری بزرگ می‌دهند ولی این مصاحبه‌ها بیشتر شبیه بیان آرزو است تا بیان واقعیت. سرمایه‌گذاری فوق از عهده سرمایه‌گذاران کوچک و فعالان صنفی موجود برنمی‌آید و باید شرایطی فراهم کرد تا کلان سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی سرمایه خود را وارد این حوزه کنند.

کلان سرمایه‌گذاران شرایط خود را برای ورود سرمایه به این بخش دارند و لزوما از دستورات مدیران دولتی پیروی نمی‌کنند. هم‌اکنون پنج کلان سرمایه‌گذار با ارزش بازار سرمایه حدود 16 هزار میلیارد تومانی در بازار خدمات مخابراتی ایران حضور دارند. نحوه برخورد رگولاتور و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط با این سرمایه‌گذاران می‌تواند الگوی سرمایه‌گذاران جدید باشد.

رفتار موجود اشتهایی و مشوقی برای سرمایه‌گذاری جدید نیست. تعدد نهادهای فرهنگی، انتظامی، امنیتی و مداخله قیمتی سازمان تنظیم مقررات پیام‌های جذابی برای سرمایه‌گذاری جدید نیست.

بانکداری الکترونیکی و پوشش سراسری و باکیفیت خدمات الکترونیکی وابستگی مستقیم به خدمات پایدار و باکیفیت سرویس‌های مخابراتی دارد. بنابراین تا زمانی که سرمایه‌گذاری‌های پیش‌گفته در حوزه خدمات مخابراتی صورت نگیرد عملا امکان ارائه خدمات بانکداری الکترونیکی واقعی به تمام اقشار جامعه نخواهد بود.

محمود جراحی، معاون سرمایه‌گذاری بنیاد مستضعفان و جانبازان

منبع: ماهنامه پیوست، ویژه‌نامه اختصاصی چهارمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.