راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

هم حال بانکداری با فناوری خوب می‌شود و هم حال محیط زیست

چهارمین همایش سالانه بانکداری الکترونیکی و نظام‌های پرداخت، یکی از جدی‌ترین و جذاب‌ترین ویترین‌های بانکداری در کشور در هفته گذشته برگزار شد که در آن بانکی‌ها و شرکت‌های خصوصی و خصولتی پرداخت، آن را فرصتی برای معرفی یا رونمایی از محصولات و خدمات جدید و فناورانه‌شان می‌دانند. در دورانی که همایش‌های بسیاری در کشور برگزار می‌شود و درنهایت چیزی از آن‌همایش و سمینارها دستگیر شرکت‌کنندگان آن نمی‌شود، برگزاری همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، با وجود محدودیت زمانی، قابل‌تأمل به نظر می‌رسید. حضور سخنرانان خارجی صاحب‌نامی چون «برت کینگ» در این همایش موردتوجه قرار گرفت. در سخنرانی او روند استفاده از فناوری در زندگی امروزه به شکلی تشریح شد که درنهایت، انسان امروزی مجبور به استفاده از آن در تمامی جنبه‌های زندگی و به‌ویژه بانکداری می‌شود؛ سخنرانی که از راه طولانی و پردست‌انداز بانک‌های ایرانی تا رسیدن به سطح جهانی خبر می‌داد.

نگاه اجمالی به برنامه این همایش به‌وضوح نشان‌دهنده عزم جدی شرکت‌کنندگان در حرکت به سوی فناوری به‌ویژه فناوری‌های موبایلی بود؛ دیدگاهی که دبیرکل بانک مرکزی نیز بر آن مهر تائید گذاشت و گفت پرداخت سیار و موبایلی، اولویت نخست بانک مرکزی است. به نظر می‌رسد سرعت پیشرفت فناوری‌های بانکی و پرداخت به‌طور تصاعدی بالا می‌رود و هیچ‌کس جلودار آن نیست.

این‌همه شوروشوق فناوری در یک حوزه از صنعت، بسیار هیجان‌انگیز است: سامانه کشف تقلب، چالش‌های راه‌اندازی کیف‌پول موبایلی در ایران، بانکداری باز، پرداخت سیار و آشنایی با نسل آینده فناوری شبکه و امنیت از جمله موضوعاتی بود که در این همایش دوروزه به آن پرداخته شد.

آنچه بیش از هر موضوع دیگری در این همایش به آن پرداخته شد، پرداخت‌های موبایلی بود؛ آن‌هم به دلیل نفوذ ٩٣درصدی تلفن‌همراه در بین مردم. امروزه تلفن‌های همراه هریک به‌اندازه یک رایانه شخصی توان پردازش اطلاعات دارند و شاید به همین دلیل بهترین ابزار بانکداری برای شهروندان٢٠١٥ تلقی می‌شوند. اما جای مسئولیت‌های اجتماعی شرکت‌ها کجاست؟ در دو روز برگزاری همایش که تهران هوای ناسالمی را تنفس می‌کرد، شاید کمتر کسی به فکر آلودگی هوا بود؛ مشکلی که قطعاً بانکی‌ها و شرکت‌های مرتبط با پرداخت، به دلیل بودجه‌های قابل‌توجه خود می‌توانند نقش مهمی را در کاهش آن‌ ایفا کنند. اما درحالی‌که تمامی صنایع در سراسر جهان بخشی از فعالیت‌ها و بودجه خود را صرف مسئولیت‌های اجتماعی می‌کنند، در همایشی با وسعت همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت در ایران، فقط‌وفقط یک فعالیت در این زمینه صورت‌ گرفت. در شلوغی بازار فناوری که تمام‌عیار فقط به خود بانکداری الکترونیک و کاربردهای فناوری در آن می‌پرداخت، تنها اقدام صورت‌گرفته از نوع مسئولیت اجتماعی سخنرانی با ظاهری متفاوت از نوع زیست‌محیطی بود!

در بین شرکت‌ها و بانک‌های بزرگی که همه رویای رفاه امور بانکی مردم را در سر می‌پرورانند، تنها شرکت‌ کارت اعتباری ایران‌کیش تصمیم گرفته بود تا گوشه نگاهی را نیز به محیط‌زیست جلب کند. این شرکت با دعوت از یک استاد دانشگاه بر اهمیت بانکداری الکترونیک در حفظ محیط‌زیست تأکید کرد. نبی‌الله منصوری، استاد محیط‌زیست دانشگاه علوم و تحقیقات که از غربت محیط‌زیست در همایش‌ها و در دید کلان‌تر در کل زندگی مردم گله داشت، بانکداری الکترونیک را نه‌تنها ابزاری برای رفاه هرچه بیشتر بشر، بلکه عاملی در حفظ محیط‌زیست می‌داند. او استفاده از دولت الکترونیکی، بانکداری الکترونیکی و تجارت الکترونیکی را از جمله راه‌هایی عنوان کرد که می‌توانند با کاهش سفرهای درون‌شهری، مصرف کمتر انرژی و همچنین کاهش تولید و مصرف کاغذ به حفظ محیط‌زیست کمک کنند. این دومین‌بار است که فناوری و بانکداری الکترونیکی در کشور از ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل خود در حفظ محیط‌زیست خبر می‌دهد. اگرچه بر همگان روشن است که استفاده فناوری نقش قابل‌توجهی در کاهش آلودگی هوا دارد اما نهادینه شدن این امر در کشور نیازمند فرهنگ‌سازی است.

 منبع: روزنامه شرق

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.