راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گفت‌وگوی راه پرداخت با حمزه خردمند در حاشیه همایش چهارم؛ با حفظ دانش شرایط بهتری در فضای فناوری کشور خواهیم داشت

گروه رسانه‌ای شفق در حاشیه چهارمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت با بیش از ۳۰ نفر از فعالان و متخصصان برجسته صنعت پرداخت و بانکداری الکترونیک ایران و دنیا مصاحبه ویدیویی کرد که مجموعه کامل این گفت‌وگوها را هم به‌صورت متنی و هم به‌صورت ویدیویی، می‌توانید در «مجموعه گفت‌وگوهای راه پرداخت» مشاهده کنید.

آنچه در ادامه آمده است گفت‌وگوی اختصاصی راه پرداخت با مهندس سید حمزه خردمند مدیر فروش شرکت حصین در حاشیه چهارمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت است.

.

در سال‌های گذشته، علی‌رغم وجود اسناد بالادستی در خصوص کارت هوشمند توجه جدی از طرف حاکمیت در این زمینه نشده است. با توجه به اینکه شرکت حصین یکی از شرکت‌های فعال در زمینه ارائه کارت هوشمند در ایران است، ابتدا کمی درباره شرکت حصین برایمان توضیح دهید و سپس به ما بگویید از فضای جدید فناوری اطلاعات کشور چه تحلیلی دارید؟

خردمند: شرکت مهندسی فن آفرین حصین، هلدینگی است که شامل هشت شرکت زیرمجموعه است که درمجموع درزمینه‌های مختلفی مانند کارت هوشمند، پایانه‌های فروش بانکی، CMS، درگاه‌های اینترنتی، سوییچ پرداخت بانک‌ها و همچنین در حوزه‌های امنیت، تلکام، B2C، وفاداری و باشگاه‌های مشتریان فعالیت می‌کند. قریب به هشت سال است که بزرگ‌ترین تأمین‌کننده کارت هوشمند و سیم‌کارت در کل کشور هستیم. تأمین بیش از نه میلیون از کارت‌های نسل جدید سوخت، 25 میلیون از سیم‌کارت‌های اپراتورهای مختلف و تقریباً بالای 90 درصد کارت‌های هوشمند بانکی، توسط این شرکت تأمین شده است.

سید حمزه خردمند مدیر فروش شرکت حصین
سید حمزه خردمند مدیر فروش شرکت حصین

هرچند متأسفانه سیستم بانکی ما از کارت هوشمند به نسبت کارت‌های مغناطیسی کمتر استفاده می‌کند. با توجه به ابلاغیه سال 84 بانک مرکزی، درزمینه استفاده از استاندارد EMV به‌عنوان یک استاندارد مطرح و موردقبول شبکه‌های پرداخت در دنیا، امیدوارم دیر نشود و این بی‌توجهی شبکه بانکی ما به این مقوله باعث نشود که روزی در حوزه امنیت اتفاق بدی بیفتد و یک بار دیگر اعتماد مردم نسبت به شبکه بانکی سلب شود. خب، الآن در حوزه دستگاه‌های کارت‌خوان با توجه به استانداردهای موجود، امنیت سخت‌افزاری تأمین‌شده اما ازلحاظ فرهنگ‌سازی مسائل برطرف نشده است چراکه هنوز دارندگان کارت رمز خود را در اختیار فروشنده قرار می‌دهند درصورتی‌که ازلحاظ استاندارد این کار کاملاً اشتباه است.

در بعد حاکمیتی تا زمانی که بانک مرکزی و شبکه پرداخت، به سمت هوشمند شدن به معنای مولتی اپلیکیشن پیش نروند اتفاق خاصی نمی‌افتد. انشالله با قوی‌تر شدن شاپرک و رقابت ایجاد شده بین شرکت‌های PSP، امنیت در حوزه کارت‌های هوشمند هم جدی گرفته شود.

در زمینه پایانه‌های فروش، ما نمایندگی کسلز تایوان را داریم؛ که الآن با فروش بیش از ششصدهزار دستگاه قریب به 20 درصد بازار بانکی را در اختیار داریم. روند جدید که ما در این بازار می‌بینیم، ارتباط و واسط‌های ارتباطی قوی‌تر با پذیرندگان و مردم است. این یعنی صفحه رنگی، لمسی و بزرگ‌تر، این یعنی سیستم‌عامل‌های منعطف که دست توسعه‌دهندگان را باز می‌گذارد. این به معنای خروج از مونوپل است. اکنون با ورود سیستم‌عامل لینوکس به پایانه‌های فروش می‌توان اپلیکیشن‌های مختلفی با سرعت بیشتری نوشت که احترام به مشتری، رقابت بیشتر و هزینه کمتر را در پی دارد و باعث می‌شود مردم ما با رویکرد جدیدتری به سمت فناوری در حوزه پرداخت روی آورند. حتی فکر می‌کنم در چند سال آینده امکانات بیشتری مانند صفحه‌های لمسی و رنگی که به پایانه‌های فروش افزوده می‌شود جذابیت بیشتری برای استفاده مردم از این ابزارها را فراهم می‌کنند.

ما در دوران سختی ازلحاظ ملی قرار داریم که در آن حفظ دانش مسئله مهمی است. می‌دانید که تیم‌های بسیار معتبر و متعهد و نخبه ایرانی در شرکت‌هایی مانند گوگل، مایکروسافت، ناسا و … کار می‌کنند. این افراد هنوز هم در ایران کم نیستند اما پتانسیل بالایی برای خروج از کشور دارند؛ اما فقط کافی است که ما به آن‌ها اعتماد کنیم تا در کشور خودمان بمانند؛

مثلاً در حوزه امنیت برای سخت‌افزار HSM به یک یا دو برند آمریکایی وابسته‌ایم که مغایر با بحث‌های امنیت ملی ماست. همین شرکت‌های آمریکایی دارند از بسیاری از جوانان نخبه ما استفاده می‌کنند پس یعنی جوانان ما توانی، دانش و انگیزه انجام چنین کارهایی را دارند. خب چرا خود ما به این جوانان بها ندهیم و به آن‌ها اعتماد نکنیم و انگیزه‌ای برای ماندنشان ایجاد نکنیم؟ در یکی از شرکت‌های زیرمجموعه حصین به نام حصین ایمن، نخبه‌های دانشگاهی ما گرد هم آمده‌اند و HSM بومی خود را ساخته‌اند و آماده عرضه به بازار هستند.

نکته دیگر امنیت، در حوزه بومی‌سازی، اعتماد به مواردی مثل سوییچ بانکی ما یا پرداخت اینترنتی است. این نرم‌افزارها قبلاً از خارج از کشور تهیه می‌شد؛ اما اکنون در ایران تولید می‌شوند و به‌خوبی جواب پس داده‌اند. در کنار تمام شرکت‌هایی که سوییچ ارائه می‌دهند حصین نیز آن را ارائه می‌کند. با توجه به اینکه ما این خدمات را خودمان تولید کرده‌ایم، به دنبال ایجاد شرکت حصین بین‌الملل هستیم و همین‌الان هم در حوزه‌های نرم‌افزاری با کشورهایی مثل ترکیه، عراق، عمان و دبی قراردادهای جدی داریم. ای‌کاش شبکه بانکی خودمان هم با اعتماد بیشتری با مجموعه‌های داخلی برخورد کند.

ما نیاز داریم قبل از بحران به استانداردهای بین‌المللی روی بیاوریم. ما در شبکه بانکی خود پیشرو هستیم و مردمان بسیار فرهیخته‌ای داریم که به‌راحتی از فناوری‌های موجود استفاده می‌کنند به شرطی که اعتماد آن‌ها را با سهولت بیشتر و امنیت بالا جلب کنیم.

در حوزه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، چه امنیتی و چه مخابراتی، ما با همه بانک‌ها و اپراتورهای رایتل و همراه اول کار می‌کنیم. در حوزه دانشی ما از شرکت‌های قدر دنیا کم نداریم بلکه در برخی حوزه‌ها مانند NFC و USSD ایمن از بسیاری شرکت‌ها جلوتر هستیم. فقط کمی نیاز به خروج از نگاه دولتی داریم تا پروژه‌ها را در طی مدت مشخص راه‌اندازی و تمام کند؛ آن‌وقت می‌بینیم که ما تفاوتی با کره جنوبی یا کشورهای اروپایی نخواهیم داشت.

در خصوص همایش چهارم هم باید بگویم که افق جدیدی بود در هم‌اندیشی سالانه متفکران بانکی. امسال صمیمیت بیشتر و حضور پررنگ‌تری دیده می‌شد. اتحاد خوبی بین شبکه بانکی و پرداخت ایجاد شده است. در پایان هم امیدوارم روزی که افق گفت‌وگو و درهای جهانی به روی ما باز می‌شود، شبکه بانکی ما آماده تبادل دوطرفه حرفه‌ای با کشورهای جهان باشد.

بخش اول ویدیو گفت‌وگوی راه پرداخت با حمزه خردمند در حاشیه همایش چهارم

بخش دوم ویدیو گفت‌وگوی راه پرداخت با حمزه خردمند در حاشیه همایش چهارم

بخش سوم ویدیو گفت‌وگوی راه پرداخت با حمزه خردمند در حاشیه همایش چهارم

بخش چهارم ویدیو گفت‌وگوی راه پرداخت با حمزه خردمند در حاشیه همایش چهارم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.